25:e firandet av Samernas nationaldag

NORRBOTTEN: Idag är det Samernas nationaldag, som firas över hela Sápmi sedan 1993.

Det var 1992 på Samerådets 15:e Samekonferens i Helsingfors som det beslutades att samernas gemensamma nationaldag ska firas den 6 februari. Detta datum valdes för att hedra minnet av det första samiska landsmötet som hölls i Trondheim den 6 februari 1917.

Den samiska flaggan, som är gemensam för alla samer, godkändes år 1986 av Samerådets 13:e Samekonferens i Åre. Cirkeln är en symbol för både solen och månen, och färgerna kommer från den traditionella samiska dräkten.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar:
30 kommentarer om “25:e firandet av Samernas nationaldag
  1. Perämies skriver:

    Var ligger denna NATION ?

  2. RoseMarie Sunna Westerlund skriver:

    Var på museet här i Luleå och en mycket trevlig afton där en fullsatt lokal hade samlats för att fira vår samiska nationaldag. Två renskötare från var sin största sameby från Gällivare skogssamerna Henrik Andersson Flakaberg och från största fjällsamebyn Jakob Nygårds höll intressanta presentationer om sitt renskötarliv. Till nästan alla punkter kände igen vilket blev en delaktighetsupplevelse från sin egna erfarenheter genom familjen och ens egna upplevelser om omänskliga villkoren för samer.

  3. RoseMarie Sunna Westerlund skriver:

    Första tanken som slår hur inget har förändrats till det bättre är att av samerna förväntas vara i alla roller, sin egen gränssättare. Ingen lokal media som varnar trafikanter om att det arbetslaget befinner sig i området med sina renar, eller att poliserna går ut med kontroll av vägarna för att sätta ner hastigheten.samerna måste ha framförhållning och kunna lagen och kunskaper om vad som gäller för utmaningarna är många. Den enda utmaningen som personförföljelser kända från ens personliga uppväxtmiljö har passerat anständighetens gräns, samarbetet fungerade på bästa sätt olika byar emellan.

  4. RoseMarie Sunna Westerlund skriver:

    Men den låga nivån hördes inget av och kan förstå att de trots all mothugg ändå orkar stanna kvar i yrket. De stöttar och förstår varandras villkor. De jobbar sida vid sida och är från olika renskötselområdet. Varför förståelsen för samernas villkor ser direkt orsakad de kommunala politikerna. I min forna hembygd respekterar politikerna ingen privat näringsliv. Det enda som hyllas är utifrån kommande privata gruvbolag, med underentreprenörer billiga också utlänningar.

  5. Vanlig, icke-samisk tornedaling skriver:

    Samerna kom hit några tusen år före oss andra, Sapmi grundades. ”Vi andra” kom smygande utefter kusterna, införde en annan kultur, ansåg att vi kan äga marker, skogar-fjäll. Vi trängde undan samerna, beskattade och förföljde dem, terroriserade och tillämpade metoder som hör hemma i imperialistiska-, fascistiska-, och nazistiska samhällen. Där är vi nu idag. Mitt hus står på stulen mark, nära skogen och där borde stå skog med renlav som det gjorde för ca 300 år sedan. Till ”oss andra”; gå ner på knä och var ödmjuk. Likadan kamp för urbefolkningarna pågår på olika håll och är helt nödvändig.

  6. Viktigpetter skriver:

    Vanlig, icke-samisk tornedaling, var hittar man dessa uppgifter?

  7. RoseMarie Sunna Westerlund skriver:

    Faktum är, att samer finns hur än försöker förneka samer vi finns här. Vi fanns här boende i ogästvänliga norden när staten ville befolka norra delen av landet lapparnas område. Staten går gärna inte ut med ursprungs förhållande där förnekandet av samer ligger i deras intresse. Från början erbjöds svenskar förmåner för att blidka utom lapplänningar att bosätta sig iglesbefolka ytterområdet i norr. Staten beviljade därför inflyttare15 år skattebefrielse som flyttade till lappmark som nybyggare. Motsatsen till samerna skatter är en annan historia.

  8. R M Sunna Westerlund skriver:

    Motsatsen till beskattning av samerna är en annan historia.

  9. Vanlig, icke-samisk tornedaling skriver:

    Viktigpetter; det är ingen väg framåt att undra, ifrågasätta, misstänkliggöra de ”uppgifter” du pratar om. De finns där, lika verkliga som Himalaya. (Men det finns folk som även ifrågasätter förintelsen, men så allvarliga symptom tror jag väl inte är aktuella här? Och sådant botar man inte på hb-webben, det kräver annan speciell kompetens) Nåja, den riktiga frågan är, hur gör vi framöver? Offentligt-statligt erkännande av de synder och brott man begått mot samerna, en ”vitbok”. Detta är ett ”måste”. Försoningsprocess? Förvaltning, accepterad av parterna, av aktuella områden? Vad annat?

  10. Viktigpetter skriver:

    Vanlig icke – samisk tornedaling jag frågade i all enkelhet efter de fakta du stöder dig på. Jag hade tänkt förkovra mig lite i den frågan. Och det var inte heller jag som rev Jerikos murar.

  11. Viktigpetter skriver:

    Vanlig icke – samisk tornedaling. Hur vet du att du är icke-samisk. Har du låtit göra ett genetiskt test.

  12. Verkkosurfaren skriver:

    Grattis på nationaldagen, svenska samer och andra som vill glädjas. Nation betyder ju för övrigt också folk. Sen är ju de förväntade trollen med Gishgalopperna (googla vid behov) lite tröttsamma, varje år när denna artikel kommer blir det samma svammel. Offerkoftan blir trång om den ska delas av alla…

  13. R M Sunna Westerlund skriver:

    Den som inte drabbas av utsatthet behöver beklaga sig över att det finns en urbefolkning som måste utsättas. Var inte själv med på 1600 talet kolonialismens intåg när kungaväldet dömde lapparna som mindre värda okunniga. Den attityden har behållits till nutid kan säga själv som lapp eller same, i skolan blev separerad med skällsord, lapinmuori på finska låter groteskt. Varför skulle behöva tiga om det faktiska förhållanden hur samerna särbehandlas i dagens nutid. Det handlar inte om civilisation där vi har gått samma svenska skola som andra jämnåriga värderas genom ”uppfyller inte kraven”.

  14. R M Sunna Westerlund skriver:

    Samerna uppfyller inte kraven, därför ska separeras från legitimitet och beskydd. Ett exempel är kapningen av samernas demokratiska organisationsrätt till sin sameby och berövande av liv och egendom genom identitetsmord. En fråga som återkommer är obesvarad, att varför måste samerna alltid förklara och försvara sig. Utsattheten är värst i ren skötsel näringen och även från liten flicka har utsatts för samma saker, förklara och försvara sig för ens ursprung. utåt sett inget som utmärkte mig som same. Detsamma skolgång och betyg. Samerna lär sig genom learning by doing.

  15. RoseMarie Sunna Westerlund skriver:

    Det här är nutidsuppgifter av samernas erfarenheter, ingen finns i livet från 1600 kolonialismen men varje läskunnig kan ta del hur historien verkar från då till nu, den som staten inte vill kännas vid. Samernas historiska följeslagare är än idag statens syn på samer som mindre värda okunniga särskiljande från allmänna godtagbarheten. Samerna är ika bildbara som andra och går genom erfarenheter, learning by doing. Nu talar om renskötare som går igenom livets universitet och bedriver renskötselnäring, andra samer som visar sin kunskap genom examen. Dem, störs allmänheten av.

  16. D skriver:

    Dem, störs allmänheten inte av.

  17. kisumisu skriver:

    Vanlig, icke-samisk tornedaling:

    Håller med dig!
    Tråkigt med vissa kommentarer när det gäller minoriteter.

    Men tyvärr är väl Tornedalen hjärntvättats på 50-60 talet då hela den här bygden skulle försvenskas.
    Sitter väl i hårt.

    Vissa tycker ju att Sverige är Sverige och bara svenska o svensk kultur viktigt.

    Sverige är stort är man inte nöjd och hatar same o finnekultur så då kan man ju bosätta sig söderut.

  18. kisumisu skriver:

    Sedan har vi ju dem som skäms för sin ursprung.

    Egentligen dom som värst!

    Känner finländare som inte ens vill lära sina barn finska och envisas prata svenska med alla.
    Tom såna som själva pratar sämre svenska.

    Sen har vi ju såklart dom som låtsas inte kunna svenska även dom kan.

    Men vi har inte i Sverige eller Finland riktigt samiska områden.
    Tänker nu på Norge, där håller man verkligen rättigheterna om minoritetsspråk osv.

    Finnarna håller den rättigheten när det gäller svenska språket.
    Finns tom helt svenskspråkiga bygder och ingen där ifrågasätter finskans viktighet osv…

  19. kisumisu skriver:

    Sen här på gränsen ser man inte alls att det viktigt kunna språk.

    Här var man verkligen behöver det.

    Tycker det borde vara obligatoriskt kunna åtminstone både finska o svenska.
    Att barnen fick lära sig det ordentligt i förskola och skola.

    Men som idag är det antingen eller.
    Svenskarna håller i svenskan så hårt och i Torneå håller man hårt i finskan.

    O sen ska Finland ha svenska som officielt språk och Haparanda ska få tillhöra till förvaltningsområde över finska språket….

  20. Kotten skriver:

    Jag tycker att man ska göra en DNA-test på tex. Tornedalingar,detta pga.denna oreda om vem som är lapp eller (same) ta tex tornedalen, där det bedrivits renskötsel i flera hundra år. Koncessions renskötseln är en kvarleva efter dessa renskötare som trängdes undan efter tvångsförflyttningar från Norge och Karesuando området genom att dåvarande Ryssland stängde gränserna.Det pågår rättsliga förhandlingar för tillfället tex.MELLAN VAPSTENS(sameby)och VAPSTENS-LAPPBY.Kasta inte sten när ni sitter i glashus.

  21. kisumisu skriver:

    Så kan tänka mig att det är så inom samiska förvaltningsområden också. Fina ord på papper och ett spel för galleriorna bara för att få lite extra bidrag från staten.

    Vill absolut inte ha segregation eller nåt sånt.
    Utan att alla ska ha rätt inom vissa förvaltningsområden.

  22. Svensk språkliga tolkar skriver:

    inte har förankrat sig och accepterat sin person är det synd om människan. Det finns ingen som vill eller kan tvinga sig på en med tillrättavisningar som du måste erkänna ditt ursprung. Det är ens egen uppgift att bära det korset.
    Finns det något som personligen upplever skamligt är, alla de som stör sig över ens samiskhet. Har levt med människor omkring i skolan och i hembygden där folk har tagit som sin livsuppgift att tala om sin negativa attityd rätten att bespottas och hånas för ens härkomst. Kan inte låta bli att skämmas. Bristen orsakad
    av språksvårigheter?

  23. Jan-Erik skriver:

    Jag har faktiskt lite svårt att förstå samernas evinnerliga gnäll om hur den svenska staten ”exploaterat” och ”förtryckt” dem. Sanningen är faktiskt den att samerna befriades av staten. Innan staten lade sig i hur vi levde här uppe så var det birkarlarna som höll samerna dagens Norrbotten i en form av livegenskap eller slaveri. Det var Gustav Vasa som upphöjde samerna till fullvärdiga människor genom att låta dem betala skatt direkt till staten, innan hade de birkarlar som ägde samerna skött den saken. Ja, samer kunde faktiskt säljas och köpas innan den förhatliga svenska staten lade sig i.

  24. enkel matematik skriver:

    de är roligt å höra vem som kan kalla sig ursprungsbefolkning i norra Sverige. de lilla jag läst så är de inte samer eller lappar
    för de är viktigt å skilja på samer å lappar.
    lappar är kvärner som bedrev handel å hade egen kung som kom till tornedalen runt 1000talet.
    men de finns bosättningar i tornedalen som är äldre och yngre än istiden vilka var dessa kan dessa vara ursprungsbefolkningen????

  25. R M Sunna Westerlund skriver:

    Lapparna, skulle säga är traditionella ursprungsbefolkningen i norra Sverige, ända fram till Idre. Enkel matematik driver samma förnekelsetaktik som staten har gjort sedan kolonialismens tid.
    De handelsmän som bedrev bäverjakt från öststaterna finns att läsa i innehållet om tavasterna.Vissa uppgifter från senmedeltidn antyder att samerna vid denna tid du anger var livegna under birkarlarna som bokstavligen ägde samer och bedrev människohandel mellan sig. Man kan tolka det som passar ens intressen, beror på avsändaren ingen av oss fanns närvarande då. Det rådde en stor härskarteknik från

  26. R M Sunna Westerlund skriver:

    -från desperata birkarlar som månade om sin makt över samerna. Det finns olika nivåer i helvetet finns dokumenterat, i ett senare skede sägs berättas förskönande om symbios med gemensam handel handel, vilket inte alltid har varit så jämlikt som framställs. Det fanns plundrare mot samernas och bäverfolkets handel, karelare, tjuder, bjarmer m.m. Det var senare kronan Gustav Vasa som såg till undergräva deras auktoritet i Lappland för sitt handelsmonopol.Därefter tillsattes lappfogdar för att beskatta skatteuppbörden i lappmarken.

  27. Kotten skriver:

    Enkel matematik,du har alldeles rätt.Lite fakta om tidsperspektiv:Äldre stenåldern fynd:Aareavaara 10600 år.Kangos:8000 år f.kr.Tornedalen ett 50tal-boplatser. Vuollerim 6000 år!Ett ex.10600år/en livslängd på 70 år=:10600/70=151 generationer!!! Jag säger bara:luohpadit mielde dadjut.

  28. Än frågan riktat till samerna. skriver:

    Det finns alltid dem fortfarande som stör sig på samernas närvaro, under olika förevändningar. När det gäller mobbing och diskriminering en folkurskiljning är det alltid någon annan, som har värderingar om samernas upplevelser. Då kan säga om erfarenheter har följt som lyssnare av lokalradion. Sedan lokalradion och det finskspråkiga programmets tillkomst visa en speciell omhuldande omtanke om finländarna och deras välmående här i länet. Med ständigt återkommande empatiska retorik från de finsktalande programledarna: – och hur blir ni bemötta här i Xsverie?

  29. R M Sunna Westerlund skriver:

    Vi har inte kommit så mycket längre i civilisationen och har personligen upplevt lappfogdarnas närvaro. De ersattes med landshövdingar som chef över länsstyrelsen med samma härskarteknik från förr. I nutid kan upplysa exempel på övergrepp och förminskning av samerna av just landshövdingens maktövergrepp. Det finns en rennäringslag som är till för att trygga samernas verksamhetsfält. Med alla gjorda övergrepp från 1970 talets rennäringslag tillkomst såg landshövdingen till att ändra i rl för att beröva samerna sina rättigheter och stöd i rennäringslag beröring med.

  30. enkel matematik skriver:

    FÖRNEKELSE/HÄRSKAR teknik varken de en eller andra driver mig. De handlar om makt vem som har å inte har som kan säga om du får eller inte får.
    Blods/Släktfejd tar aldrig slut. Lägg detta bakom er nu om vi bråkar inom oss så missar vi kakan å är nöjda med smulor som ramlar från de stora bordet.
    STOCKHOLM skrattar så de pissar i byxorna