Avgörande besked för gruvan i Pajala

PAJALA: Nu är det klart att Abecede ab som tidigare köpt bland annat anrikningsverket köper resten av gruvanläggningen i Kaunisvaara  av konkursförvaltaren.

Målet för Abecede med köpet är att kunna starta upp gruvverksamheten igen och köpet betyder att gruvanläggningen som ägs av Abecede är komplett.

Det meddelar Hans Andersson som är konkursförvaltare för gruvanläggningen.

– Möjligheterna till återupptagen gruvdrift innebär stora möjligheter för Tornedalen och omgivningen, säger konkursförvaltaren Hans Andersson.

– Det handlar om betydande värden för samhället som bevaras och tillförs, när vi inte längre måste avställa denna betydande gruvfyndighet, fortsätter Hans Andersson.

Andersson kommer nu att inleda diskussioner med myndigheter för att förbereda en återstart av gruvan.

–För mig som konkursförvaltare är det naturligtvis positivt att kunna bidra till att möjliggöra en återstart, istället för en permanent nedläggning”, säger Andersson.

Överenskommelsen mellan konkursförvaltaren och Abecede förutsätter att prioriterade fordringsägare i konkursen måste godkänna det hela.

ANNONS

Publicerad i Pajala, Svenska
25 kommentarer om “Avgörande besked för gruvan i Pajala
  1. Hasse Ylipää skriver:

    Nåniiiiin!
    Vi måste komma på nått nytt till ramsan” a b c, baska bäässe, k b, korjaa bois”. De är dom värda.

  2. Ap skriver:

    Mycket bra besked. Gruvan kommer att få stor betydelse för hela Tornedalen. Nu kan alla goda entreprenörer öka sin marknad.

  3. Jobbaren skriver:

    Vår tidigare jobbinvestering förräntade sig över förväntan.
    Ut på börsen Abecede, vi är redo, men absolut inte med lånade medel.

  4. Kjell Lingenäs skriver:

    Bra! Kort och gott. Framtid för Tornedalen.

  5. Med lånade pengar..! skriver:

    Just, Hasse.Y..negativt är ”rätta” ordet i Pajala..! Så frågetecken: Hur mycket har du förlorat i konkursen å var det isf lånade medel..??

  6. Jobbaren skriver:

    Hasse Ylipää: Bolagsnamnet Abecede AB och dess affärsidé är vår räddning.
    Jobben behövs för att klata kommunalskattefinansierade tjänster.

  7. En riktigt värdefull nyhet skriver:

    -Fort, var finns det aktier att köpa?

  8. klurifax skriver:

    Jösses nu ska dom stora pojkarna med dom breda hängslen blåsa några en gång till. Märkligt att det går så lätt och blåsa i norr på vissa ställen för jämnan?????

  9. Jobbaren skriver:

    Ni naiva kustbor som t.o.m. pantade egendomar till aktieköp i förra vändan bör få en stor fång av rosor för er generositet.
    Den investeringen blottlade malmkroppen, anlade anrikningsverk, ordnade transport ända fram till malmfartygen i Narvik, plus mycket annat som hör till gebitet.
    Allt är klappat och klart om man bortser vattnet i dagbrottet.
    Kan det bli bättre?

  10. snickarn skriver:

    Var inte för optimistiska. Om det blir gruvbrytning så blir det utländsk arbetskraft. Kanske det är lättare att stycka hela gruvan till försäljning än en del. Vem vet? Vilka är det som jobbar inne i byn med gatuarbeten? ”Det blir likadant med gruvan.” Så ta allt det här med en liten nypa salt.

  11. Hasse Ylipää skriver:

    Till jobbaren och med lånade pengar: missförstå mig inte. Beskedet är det bästa som hänt på länge. Och jag är positiv till sinnet och letar hellre dörrar än springer i väggen. Däremot satsar jag inga pengar, inte nu heller. Men den gamla barnramsan måste göras aktuellare. Idéer?

  12. Jobbaren skriver:

    Abecede Ab har gjort ett kap, vrakpris på rubbet.
    Och bolaget slipper hinka upp malm från kilometerdjup och bekosta stadsflytt.
    Min kontanta aktieaffär istället för pixköp gav verkligen jackpott.
    Ut med värdepapper Abecede, denna gång vågar jag t.o.m. pantsätta.

  13. Olle skriver:

    Ursäkta en fråga? Var ska man hitta duglig arbetskraft?

  14. Gruvfogden skriver:

    Idag är priset för järnmalm med 62% järnhalt 78 dollar/ton fritt i hamn Kina! (Iron Ore, 62% Fe CFR China-S). OM vi säger att en båt från narvik tar 100 000 ton. LKAB har egna lok och har tågset på över 6000 ton. Northland har betydligt mindre set sist på 40 vagnar strax under 5000 ton. Det krävs då 20 tågset för en båt. 55 lastbilar till ett tågset. 1 111 90-tons lastbilslast till en båt. 15 mil med last, 15 mil tom. = 30 mil x 250kr/mil= 7500 / bil x 1 111 bilar = 8 332 500 kronor för ett båtlast. lägg där till tågkostnaden, båtkostanden + omastningar. Vi har ännu inte börjat räkna

  15. Gruvfogden skriver:

    Så om vi alla ser med nyktra ögon på kostnadsbilden av att frakta malmen så ser vi att en stor del av % omsättning försvinner här. Ska vi sen processa malmen via verket och lossgöra gråberg+Malm i gruvan så blir ekvationen oerhört jobbig.
    Prisbilden som var för några år sedan på över 100 dollar/ton lär vi inte se de närmaste 20 åren. vi får se priset just nu på 78 dollar som ett högt pris. Det troliga är att Abecede inte är beredd att göra det Länstyrelsen kräver och får en lättvindig anledning att sälja allt i delar och göra sig en rejäl hacka. 134 järnvägsvagnar betalar nog tillbaka insatse

  16. Jobbaren skriver:

    LKAB gjorde miljardresultat senaste kvartalet.
    Trots dubbla stadsflytt och nya huvudnivåinvesteringar.
    Kommande vinst blir enorm för Abecede AB.

  17. Gruvfogden skriver:

    Jobbaren.
    Lkab säljer pellets. En helt annan prisbild. Sen har de inga lastbilstransporter och kortare järnväg med majoriteten av produkterna.

  18. Optimistisk pajalabo skriver:

    Svar till Gruvfogden.
    Lastbilarna lastar ca 62 ton, med dina beräkningar blir lastbilstransportkostnaderna 90/62 x 8 332 500 kr, är ca 12,1 milj kr. Men båtlasten är, med 69 % järnhalt och en dollarkurs på 8 kr, värd: 69/62 x 100 000 x 78 x 8 kr, d.v.s. ca 69,4 milj kr!! Det finns alltså drygt 57 miljoner kronor!! att täcka övriga kostnader. Dessa kostnader är betydligt lägre än LKAB:s tack vare dagbrott och ingen stadsflytt. Dessutom är investeringskostnaden väldigt låg.
    Håller med Jobbaren; det blir en guldgruva. När kan allmänheten investera i projektet?!

  19. Gruvfogden skriver:

    OPtimistisk Pajalabo.
    LKAB bedriver dagbrottsbrytning i Svappavaara, de har en dagbrottsbrytning i malpåse i mertainen. Naturligtvis är brytkostnaden lägre i dagbrott, LKAB har en låg pelletiseringskostnad tack vare att det till majoriteten bryter Magnetit som är världens mest kostnadseffektivaste malm att skapa pellets på. De tar dessutom ut en pelletspremie så att jämföra Kaunisvaara mot LKAB i kostnader och intäkter är som att jämföra avverkning av Gran och tall. Bägge är träd men ger olika betalt. Northland räknade u på en break even på 95dollar/ton En siffra vi inte lär se på närmaste

  20. Gruvfogden skriver:

    20 åren. Satsa på att köpa byggnaderna och sälj vinerförvaring av Husvagnar och raggarbilar det är mer lönsamt än en gruva.

  21. Optimistisk pajalabo skriver:

    Gruvfogden
    Klart Northland hade krav på ett högre pris på malm för att nå lönsamhet, med en investering på i runda slängar 10 000 000 000 kr!!
    Nu är ju investeringskostnaden en spottstyver av detta. Vad var dollarkursen vid Northlands break even 6 kr? och nu är dollarkursen över 8 kronor! D.v.s. ca 33% högre, det skulle motsvara ett malmpris på över 100 dollar/ton!
    Måste priserna vara högre för lönsamhet är det bara att invänta detta. Det mest vansinniga vore att stycka anläggningen och sälja ut den. En samhällsekonomisk katastrof!

  22. Optimistisk pajalabo skriver:

    Gruvfogden
    Tur att det finns kapitalister med långsiktighet och samhällsansvar.
    Detta eftersom intresset från stat och regering har varit väldigt svalt. Nu verkar det dock som om regeringen vaknat när två av ministrarna ska komma hit.
    Den som verkligen ska ha kredit för att gruvanläggningen finns kvar är Anders Sundström!

  23. Pixbo skriver:

    Ni har glömt bort premien man får för allt över 62%,med dagens malmpris på 78 dollar/ton så blir det ca 100-105 dollar/ton med premien.

  24. Glad Pajalabo skriver:

    Riv soluret och ersätt med en staty på Anders Sundström!

  25. Optimistisk pajalabo skriver:

    Håller med Glad Pajalabo ang Sundström. Även alla privatpersoner som satsat pengar i Northland ska ha en eloge. De har varit med och bidragit till gruvan och därmed gett förutsättningar till en positiv framtid för vår region. Utan optimisterna skulle utvecklingen stagnera.
    Stämmer ersättningen för malmen som du redovisar Pixbo, gläder det mig (och säkert också Gruvfogden).