Allt fler är negativa till reklam

TORNEDALEN: Svenskarna har en ökad negativ inställning till reklam. Det visar siffror från Novus gjord på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

År 2005 svarade 44 procent att man hade en positiv inställning till reklam. I år landar samma siffra på 18 procent.

Reklam upplevs framförallt som jobbigt och irriterande av många och reklam förknippas framförallt med ord som störande och påträngande, skriver Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande. Mest negativa är män mellan 30 och 49 år samt boende utanför städerna. Mest positiv är en kvinna i samma ålder som bor i en storstad.

– Reklamexponeringen, det vill säga ytorna där vi möter reklam på är idag fler än någonsin, vilket ställer ännu högre krav på den reklam som görs. Många förknippar reklam som något som tränger sig på och det är något som vi som bransch måste ta till oss, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

Svensken har mest acceptans för reklam på mässor och event – där är 45 procent positivt inställda. Reklam i mobilappar och Youtube-klipp är plattformar där reklam ogillas mest: 77 respektive 75 procent.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: , , ,