Uppdatering: Allvarlig frontalkrock med tragisk utgång

NORRBOTTEN: Natten mot lördag inträffade en allvarlig trafikolycka norr om Masugnsbyn. En av Kaunis Irons lastbilar har frontalkrockat med en pickup med flera personer i.

Det var strax innan 02-tiden som SOS fick larm om olyckan på länsväg 395.

På RLC, Regionledningscentralen, uppger polisens kommunikatör att flera personer färdades i personbilen och att en av dem har flugits med ambulanshelikopter till Sunderby sjukhus. Hur det har gått för de övriga i personbilen uppges inte. Däremot har lastbilschauffören klarat sig utan fysiska skador.

Enligt Norrbottens media har polis bekräftat att sex av sju personer i pickupen har dött i den tragiska olyckan.

I ett pressmeddelande från Kaunis Iron ska pickupen ha kommit över på fel sida av vägen, och därmed ha frontalkrockat med den mötande lastbilen.

”Vår chaufför i den mötande lastbilen är oskadd fysiskt men svårt chockad och tas om hand av både företagets personalavdelning samt extern vård”.

Polisen uppger vid en uppdatering vid 07-tiden att båda fordonen har bärgats från platsen och vägen är åter öppen för trafik. Samt att personen som fördes med ambulanshelikopter till sjukhus bedöms vara lindrigt skadad.

 

Klockan 16.00 gör polisen följande uppdatering: ”Alla personerna i den olycksdrabbade bilen kom från ett utomnoridskt land och alla är födda under 90-talet. De kommer nu att identifieras enligt interpools standard/ DVI metoden. Det innebär att identifieringen kan komma att ta tid. Dock är alla anhöriga underrättade om den tragiska olyckan”.

Det uppgesvidare att händelsen än så länge är rubricerad som vållande till annans död i samband med trafikolycka. Men det finns i dagsläget ingen misstänkt då rubriceringen inte är klarlagd. Denna typ av rubricering sker när personer omkommit i trafikolycka, men kan komma att ändras beroende på vad utredningen visar.

Publicerad i Pajala, Svenska
15 kommentarer om “Uppdatering: Allvarlig frontalkrock med tragisk utgång
  1. Orolig tornedaling. skriver:

    Dags att sätta stopp för malmtransport på allmän väg!

  2. Undrande skriver:

    Konstigt dom fortsätter köra fast 6 pers dött När Kaunis Irons chaufför omkom då körde dom inte på 2 dagar varför gör dom inte det nu

  3. Nasua skriver:

    Ja nu räcker det inte med att kolla efter ren/älg, att de inte kan fixa vägen är en gåta, Trafikverket? Visst mitt i byn går det kanske inte o hastighets begränsning hjälper inte. Månntro vilket ansvar företagaren som tog hit dem har? Om det nu var så, varför inte de körde, kanske de var så att de tagit sig hit på egen hand, skulle knappast tro det

  4. EJ skriver:

    Till ”Orolig tornedaling” då borde dom stoppa all tungtrafik i hela Sverige, bilen kom ju på felsida

  5. ll skriver:

    Bredspårig järnväg till Finland.

  6. Safför skriver:

    Orolig tornedalingen, då bör det gälla alla timmerbilar och långtradare också!

  7. Hans-Göran outinen skriver:

    Sorligt men det är ju inte Kaunis Irons fel

  8. Inte Kaunis fel men... skriver:

    ..kaunis är ändå en faktor i sammanhanget och olyckor har aldrig skett tidigare med lastbilskollisioner i denna kurva.
    Ett 90tons ekipage måste längre ut mot mitten än en vanlig lastbil(säkert 10%) i kurvor detta måste man beakta och att denna faktor kan orsaka fler olyckor i framtiden. Att tillåta och ge dispens för dessa transporter på dessa vägar är att skapa risker och ett tillstånd borde aldrig tillåtas.

  9. Juha Parkkila skriver:

    Tragisk olycka för alla inblandade. Tankar går till de avlidnas anhöriga ❤ även till KIABs chaufför.

  10. EnSomVarPåPlats skriver:

    Inte Kaunis fel men:
    Jag har kört yrkestrafik i drygt 20år. Har färdats ofta på vägarna mellan Pajala och Kiruna, både före och efter senaste reparationen/omläggningen. Visst, fordonen är betydligt tyngre än normala lastbilsekipage men det är inte några problem att möta dessa efter vägarna här varken med personbil eller lastbil. I detta fallet kom personbilen över i mötande körbana. Utgången hade säkerligen varit densamma vid kollision med en låt oss säga tankbil.

  11. enkel matematik skriver:

    hela skulden ska sättas på myndigheter som nu påstår att de kan inte göra vägen säker förrän de fått tillstånd pengar m.m
    allt detta var klart förra rundan med northland men pengarna skickades istället till Stockholm de är mer prioriterade än oss

  12. Mona skriver:

    Vänta med spekulationer tills vi vet mera vad som hände.
    Minibussen kom från Schweiz med 7 personer alla födda på 1990 talet.
    Unga män som åkt skidor i Norge och som studerat Norrskenet.
    Så de borde inte vara ovana vid snö och kurviga vägar då de kom från en liten alpby.

  13. Kolla i kurvorna efter vägen skriver:

    @EnSomVarPåPlats
    Om du kollar efter spåren kurvorna på vägen mellan i synnerhet junis och Vittangi lär du se hur ofta släpet genat i kurvorna en bra bit in i diket ca 30cm, spåren syns klart och tydligt i otaliga kurvor. Om det sedan beror på ovana chaffisar eller för snäva kurvor för ekipagen är en annan fråga. Men antigen fodrar ekipaget mer utrymme eller så är det frågan om det andra ??

  14. Ulkokylälainen skriver:

    Signaturen ”inte Kaunis fel men… ” har nog aldrig kört nån fordonskombination som kräver CE-behörighet. Resonemanget är helt felaktigt och okunnigheten lyser igenom. De fordon som transporterar järnmalmskoncentratet är bara speciella genom att de har fler axlar än vad som är vanligt. Bruttovikten på ett lastat ekipage ligger på 45 ton på bilen och lika mycket på släpvagnen. Längd och bredd är inte annorlunda än vad som kan anses som normalt för ett lastbilsekipage med släpvagn. Man behöver alltså inte hålla 10 % mer mot mitten som signaturen påstår.

  15. Felaktigt, beror på vem som (S)varat ???? skriver:

    ”Felaktigt” intressant svar om man läser körkortsteorin och tungt släp CE framgår följande när det gäller skarpa och Z-ta skylt.
    Hur skall du placera dig när du med lastbil med tungt 2-axligt släp sker dessa skyltar. Rätt svar är i mitten kurvan och om det är 90-tons ekipage gäller mer pga radien. Nu är frågan är det en S-kommentar som svar då gäller alltid 100% rätt och då kan man definitivt avfärda körkortsboken och slänga den i soporna !