Avgörande besked för persontågtrafik

NORRBOTTEN: Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten tog idag, den 10 oktober, beslut som innebär att persontågtrafiken ska vara igång 2020.

Kenneth Johansson, Regionala kollektivtrafikmyndigheten, uppger att dagens besked om allmän trafikplikt med persontåg på sträckan Luleå – Boden – Kalix – Haparanda innebär att politiken i Norrbotten har satt ned fötterna och siktar på att starta upp trafiken i december 2020.

– Det är jättetrevligt. Det här är ett positivt besked så man kan starta själva bygget, säger han till Haparandabladet och tillägger att det krävdes ett beslut för att Kalix ska kunna börja bygga ett resecentrum.

Johansson uppger vidare att en ansökan om driftstöd har tidigare skickats in till regeringen och att de hoppas nu på fortsatt dialog och positiva besked.

– Nu gäller det att jobba så Norrtåg får fram de tåg som ska finnas, och så vi hittar en sund finansiering, säger han.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Svenska
6 kommentarer om “Avgörande besked för persontågtrafik
  1. Ur spår skriver:

    Va skönt att det nu finns ett datum för igångkörningen. Men oj oj vilken eländig långbänk som varit i frågan.

  2. Knapsu skriver:

    Det finns så många negativister som brukar kraxa sitt ”ei se kanatta” när något sådant här kommer på tal. Jag vill ju inte höra till dem, men detta har jag svårt för att tro på att det bär sig långsiktigt.
    Godstrafiken på Haparandabanan är lönsam, men persontrafik?

  3. Medborgare. skriver:

    Äntligen.Vad vi har väntat.

  4. kisumisu skriver:

    Knapsu:

    På vilket sätt skulle det här löna sig mindre här än i södra Sverige?

    I överlag går väl järnvägen på minus. Är det de du menar?

    Kommer själv utnyttja detta speciellt om jag ska till Sunderbysjukhus.
    Bara sätta sig i tåg, slippa köra egen bil leta efter parkeringsplats och betala för parkering.

    Samma sak om man ska vidare någonstans t ex ta flyget.
    Flygplatsen har ju som bekant trånga, få och svindyr parkering! Dock får man där ta nån buss från Luleå till flygplats.

    Går ju idag åka buss men vem vill åka buss som tar så mycket mer längre tid än bil.
    Men tåg blir tom snabbare än bil!

  5. från holmen skriver:

    utan statsbidrag ingen trafik…är min åsikt

  6. Knapsu skriver:

    ”På vilket sätt skulle det här löna sig mindre här än i södra Sverige?”
    Befolkningsunderlaget. Få passagerare = dålig lönsamhet.