Basindustrin trycker på för start av Norrbotniabanan

NORRBOTTEN: Nu lär basindustrin i norr höja sina röster för att Norrbotniabanan ska komma till stånd.

Enligt Svt har LKAB, Boliden, SSAB och Sveaskog ställt kravet att den kustnära järnvägen mellan Umeå och Luleå ska byggas nu. Samtal uppges ha förts under försommaren med Trafikverket och regeringen.

Basindustrin är också beredd att vara med och betala, enligt ”Öresundsbromodellen”.

– Låna upp pensionskapital för att satsa i järnvägen och sedan får basindustrin vara med och betala banavgifterna där alla kostnader ingår. På så sätt kan bygget av banan komma igång snabbare, säger Bo Krogvig, informationsdirektör hos LKAB, till Svt.

Enligt Trafikverkets information är alla järnvägsutredningar klara. ”Trafikverket arbetar nu med att ta fram järnvägsplaner för sträckan Umeå–Skellefteå och planerar för byggstart Umeå-Dåva 2018”.

Verket uppger vidare att Norrbotniabanan ska i första hand förstärka godstrafiken i landet, men också möjliggöra persontrafik mellan de kustnära städerna.

Förutom att transportkostnaderna för godstrafiken beräknas minska med 30 procent, och  att restiderna förkortas ska satsningen ge stora miljövinster. Bland annat beräknas koldioxidutsläppen minska med cirka 80.000 ton per år.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar:
En kommentar om “Basindustrin trycker på för start av Norrbotniabanan
  1. grynnan skriver:

    Självklart att flytta tung trafik till järnvägen och då är kuststräckan upp till Luleå helt självklar. Hoppas att det verkligen blir av nu! Detta är Norrlands överlevnad!