Behovet av personal till verkstäder växer

SVERIGE: Det blir allt svårare att hitta folk som vill arbeta på verkstäder. Transportstyrelsens nya rapport visar att motorbranschen förväntas behöva anställa 6.400 mekaniker, varav 2.600 tekniker, under de kommande två åren.

De ungdomar som väljer att utbilda sig inom motorbranschen kommer att bli eftertraktade och ha möjlighet till att få jobb snabbt. Det behövs fler som känner sig manade att utbilda sig. 80 procent av företagen idag har svårt rekrytera personal. Detta på grund av svårigheten att hitta kunniga människor med relevant utbildning.

– Kvalitet driver rekrytering. Fordons- och transportprogrammen behöver förbättras för att dels attrahera elever, dels matcha den kompetens som efterfrågas av företagen. Här är det viktigt att skolan, branschen och beslutsfattare samverkar, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen.

Sedan år 2015 har behovet av nyrekryterad personal ökat med 28 procent. Det finns även en stor brist på kvinnor inom motorbranschen, då de endast täcker sju procent av arbetarna.

Publicerad i Svenska
13 kommentarer om “Behovet av personal till verkstäder växer
  1. från holmen skriver:

    hur kan det vara brist på utbildat folk med tanke på alla välutbildade och tekniskt kunniga snillen från levanten…vad anbelangar kvinnor inom verkstadsindustrin ..inte många som vill börja där nä utav det könet…föga förvånande…

  2. Arbetslös utan utbildning skriver:

    Bilmekaniker, plåtslagare, svetsare, svarvare (mekanisk utbildning) alla utbildningar fanns i Haparanda, det enda som saknades var en rektor som förstod att slåss för utbildningarna så dom inte lades ned.Politikernas framförhållning är endast budgetåret som dom befinner sig i.

  3. Är det så konstigt att folk inte finns, tänk efter så förstår ni ?? skriver:

    Är det så konstigt att det inte finns personal på bilverkstäder ?
    Se vilka löner IF metalls verkstadsavtal(inte som IF-gruv 36000:-) erbjuder så skulle inte en vanlig söka sig till jobben frivilligt. En lön på kring 20500:-/mån och slut lön på kring 23000:- efter 3år vem vill jobba för dessa skitlöner ??
    Hur man än vrider och vänder och skönar saken idag jobbet är skitigt och belastningsskadorna är omfattande inom branschen, många blir utslitna efter några år.
    Tacka även IF-metall för detta !

  4. happisman skriver:

    Dags att börja betala bra löner för arbeten som vi väl behöver! Mer pengar till verkstad, hantverkare, lärare, poliser och vårdpersonal, mindre till pappersvändande kontorspersonal och bankmän.
    Ett jämställt och rättvist samhälle är ett bättre samhälle.

  5. Verkstads jobb skriver:

    Verkstads jobb har väl alltid haft skitlön.
    IF-metall inom verkstad har väl alltid slickat inom verkstad.

  6. Viktigpetter skriver:

    Facket kan inte göra något, det är efterfrågan på arbetskraften som driver fram lönerna. Den ungdom som idag står i valet och kvalet borde tänka på ”bilmeksjobbet”. I Stockholm har vissa företag börjat med tvåskift kombinerat med sextimmarsdag.

  7. enkel matematik skriver:

    är vi så godtrogna/dumma att vi tror att facket jobbar för de som arbetar förhandlingar som facket gör långt in på små timmarna vilket falsk spel för galleriet
    löne ökningen blir inte mer än vad inflationer är å äts upp av kostnads ökningen.
    daxs å titta dessa i ögonen å fråga vem de jobbar för eller sluta betala fackavgift

  8. Kisumisu skriver:

    Jovisst det är skit arbetare får så dålig lön.

    Som kund till dessa bilservice får man alltid betala stora summor hela sin egen månadslön i sämsta fall.

    Det pratas så illa om hantverkare överhuvudtaget.

    Men att göra ett eljobb, vvs jobb etc i ett hus är helt annan projekt än vad det är att byta en del på en bil!

    Oftast ser bilarna likadana ut har man en gång lärt sig så är det lika hos andra kunders bilar medans bostäder ser ju oftast olika ut!

    Men allt det här är väl tack vare märkesverkstäder som måste göra enorma vinster!

  9. Kisumisu skriver:

    Sedan har vi väl våra biltillverkare att tacka för också.

    När dom gör att nybilsgaranti gäller ej osv och dom vill väl sälja nya bilar!

    Önskar vi hade haft samma konkurrens inom bilindustrin som det är hos elektronikbranschen.

    Då skulle knappt någon köpa bilar för 300k. Men idag skall det göras sådana vinster.

    Mycket plast och tillverkat billigt i låglöneländer men som skall säljas dyrt här i Sverige och övriga ”rika” länder.

  10. Skitfack ! skriver:

    @Viktigpetter
    Vad menar du facket i detta fall skall ta tillvara medlemmarnas intressen ? Då Borde facket sedan många år tillbaka sett att behovet driver upp lönerna men icke. Till detta fack betalar man gott 2% av lönen varje månad upptill 1500:-/mån, betalar man inte blir man trakasserad på arbetsplatsen. Detta fack är ett bevis på hur långt korruptionen blivit inom landet, bara toppen syns.

  11. Viktigpetter skriver:

    Till Skitfack: Jag skriver att facket inte kan göra så mycket för lönerna men de verkar mest som en försäkringsrörelse som hindrar alltför ohemul behandling av den anställde och som ingriper vid obefogade uppsägningar och som tillsammans med arbetsgivarna har ordnat med en extra pensionsförsäkring. Att de fackliga ombudsmännens beteende retar gallfeber på folk är en annan sak.

  12. SV skriver:

    ”verkar mest som en försäkringsrörelse som hindrar alltför ohemul behandling av den anställde” Före lissabon avtalet möjligen 50-80talet? Idag kan du knappast känna dig säker, köpslår dig. LKAB gör de precis som de vill och facket gömmer sig sanden. I synnerhet detta fack har sett sina glada dagar. Dock kan de vara grymma mot medlemmar utesluta och trakassera dem som inte tycker som dem.

  13. Viktigpetter skriver:

    SV: Det är möjligt att det är som du skriver. Jag tror inte heller att den fackmedlem som opponerar mot ombudsmannen får den bästa hjälpen när det behövs. Den extra pensionsförsäkringen som facket har förhandlat fram är en bra sak. Det är en del av löneförhöjningen och facket tror inte att den enskilde medlemmen kan tänka sig att själv förmå teckna en pensionsförsäkring.