Bekräftelsekrav vid telefonförsäljning

TORNEDALEN: Ett nytt lagförslag från regeringen ska hindra att personer råkar ingå i muntliga avtal när säljare insisterar på att sälja en vara eller tjänst via telefon. 

Problem kopplade till telefonförsäljning har de senaste åren varit uppmärksammade. Det kan röra sig om att konsumenter inte har blivit införstådda att de tecknat något avtal muntligen. Försäljningssituationen kan ofta vara kopplad till ett överrumplat och pressat läge.

–  Att äldre personer och andra som är särskilt utsatta råkar illa ut vid telefonförsäljning är inte acceptabelt. Genom förslaget stärker vi nu konsumenters förutsättningar att fatta genomtänkta beslut när de blir uppringda av försäljare på telefon, säger biträdande justitieministern Heléne Fritzon, i ett pressmeddelande.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 september 2018. Detta innebär att en säljare som på eget initiativ kontaktar en konsument och parterna väljer att ingå avtal måste näringsidkaren skicka en bekräftelse som måste godkännas av konsumenten för att avtalet ska vara giltigt.

Om säljaren trots att något avtal inte accepterats och ändå levererar en vara eller utför en tjänst, ska konsumenten inte vara skyldig att betala för den.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: , ,
En kommentar om “Bekräftelsekrav vid telefonförsäljning
  1. kisumisu skriver:

    Mycket bra förslag!

    Gör även den gällande dörrknackare. Tycks vara en ny trend när telefonförsäljning går trögt….