Chaufför omkom när malmbil välte

PAJALA: En person omkom under söndagens morgon när en lastbil som transporterar järnmalm körde av vägen och välte.

Olyckan inträffade vid 04.30-tiden på länsväg 395  mellan Anttis och Perjavaara.

Polisen uppger att det var halt väglag vid den aktuella olycksplatsen

Anhöriga uppges vara underrättade.

Platsen för olyckan är avspärrad och teknisk undersökning kommer att ske av fordonet.
Förundersökning har inletts av åklagare vid riksenheten för arbetsmiljömål där anmälan är upprättad misstänkts vållande till annans död/brott mot arbetsmiljölagen.

Efter den tragiska olyckan har Kaunis Iron sänt ut ett pressmeddelande med följande rader:

”Tidigt i morse nåddes vi av den tragiska nyheten att en av våra medarbetare omkommit i en singelolycka med en av företagets lastbilar längsmed väg 395 vid Peräjävaara. Våra tankar går givetvis till familj, vänner och medarbetare.

I skrivande stund prioriteras stöd och kontakt med anhöriga till den omkomne samt att ta hand om vår personal på bästa möjliga sätt”.

Publicerad i Svenska
21 kommentarer om “Chaufför omkom när malmbil välte
  1. Ta det lugnt nu.. skriver:

    En person har avlidit. Någon har mist en familjemedlem. Många har förlorat en arbetskamrat. En vän
    Tänk på det innan ni börjar här med egna utredningar och dra egna slutsatser om olyckan, bolaget och medarbetare mm.

  2. happisman skriver:

    Man måste göra allt nu så att detta inte inträffar igen. De anställdas säkerhet går före företagets vinstjakt.

  3. Futurum casus skriver:

    Jag hoppas att det inte var en smartphone i vägen. Det är alldeles för ofta att man möter en lastbilsföraren med mobilen i handen.

  4. Vad var det som sades sist ?? skriver:

    Vad var det som sades sist i HB, att det enbart är en tidsfråga innan en dödsolycka sker och nu har det hänt.
    Väntar och ser om det nu som sist dyker upp en ovidkommande S-kommentar om andra orsaker till kommentaren, sin rot i arbete åt alla lycka bär utan att få ventilera på saker som kan ske och som nu skett, utan en dum kommentar om andra orsaker.
    Svag ledning som sätter ej erfarna chaufförer på dessa farliga körningar efter dessa lappstigar, hur var det med saltningen/sand kanske spariver eller kompetensbrist??

  5. Tidsfråga nu hände det skriver:

    Det var en tidsfråga innan det hände och nu har det hänt.
    Det lär inte räcka med denna dödsolycka i takt med expansionen lär de tvärtom öka eftersom kombination väg och ekipage knappast är lämpligt. Vägen lär bli kantad av många minnesmärken och lyktor framöver. Även mötesolyckor kommer tids nog med personbilar.

  6. Chauffören skriver:

    Till Kaunis Iron,s transportledare: Som bekant, trafikverket kommer inte körandes med sandbil mitt i natten… så, varför inte köpa in egna sandbilar, höjer säkerheten avsevärt för anställda och blir säkerligen billigare i längden med transporter som håller sig på vägen.!!

  7. Observer2 skriver:

    Instämmer med ”Ta det lugnt nu ” -låt experterna utreda det.
    Sepekulera ej. Tänk på de anhöriga!

  8. Ekonomen skriver:

    Utrusta malmbilarna med apparatur som kontrollerar förarens duglighet innan start och i Pitkäjärvi. Kontrollen bör omfatta syn, mental hälsa, rektionsförmåga och styrka i lemmar samt nykterhet. Med dagens apparatur kan sådan ordnas på ett sätt som är svår och manipulera, ex. slumpvis följd på varje delprov. Dragiska olyckan har ingen samhörighet med detta förslag.

  9. Enok Nitti skriver:

    Ekonomens apparat kan med fördel användas på vissa debattörer i Hbwebben

  10. Björn skriver:

    Läste att detta var fjärde olyckan( Avåkningen) Sedan nystart. Hörde inget om avåkningar för Northland, Då med Scaniaschassin. Var det samma släpvagnar på den tiden. Är körtiden planerad efter sommarväglag eller finns det marginaler för körning under sämre förhållanden? ?

  11. irene my skriver:

    En järnvägslinje mellan Svappavaara och malmfälten i Tornedalen planerades på allvar ….
    Men så blev det tyst i debatten –
    Varför stoppades planerna ? Av vem ?
    Även Finland visade stort intresse för planerna
    och erbjöd del i den ekonomiska biten –

  12. Ekonomen skriver:

    Enok Nitti: Ekonomens apparat kände en tidig morgon vid uppvaknandet att hela vänstersidan från halsen och ner var sölig och svag, i övrigt helt duglig till och köra tung lastbil med släp. Två dygn senare blev hela vänstersidan förlamad. Skallröntgen visade stroke (propp i en blodåder).
    Nu efter fem år så har min apparat skrotat bilen och i stället skaffat en trehjulig eloped. Min apparat ansåg mitt A BE CE körkort vara en fara mig själv och för allmänheten.

  13. Gickback skriver:

    Björn har du varit i ide under Northlandstiden? Visste blåste dom också av vägen ett antal gånger, lyckligtvis utan dödsfall. Sen blåste ledningen oss okunniga aktiesatsare på många slantar.

  14. Schlatan skriver:

    Det förekom avåkningar på Northland tiden också. Första bilen välte precis efter Sahavaara innan vägarna började åtgärdas. Svaga vägkanter orsaken plus smala vägar. Sen var det en som väjde för en älg i Peräjävaara och hamnade i diket.Utan personskador. Men vägarna förbättrades avsevärt så lappstigar är det inte nå mer. Norrbottens bästa vägsträcka förutom på några få ställen som ej hann byggas innan kk kom. Sen finns det knappast någon åkeriverksamhet som kontrolleras och följs bättre någonstans. Ekonomens apparatur skulle jag gärna vilja se. Bra förslag med att ordna egna akutsandbilar

  15. Sandis skriver:

    Kanske Kaunis Iron skulle extra utrusta en eller flera av malmbilar med sandspridare. Klart lite mindre slig får dom ju med sig men resten av bilarna kanske håller sig på vägen och sandning kan ske kontinuerligt.

  16. Vansinne, men saken lär nog tystas som förra gången ! skriver:

    Vilket vansinne att köra dessa bilar på dessa vägar.
    Ser ännu en gång en vansinnig dispens detta bolag fått förutom miljön som ligger 1920-talets miljökrav.
    Inget lär hända med denna dödsolycka alla saker kring detta bolag har en unik förmåga att mörkas och tystas, med vad förmån eller vad är frågan men det sker ?

  17. Lekstugan regeringen skriver:

    Tydligt är hur kapitalisterna tillåts egna privilegier på allmänhetens bekostnad. -Snälla, snälla ortsbor börja att ryta till. Bara ni och ingen annan kan stoppa eller ändra på detta vansinne att spilla människoliv. Direkt och indirekt.

  18. Vad tror ryta tjänar till ? skriver:

    @Lekstugan regeringen
    Ryta till räcker med att bara påpeka så kommer det S-kommentar som viftar bort saken med att det måste vara något fel på dig som framfört åsikten. Näväl vi får alla betala om ca 12år när gruvan slår igen, då kanske S-kommentaren är tröst sandvinden och vattnet är som piss i kranen.
    Väntar på en präktig S-kommentar som respons på detta inlägg.

  19. Ekonomen skriver:

    Malmen som Tapuligruvan har levererat ut till världsmarknaden nu i inledningsskedet tyder på exceptionell lönsamhet, på årsbasis flera miljarder SEK. Staten som har företrädesrätt på vår infrastruktur bör ta sitt ansvar och se till att malmen fraktas på järnväg hela sträckan till Narvik, det saknas ju bara en stump, nyanlägg stumpen nu, alla vinner på det. Nyuppväckta mineralrika Tornedalen berikar Sveriges välfärd i många decennier. Mineralkropparnas djup är ännu outforskade.

  20. Varför inte privat som sist ? skriver:

    @Ekonomen
    Varför måste alltid staten gå i brechen, första delem av malmbanan anlades privat av engelsmän varför kan de inte igen anlägga grunden?
    Sedan en sak till produktionen beräknas till kring 2mljoner ton och livslängden kring 12år, detta är för kort tid för lönsamhet.
    Sedan en sak till JV-stumpen du nämner är det den finska, de vill ju inte ha malmen till Finland utan till svp dit är det ingen stump?

  21. Ekonomen skriver:

    Nu lastas ett malmfartyg som kan ta 181000 ton Tapulislig i Narvik, sådana fartyg kan bara segla helt tomma ”sommartid” på Bottenviken, inte ens tomma vintertid. Det är den femte Kaunis Iron leveransen nu under startfasen. LKAB var delaktig i finansieringen av stickspåret till Svappavaara, liknande uppgörelse kan säkert ordnas med Kaunis Iron. Det är enorma exportintäkter som kammas hem till vår välfärd från Narvik. Även finnarna är i behov av isfri djuphamn, i Narvik köar kunder med dollarstinna plånböcker. Malmdjupet är troligtvis 2 – ? kilometer.