De laddar för Ystad till Haparanda på vattenskoter

ystad-haparanda

KALIX: En utmaning väntar fem skoter-musketörer.

Det är Johan Frohm, 39 år och hotelldelägare, Johan Malmström, 39 år och bilförsäljare, Johan Johansson, 39 år och platschef, Joakim Mörk, 42 år och åkare samt Kalle Bergdahl, 33

år och entreprenör. Alla är de från Kalix. De ska med sitt försök samtidigt göra en välgörenhets-insats och samla in pengar till kampen mot prostatacancer. Förberedelserna pågår som bäst – och mest.
I sommar ska de köra hem utmärkelsen ”Sveriges blå band” instiftat av tidningarna Expressen och Båtnytt 1969. Sträckan avser endast (och godkänns) för färd från Ystad till Haparanda, inte i motsatt riktning. Och det får inte förekomma mer än två mans besättning.

Genomförandet är målet
Hittills har ingen vattenskoter klarat av bedriften – inte förrän nu till sommaren!
Försök gjordes 2014 men fick avbrytas söder om Haparanda på grund av hårt väder, berättar Johan Frohm, en av de som ska köra sträckan.

– För vår del handlar det inte om att sätta något rekord på tid, utan vi ska enbart genomföra färden. Men vi har satt vissa mål. Vi ska genomföra resan på viss tid; fem kördagar med cirka 40 timmars effektiv körning. Allmänheten ska kunna följa oss på sociala medier via livesändningar och positionsangivelser, berättar Johan Frohm.

Nu pågår förberedelserna. Det handlar om fysisk träning, planering av utrustning och logistik-planering.

– Vi måste kolla upp var vi ska tanka, äta och sova. Vi måste se över vilka rutter vi ska ta.

Det kommer att bli långa sträckor över öppet hav med bitvis hård sjögång, även om vädret är gynnsamt.

– Tanka måste vi göra var femtionde sjömil. 20 tankstopp räknar vi med, säger Johan Frohm,

30 liter bränsle ska tas med på varje maskin i reservdunkar.

Deltagarna kör var sin skoter, utan någon följebåt. Med följebåt är riskerna mindre. Nu måste sällskapet lita på den enskildes förmåga och utrustning för att eventuellt kunna hjälpa varandra.

Det kommer att gå undan, de räknar med att köra i hastigheter uppåt 30 knop. Det motsvarar 55 kilomter i -timmen och är snabbt på vatten, särskilt vid sjögång.

Öppet hav
– Många parametrar spelar in och mycket kan gå fel. Vi måste därför lägga in en plan för olika scenarier och förbereda oss på det värsta, säger Frohm.

Det blir fem dagar på öppet hav, på en jämförelsevis liten farkost.

Måndag den 4 juni 2018 startar de från Ystad och sveper in till Haparanda hamn lördag den 9 juni, enligt planen. Då har skotermusketörerna avverkat omkring 200 landmil.

Varje deltagare satsar en hyfsad slant ur egen ficka för att samtidigt samla in minst 100.000 kronor till Prostatacancerfonden.

– Vi gör det för det goda sakens skull, berättar grabbarna, medan de besöker skoterbutiker och letar utrustning.
Den exakta kalkylen säger 967 sjömil, men planerna i teorin brukar bli till en längre sträcka tilll sjöss.

 

 

 

Publicerad i Svenska