Dyrare med diesel och bensin

TORNEDALEN: Från och med idag, nyårsdagen har skatten på bensin och diesel höjts med 30 respektive 27 öre per liter.

Det blir också dyrare att tanka då ledande bensinbolag höjer priset med 29 öre per liter på bensin samt 26 öre per liter på diesel.
Den genomsnittliga bilägaren kan få en högre årskostnad som varierar mellan några hundra kronor upp till en tusenlapp beroende på vilket drivmedel fordonet går på samt vilken bilmodell det gäller.
Regeringen beslutade 2015 om den årliga skattehöjningen på drivmedel, som betyder att priset varje år ökar med inflationen plus två procentenheter.
Branschorganisationen Bil Swedens vd Bertil Moldén ställer sig kritisk till skattenivåerna och anser att de inte är rimliga.
– Jag förstår inte att Miljöpartiet straffbeskattar glesbygden på det här sättet. I Stockholm kan man cykla och åka tunnelbana, men så ser ju inte resten av Sverige ut, sade han till TT häromdagen, skriver Norran.
Parallellt med höjningarna sänks etanolpriset med 22 öre till 10,95 kronor per liter.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: , , ,
62 kommentarer om “Dyrare med diesel och bensin
  1. kisumisu skriver:

    Förjävligt!

    Som sagt man borde ha olika skatt lite beroende var man bor.

    Precis som försäkringsbolagen gör! Du betalar mer dör det händer olyckor.

    Likaså borde man ha när det gäller att äga en bil.
    Dieselpriset borde inte heller höjas så när alla dieselbilar har redan en hutlös skatt.

    Men miljöpartiet o co vill väl att alla ska flytta till fjollträsk. Dom kan väl inte vara så naiva att dom tror man kan åka tunnelbana mellan Haparanda och Luleå. Knappt att det går bussar om man ska besöka sjukhuset.

  2. kisumisu skriver:

    Förlåt för stavfelen igen. Skriver från mobil.
    mer = mest
    dör = där

  3. Realist skriver:

    Som Löfven sade inför valet ,vi ska inte höja bränsleskatten,vi bygger inga murar.Facit=invandringen kostar hundratals miljarder varje år.Skatterna kommer att höjas kraftigt kommande år.Tänk på det vid valet 2018

  4. Affe skriver:

    Vi behöver norrbothniabanan mellan Haparanda och Umeå.
    Bygget bör prioriteras samt påbörjas omedelbart.
    Priset för en månadsbiljett mellan Haparanda och Luleå borde ligga på cirka 1800:-, alltså samma pris som för en månadsbiljett hos SL inom hela deras turområde.

  5. Alf Sigvardsson skriver:

    Ett årskort inom Stockholms Lokaltrafik kostar 8750:- för 365 dagar och du reser hur mycket du vill inom hela SL.s område.
    Detta pris borde gälla inom alla län i landet, mellanskillnaden skulle regeringen kunna subventionera med en överenskommelse med Miljöpartiet.
    Då vore alternativet till bilen klockrent.

  6. Futurum casus skriver:

    Får lära sig köra mer ekonomiskt. Det finns mycket att göra för att spara pengar.

  7. från holmen skriver:

    v dessa drivmedelsskatter …vart tar pengarna vägen inte går summan ograverad till vägunderhåll det ett som är säkert..
    Det märkliga med denna skattehöjning är ju också varför inte alliansen ens opponerade sig…

  8. enkel matematik skriver:

    folket har makten RÖSTA RÄTT I NÄSTA VAL!!!!!

  9. Observer skriver:

    Regeringen drev igenom detta som en eftergift till MP. En orättvis skatt som slår mot landsbygden och man kan ställa sig frågan hur röstade våra riksdagsledamöter från Norrbotten med Sven-Erik Bucht i spetsen?
    Vad gjorde oppositionen i denna fråga? De har kunnat lägga krokben för regeringen i andra frågor,varför inte nu?
    Inget annat än en horribel skatt som införts av våra folkvalda och där miljöpartiet fått för stort inflytande.
    Än en gång besannas tyska uttrycket ” Die dumme schwede” även om det myntades för mjukare frågor.
    Tragiskt felgrepp av mitt parti och man blir grymt besviken på SAP!!

  10. Kotten skriver:

    Realist. Du har alldeles rätt. Vi ska finansiera debaclet som politikerna har skapat,genom den miljard satsning på import av kriminella element.Det är lätt att straffa sitt eget folk i glesbyggd, för och finansiera detta jävla tokeri!Stoppa detta Rösta rätt i höstens val!

  11. Kramis skriver:

    Vi miljöpartister förordar spark eller cykel för långpendlarna. Frisk luft och starka benmuskler på köpet. Sen har vi en fantastisk finfint utbyggt nät av busstrafik här i Norrbottens inland. Så mina vänner vad är problemet.

  12. Sixten Lautakoski skriver:

    Här har statsminister Stefan Löven förlorat valen redan nu åtta månader före valmånaden september.

  13. Blixt Gordon skriver:

    Miljömålen för Sverige år 2030 är redan spikade och dem ska uppnås oavsett kommande partisammansättningar för framtida regering…det kommer mera…

  14. Umebo skriver:

    Om man kör 2000 mil/år och dieselbilen drar 0,8 l/mil så blir det 2000×0,8×0,27=432 kr/år=36kr/mån. Helvete vilka kostnader..

  15. enkel matematik skriver:

    umebo ja visst de är små pengar men denna ökning kommer varje år inflation + 2% räkna på de i en 10års period och evt oljepris ökning så har vi snart 20kr literpris men om dessa miljövänner skulle titta lite längre än näsan är lång kan man göra mycket för miljön utan att ta all skatt på fordons trafiken tex minska transporten över våra hav och flyga mindre detta är större miljö bovar än vi tror Finland håller på med öppnandet av en järnväg från Asien till torneå denna är redan byggd men behöver underhåll kina tänker investera 9miljarder till detta hur mycket ska Sverige 0kr!!!!!!!

  16. klurifax skriver:

    Enda som röstade mot detta förslag var ju SD så det är de enda partiet som vinner i frågan nästa val och kommer och fiska hem många röster?….

  17. Leo'n skriver:

    Enough is enough. Då var det återigen dax för för ett genidrag från våra ”visionärer” till politiker. Ytterligare obefogade kostnader, för oss som bor i glesbygd/ Tornedalen och dagligen är beroende av bilen, för både jobb och fritid. För som tidigare nämnts här-Svea rike är inte bara Fjollträsk. Här snackar vi avstånd! Vi kan inte cykla 10 mil om dagen, och bussförbindelser vad är det för någonting? Känner igen ordet,men…..
    Som om vi inte redan hade nog av denna evigt pinade motvind i form av skatten på dieselbilar, vägskatt som betalas för vad? -Jo, landets sämsta vägar som sliter sönder-

  18. Leo'n skriver:

    Forts: våra vägar i förtid. Vi borde ju för bövelen få betalt,för att med livet som insats färdas på dessa försåtsminerade kostigar!
    Nä,Löfven dags att sätta stopp för Kinamurens uppbyggnad!

  19. Leon skriver:

    Sliter sönder våra bilar skall det givetvis vara

  20. Ministrar utan språkkunskaper skriver:

    Visst skulle det märkas att två inlandsbor sitter i riksdagen som för landsbygdsbornas intressen. Tvärtom syns länets frontfigur sakna både riktning och mål medan kvinnan leder honom som en blindbock runt i huset. För hans talan? Med ett eget språk är det konstigt alls att gör sig inte förstådd, bekvämt och bra som inte ställer till det i rikets salar med en massa krav på logistiken ska fungera till övre landsändar på ett jämlikt sätt. Hur länge orkar livet pågå i inlandet när det sedan tidigare är så dyra omkostnader att bo där, och nämna vad inlandsborna får för sina skattepengar?

  21. realist skriver:

    Det är bara att komma ihåg till valet . Gör något åt det .lägg inte rösten på denna vänster regering. Annars är det ingen idé att gnälla .

  22. JOJ skriver:

    Spännande läsning om era tankar om folk i stora städer att det är så ruskigt enkelt,, det finns Buss pandel och tunelbana,, hur många tror ni inte pendlar 5 10 mil om dagen i bil eller måste sitta en hel arbetsvecka i veckan på kommunala färdmedlel,,, avstånden på papper inte så långa men storstad mäniskan har minst lika långt till jobbet som många i glesbyggd och lång restid. En haparanda bo ofta run 10 min och det är vad många måste gå för att komma till ett färdmedel för att ens börja sin resa till jobbet.

  23. Kotten skriver:

    Umebo!3centimeter på en redan lång näsa gör mycket!Du måste tänka, på att du kommer längre och längre från spegeln,för varje centimeter?

  24. Pajalabon skriver:

    Förra regeringen gjorde precis samma sak, sades att skatten inte skall höjas men veckan efter valsegern var bränsleskatten tvungen att höjas.
    Vad man än röstar så får man skräp med på köpet.

  25. Umebo skriver:

    Kotten. Jag förstår att du inte kan skriva men kan du inte räkna?

  26. Nickname skriver:

    Det kan inte vara många i Tornedalen som avsätter cirka 2 ½ timme/dag till jobbresor. Det gör många av oss som flyttat. Vi gör uppoffringar som en vanlig Tornedaling skulle få rännskit av.

  27. Skolkritan skriver:

    Vem är det som pratar om bussar? Min by har inte haft en busslinje sedan 10 år. Ska jag promenera flera mil om dagen?

    Jag får nog ställa av bilen för att kompensera.

  28. Kotten skriver:

    Ja du Umebo! Din räkning är på lågstadienivå,det märks på din kommentar,du hänger inte med riktigt i resonemanget.Du kan inte vara född i en universitetetsstad, kanske inflyttad? Hade du använt, logaritmer, putagora,ohms-lag,eller pascalprincipen eller lite mer avancerad matematik mm. Det skulle vara billigt bränsle om vi tex. Bara behövde betala momsen,men då tillkommer ju resten också. Lycka till i valet!men passa er för 4% spärren!ps. Man kan studera som vuxen också.Tack för mig.

  29. Umebo skriver:

    Kotten. I rest my case.

  30. läs på skriver:

    Asylinvandringen kostar miljarders miljarder, pengar måste få in från svenska skattebetalare. Har ni röstat på en rödgrön röra ska ni inte klaga, ni får ju det ni röstat på.
    Ni bör också vara medvetna om att dessa högre skatter inte gör nytta för miljön. Studera hur mkt mer fantastiska vägarna i tex USA är jämfört med i världens högskatteland Sverige!Svenska skattebetalare får inte mkt för sina pengar!!Men lik förbannat röstar de dumma svenskarna rött!Försök vakna till nästa val, Sverige går åt fanders

  31. Bilar skriver:

    Fick en års höjning på ca 350kr vid den här höjningen per bil så ungefär 700kr extra per år för min familj. Summan i sig bråkar jag inte om men något är skevt i makten när ett av dom minsta partierna har så här mycket att säga till om i Sverige. Mörkrädd!

  32. Futurum casus skriver:

    Jag pendlar dagligen och kör lagligt. Jag blir konstant omkörd av bilar som ligger minst 20 km/h för fort. Om vi ska rädda planeten för våra efterkommande, Då måste vi dämpa farten och minska på förbrukningen av fossila bränslen.

  33. Ötå-bo skriver:

    Beslutet togs 2015 av riksdagen, så ni borgare rösta för index höjningen! Så sänk tonläget borgare!

  34. Pendlaren skriver:

    Jag håller med Futurum causus. Som tur så tankar jag mitt fordon än idag med RÖD D från Grannen. Och kommer att fortsätta det tills jag åker fast. Fast det är en minimal risk att man åker dit. Tullen har ju större problem med droger som förs in i landet.

  35. Miljömuppen skriver:

    Precis Futurum casus, och kanske välja andra bilar än Dodge Ram och liknande… Man blir så trött på gnäll om några örens höjning av bränsleskatten, när hela vår tillvaro håller på att förändras i grunden, på grund av klimatförändringar. Men vad säger jag?! Klimatförändringar är ju bara ett påhitt av miljömuppar och vänstermänniskor… Den mer intelligenta delen av vår befolkning röstar ju Trump och SD – klimatförnekarna.

  36. Ötå-bo skriver:

    USA har bra vägar och låga skatter stämmer säkert. Ett land där 3 miljoner lever i misär, måste ha minst 3 jobb för att överleva. Ingen rätt till sjukvård, utbildning, barnomsorg, sjukpenning etc. Tydligen drömlandet för borgare!! Tänk efter vad du får för skatten med svenska modellen.

  37. matarengi skriver:

    extrem högern i Haparanda sade inget när Reinfeldt höjde bensin skatterna mer än nuvarande höjning!!!! tror att de enda felet var att då gick pengarna till skattesänkningar åt miljonärerna och nu går pengarna till vår allas välfärd. detta säger allt om högerns syn på människovärdet!

  38. Futurum casus skriver:

    Jag skulle gärna vilja använda buss för att ta mig till jobbet. Problemet är att jag måste stiga upp mitt i natten för att ta mig till jobbet. Ska jag sedan hem så kommer jag sent hem på kvällen. Det blir väldigt långa dagar.

  39. Leo'n skriver:

    Hörde en vis man på radion. Han hade jobbat många år i Stockholm och fått erfara lyxen med bussavgångar var 4:e minut samt alla de andra färdalternativen som fanns att tillgå i huvudstaden.
    Nu bodde han i glesbygd(by i Västerbotten) och förfasades över den,enligt honom helt ogenomtänkta prishöjningen av diesel/bensin.
    En prishöjning måste vara mer selektiv sa han,dvs.de mer befolkningstäta regionerna där det finns alternativa färdmedel skall givetvis beskattas mer. Vi har ju redan dragit vårt strå till stacken.Vi här uppe är helt beroende av bilen och måste dessutom färdas på urusla vägar.

  40. Leo'n skriver:

    Forts. Bussar är utrotningshotade. Sjukvården är så gott som obefintlig,med åtskilliga mil till närmaste sjukhus,BB(som dessutom inte har ordinarie läkare osv.)Räcker det inte med alla de miljoner vi varje år via skogen, älvarna, vinden genererar till övriga Sverige???

  41. läs på skriver:

    Hördu ”matarengi”, sluta nu att yra!En skattesänkning på inkomst innebär att den som betalar skatt får behålla mer av sina EGNA PENGAR. Du och Ötåbon är ju helt ute svamlar. Läs ekonomi är ett tips så ni lär er hur ekonomin fungerar.Man behöver inte 3 jobb för att försörja sig i USA, men man kan ha det utan att skattas så som man gör i sverige.Givetvis finns knarkisar som lever i misär i usa o andra länder, självvald sådan.Inget problem att betala sjukförsäkr i tex usa el schweiz med e lön.

  42. läs på skriver:

    ”Problemet med gratis är inte i första hand att inkomster från avgifterna försvinner, utan att det leder till överkonsumtion. I ljuset av den växande personalbristen borde våra politiker tänka precis tvärtom.”
    ”Det fattas 200 200 miljarder kronor. Så mycket mer väntas välfärden kosta årligen 2030. Välfärden står inför ett stålbad som måste debatteras öppet i valrörelsen.”
    https://www.expressen.se/ledare/varfor-gommer-hon-kostnadsbomben/

  43. Futurum casus skriver:

    matarengi:Det finns ingen extremhöger i Haparanda. Höjning av skatter för bränsle kritiserade även då när alliansen satt i makten. Skattesänkningarna gynnade även dem med små inkomster. Det var därför Sverige gick som tåget trots lågkonjunktur. Höginkomsttagare har generellt alltid betalat hög inkomstskatt. Läs på, då kanske du låter vänstern vara och röstar rätt(blått) i nästa val.

  44. Observer skriver:

    Futurum Casus har du nån gång funderat på varför det oftast beskrivs som lågkonjunktur då borgerligheten styr landet och högkonjunktur då vi socialdemokrater sitter vid makten?
    Din matematik är korrekt att även låginkomsttagare gynnas av skattesänkningar men hur är det med ett progressivt system som vårt?
    Vad hände under 1990 talet och den stora blocköverskridande skattereformen? Vilka gynnades mest?
    Vem tog bort arvskatten? Vem avskaffade förmögenhetsskatten?
    Är man bara tillräckligt okunnig om hur ett välfärdssamhälle skapas så röstar man fel som du propagerar för, egoismens företrädare.

  45. Konsekvenspolitiken av idag skriver:

    Den här politiken heter konsekvenspolitik ingen jämlikhet mellan landsändor i form av solidaritet pga förutsättningar och geografiskt läge. I den bristande politiken styr konsekvenspolitiken, kravlöst, smidigt för styrande politiker att rikta fokus och frottera sig med eliten i EU- glashus. I tätorten körs tomma bussar efter tidtabell medan bussarna glesnar ju längre bort från centrum. Sjukhusen stänger med en outtalad vårdpolitik; se till att förbli frisk annars skyll dig själv. Precis samma gäller inom tandvården,, en åtgärdsmun utöver basal kontroll lämnas därhän.

  46. VPK skriver:

    matarengi: Håller inte med dej och dina vänsterextrema åsikter.
    Ett tips, ny mening börjar med stor bokstav( versal).

  47. Futurum casus skriver:

    Observer: Vi måste sänka skatten ännu mer. Det är enda sättet för oss att kunna konkurrera med låglöneländer där arbetare tillverkar bilmotorer för en skålpund ris om dagen. Sorry, skryt gärna om sossarnas gamla meriter men de fungerar inte i framtiden.

  48. Futurum casus skriver:

    observer: Den marknadsekonomi som Sverige befinner sig i har toppar och dalar. Alliansen hade den längsta lågkonjunktur sedan mannaminne som påbörjades hösten 2008-2013 och kommer snart att inträffa igen. Vi ska vara glad att alliansen styrde landet genom den krisen.

  49. Pajalabon skriver:

    Vad bra att skatten på bränslet höjs för dom pengarna går direkt till miljön som tex plantering av träd och buskar….eller?
    Det är ju som sagt häftigt att betala skatt.

  50. Nickname skriver:

    Ska man konkurrera med länder som inte har sjukpenning, pension, långa föräldraledigheter, 5-7 veckors semester osv. Då får man antingen höja skatterna eller sänka lönerna idag eller göra bägge sakerna om några år. Svenska företag konkurrerar inte på lika villkor med utländska företag. Produktionen flyttas lite i sänder till Polen och Kina. Varken blåa eller röda politiker kan göra någonting åt saken. Marknaden styr. Vem tillverkar billigast med högsta kvalité. Hustrun köpte mobilfodral från Kina, det kostade 20kr inkl.frakt till brevlådan. Samma fodral 110kr i Sverige.

  51. Leo'n skriver:

    Ja, jättehäftigt o hippt så det förslår! Känner för en lapdance på Sergels torg! Låtom oss fortsätta skänka bort vår sista slantar för den excellenta servicen vi får för pengarna här uppe,o skogen hugger de ju ändå ner i rasande takt,snart består vår ”skog” ändå endast av planteringar. Låtom oss fortsätta hoppas på att någon visionär där nere kommer ihåg att Sverige faktiskt är mer än bara Stockholm. Nä, håller med Kent Heikkinen i dagens Happisblad. Dags för en Glesbygdsrevolt,för dagens politiker kommer sannerligen inte att röra en min när vi går under, förändringar krävs, o det snarast!!!?

  52. Arne Wiinikka skriver:

    Undrar hur mycket Övertorneå kommun tjänar på de sopsäckar som
    inte hämta av stugägarna ute i byarna,5 säckar per stuga å år.
    Stugägarna tjänar på bränslet .5 mil till Pello.

    Nonin.

  53. enkel matematik skriver:

    helt rätt Leo´n man utarmar vår del av Sverige men de flesta i norrland tror att frälsningen kommer från sossar som i alla år bedragit oss!! Hoppas fler vaknar å ser detta hända i realtid å inte blundar för detta

  54. Futurum casus skriver:

    Nickname:Pensionen räcker inte till alla, vi måste arbeta allt längre i livet. Långa föräldraledigheter är snart ett minne blott. Sjukvård får vi snart bekosta mer själv i form av försäkringar osv. Våra styrande har misskött ekonomin under lång tid.

  55. rex skriver:

    Undrar hur det kommer sig att så många väljer bilen trots att övervikten i Haparanda med omnejd är dominerande. Gå och cykla mer, för det gör man i Stockholm!

  56. AnnBritth skriver:

    Rex…I Stockholm kan man åka kollektivt.Det fungerar inte här.

  57. Leo'n skriver:

    Javisst vore det en befrielse att äntligen få slippa bilen, men det finns tyvärr inte på denna planeten där vi bor. O visst vore det ännu härligare med en avslappnande cykeltur till jobbet. I mitt fall skulle det innebära en pilgrimsfärd på 12 mil tur och retur, i i-30 grader,på skitvägar med dåligt underhåll.Snacka om ”Den sista färden” ☠️ Här i glesbygden snackar vi alltså riktiga avstånd,extrema förhållanden samt umbäranden.Det är vår vardag. I Stockholm är de som vanligt ute och cyklar?

  58. Verkkosurfaren skriver:

    Typiskt, reflexmässigt skyller de mest högljudda och inskränkta Haparandaborna (de sansade håller tyst) på ”Stockholmarna”, om man inte kan hacka på Asplöven. Många tornedalingar har liksom jag erfarenhet av att bo både i Tornedalen och i Stockholm. De flesta av mina vänner i Stockholm har längre till jobbet än en vanlig Haparandabo har, men dom stretar på timtals varje dag, med cykel, T-bana, eller i bilköer. De flesta i Haparanda, inte alla, kunde cykla eller gå till jobbet och affären utan problem. Jag håller med Rex, många här uppe är lata! Skyll på de röd-gröna inte på ”Stockholmarna”.

  59. Låter som politiker skriver inlägg skriver:

    Veckosurfaren ser till resorna bara, enkelt med en simpel överseende om resor när priserna handlar om så mycket annat, vad får glesbygdsbor för sina skattepengar? Dåliga vägar och simpla kommunikationsmöjligheter bilden när det gäller kostnader för medborgare som bor utanför Stockholm i periferin handlar så mycket mer än om ökade bränslekostnader. Det är bara vad som tillkommer i samhällslivet om man ska ta del av det. -Eller ligger hemma på soffan och är parasit???

  60. Fläsh skriver:

    Nickname: Vi skattebetalare subventionerar din frus mobilskal som fraktas till henne.. Kina har ett gammalt avtal med Sverige om billigare postgång hit.. förövrigt så håller jag på Sverige vad gäller bättre tillverkningskvalitet länderna emellan.

  61. Besviken skriver:

    Lika att dom höjer skatten på bränsle rejält så kan vi sluta jobba och leva normalt för det verkar ju vara deras syfte.

  62. Nickname skriver:

    Fläsh. Ja, Sverige har ett avtal med Kina från den tiden Kina var ett industriellt outvecklat land. Idag kan Kina köpa kontant hela Sverige om de vill. När Sverige utbildat en toppingenjör, så har Kina utbildat 10 000 toppingenjörer. Svenska produkter är snart bara minnen i något museum. Det lönar sig inte att producera varor i Sverige, tyvärr. Varvs- och tekoindustrin försvann liksom SAAB. Volvo har kinesiska ägare. En svensk kan nog inte konkurrera med en kines. Kinesen jobbar dygnet runt om det behövs. En svensk skulle ringa till facket och klaga.