Fler fartkameror

NORRBOTTEN: Inom 12 år har drygt 1.600 trafiksäkerhetskameror monterats längs vägar i hela landet. Inom de kommande åren ska ytterligare 250 kameror sättas upp på olika platser i Sverige. 

Kamerorna sätts framförallt upp på vägar där hastighetsbegränsningen är 70 till 90 kilometer i timmen och på sträckor där risken för olyckor är stor.

Kamerorna beräknas rädda omkring 20 liv per år i trafiken, enligt Trafikverket och 95 procent av trafikanterna som passerar en kamera håller rådande hastighet, vilket också innebär minskat utsläpp av koldioxid och andra miljöskadliga partiklar.

Enligt en enkät genomförd i fjol var 73 procent av de tillfrågade positiva till trafiksäkerhetskameror. Kvinnor var i större utsträckning mer positiva än män och personer i åldern 55 till 84 år var också mer positiva till kameror än de yngre tillfrågade förarna.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,
4 kommentarer om “Fler fartkameror
  1. brolle skriver:

    Staten ska ha in pengar + det är polisbrist Det är samma med vägskatten inte går den till vägarna häruppe Repa vägarna så sparas liv istället för böter

  2. kisumisu skriver:

    Håller med Brolle!

    Bygg istället mötesfri och bättre vägar och ha riktiga poliser som kan även stoppa rattfylleri osv som inte kameror klarar av.

    Men det kostar för mycket.
    Kameror är dock inte heller gratis.

  3. Ulf skriver:

    Håll hastigheten då behövs inga fartkameror och man slipper denna kostnad för dessa .

    Laglydig

  4. egenföretagare skriver:

    Kameror är bara bra för 100 m före och efter kameran sen är det 140 till nästa. Samma är det med vägsaltet folk tror det är sommarväglag hela året och så förstör det miljön och bilarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 tecken kvar.

*

I detta forum gäller samma regler som för insändare i den tryckta tidningen. Det finns en ansvarig utgivare och vad som kan publiceras regleras av tryckfrihetsförordningen och de pressetiska reglerna. Debatten modereras av HB:s redaktion.

Skriv kortfattat, vårdat och inte med versaler (stora bokstäver) vilket är störande för läsningen. Använd heller inte långa rader av utropstecken eller andra krusiduller som försämrar läsbarheten. Kommentarer som länkar till andra webbplatser godkänns som regel inte. Antalet kommentarer är begränsat till maximalt 100 per nyhet.

Kommentarer som postas till HBwebben.se kan komma att publiceras också i Haparandabladet.