FRIA ORD: Ett fiberhaveri när kommunen la sig i

Tack vare privata Bredbandsbolaget är fibernätet snart klart i Marielund. De som litat på kommunen, lär få vänta, skriver signaturen Kesab. Foto: Örjan Pekka

Tack vare privata Bredbandsbolaget är fibernätet snart klart i Marielund. De som litat på kommunen, lär få vänta, skriver signaturen Kesab. Foto: Örjan Pekka

FRIA ORD: Förra veckan tog jag del av HB:s rapportering av hur fiberkabelutbyggnaden utvecklas i Haparanda, vilket kräver ett förtydligande. För de presumtiva abonnenter som ”litat och litar” på kommunens rekommendationer lär väntan bli lång.

I Marielund har nu Bredbandsbolaget och dess samverkanspartner Netel färdigställt fiberkabelnätet samt påbörjat inkopplingen av media­konvertrar till respektive abonnent.

Vad som därefter återstår är inkoppling av lokalnätet till en rikstäckande nod, som egentligen bara är en förhandlingsfråga som med lite god vilja bör vara löst redan i september månad.

Knappast ett till nät
Då har hela Marielundsområdet efterlängtat fiberbredband med i princip oändlig dataöverföringskapacitet.
De stackars övriga presumtiva abonnenter som väntar på att kommunens samarbetspartner Zitius/Telia skall börja gräva ett eget nät när Bredbandsbolaget redan har ett nedgrävt fungerande nät lär få vänta.

Ingen med förståndet i behåll tror väl att det grävs ett nytt parallellt nät bredvid ett redan existerande väl fungerande nät.

Blivit grundlurade
De har blivit grundlurade både på fiberbredband och på en förhöjd anslutningsavgift. En stor del av äran tillfaller poli­tikern Pekka Hyötylä som förra hösten avrådde alla i Marielund från att teckna abonnemang i Bredbandsbolaget och istäl­let invänta kommunens subventionerade billigare bredbandsnät.

Tack vare Bredbandsbolagets privata initiativ har Marielundsborna erhållit ett kvalificerat fiberbredbandsnät till överkomligt pris.

De abonnenter som eftertraktat kommunal sponsring av abonnemanget, på övriga skattebetalares bekostnad, har denna gång bitit sig i svansen.

Kesab

Det här inlägget har också publicerats i Haparandabladet den 29 augusti 2017.

Publicerad i Fria ord, Svenska
52 kommentarer om “FRIA ORD: Ett fiberhaveri när kommunen la sig i
  1. Fiberrik skriver:

    Skyll inte på kommunen. I Vojakkala är det bara 22 procent som skrivit avtal. Telia kräver 70 procent…

    Byborna vill stanna kvar i Televerks-tiden. Eller tror att finska eller svenska mobilnät ska räcka till. De kommer att bli besvikna.

  2. Futurum Casus skriver:

    bredbandsbolaget bygger fiber trots att de inte får tillräckligt många abonnenter. De räknar med att fler ansluter sig i framtiden.

  3. Trådlös skriver:

    Haparanda är ju enda kommunen i Sverige med noll procent fiber på landsbygden. Tydligen jobbar kommunen hårt för att behålla den positionen. Kravet på 70% anslutningsgrad är ju ett effektivt medel för detta…

  4. kisumisu skriver:

    Sen var det fel av kommunen lova saker dom inte höll!

    År 2016 våren någon gång fick vi ett brev vi i Marielund iaf.
    Långt innan Ip only, BBB och Telia.

    Att kommunen kommer bygga ett nät.
    Stod inget om priset bara att det skulle bli konkurrenskraftigt.

    Blev riktigt glad!
    Då man här i Marielund fått lita sig enbart på finskt mobilt 4G.
    När jag flyttade hit ville ingen av bolagen ansluta våran villa.
    Hänvisades bara till Adsl som gav ca 0.5 Mbit eller (svenskt) mobilt internet med databegränsningar.

    Hursomhelst så kollade jag upp med kommun direkt.
    Beslut skulle tas hösten 2016.

  5. kisumisu skriver:

    Forts..

    Det dröjde och dröjde.

    Sen kom plötsligt BBB in i bilden. Vi fick brev av dem i September.
    Jag strunta i det också till en början då jag vet att vissa i andra kommuner fått till bra pris.

    Det kom en säljare och han hade så rätt fast det var en säljare.
    ”nu har vi nått redan 40% vilken gränsen och du kommer få fiber om du tar. Kommun eller någon annan kommer ej dra efteråt…”

    Så jag tog det med 14 dar ångerrätt.
    Ringde kommunen som inte ens beslutat om de skall dra fiber, fast man lovat dra!!!

    När det senare kom fram om priset 5k och 100kr månad.
    Räkna jag också ut att de var

  6. kisumisu skriver:

    Forts…

    Dyrare alternativ.

    Det måste man också ta hänsyn till vad man skriver på för avtal!!

    Vet kommuner och samhällen som fått fiber nästan gratis.
    Men sen sitter dom där i 10 års avtal hos en enda bolag och betalar snällt nätavgifter och dylikt vare sig dom vill använda nätet eller ej!!!

    Det klart BBB också tar nätavgift, men det görs från den tjänsteleverantör du valt.

    Tänk om Telia hade gjort så med fast analog telefon.
    Haft nätavgift som måste betalas, då hade jag också varit tvungen ha dem och med deras dåliga hastighet eller betalat dubbelt!!!

  7. från holmen skriver:

    inget att gråta över…det är val i septembe 2018 bra att tänka till lite…

  8. Janne.kauppi skriver:

    Jag har haft ADSL abonnemang från Telia som funkat klockrent ca 20-24 Mbit sedan stänger Telia detta i mars detta år och andra byar väntar samma öde.Så nu är enda alternativet ett dåligt mobilt nät och fiber lär vi aldrig få då det är för få som vill teckna. Jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att det skulle komma ett sämre alternativ än ADSL i framtiden.

  9. Funderar skriver:

    Behövs fiber? När Telia på 2-3 år kommer med 5g??

  10. grynnan skriver:

    Telias ADSL som gick i kopparnätet var bra i en övergång till fiber. Det har funkat alldeles perfekt för oss i Vallentuna ända tills nu. Men Telia kommer att lägga ner kopparnätet helt som bekant. De personer som tror att kommunen går in o subventionerar fibernätet kan glömma det. Det är full konkurrens mellan fiberföretagen idag det företag som går in i en by/ort och får flest kunder samt är först tar hem all fibernät där. Telia är populärt för många men dom väljer mest tätort, kanske mest lönsamt!? Alla företag har sina tjänsteleverantörer typ IP Only har ej Telia med, tyvärr!

  11. Kisumisu skriver:

    Janne:

    Ja då har du haft tur!
    Bor säkert nära en telestation? Har nyare telekablar kablar in i huset?

    Sen får du väl 20 Mbit ner, men upp lär du bara få ca 1Mbit eller hur?
    Då ADSL har just denna tekniska begränsning.

    Funderar:

    Då lär även det nätet ha datatak.
    Visst kan dom göra så med fiber också, men då lär det bli mer ramaskri!
    4G kom just för data och är så begränsat!
    Även om det faktist tekniskt fungerar rätt bra, har ju finskt 4G kontantkort! 20€ /mån obegränsat data!
    Tyvärr är bara täckningen dålig i Sverige (ska ju inte ens fungera här) så får ut max 10Mbit men ligger normalt

  12. Kisumisu skriver:

    på ca 5 Mbit upp o ner!
    Dvs 10 ggr snabbare än ADSL.

    Hastigheten räcker ju till grundsaker betala räkningar och småsurfa. Tom youtube funkar rätt okej.

    Men största problemet märker jag om man ansluter 2+ datorer, mobiler, surfplattor och börjar t ex se på youtube, uppdaterar programvara osv och sedan blir uppkopplingen så slö att inget går göra tillslut.

    Dessutom delar man anslutningen i mobila nät på helt annat sätt än i fasta anslutningar.

    Jag har haft fiber förut och det var aldrig några avbrott vad jag märkte och fick utlovad hastighet.
    Får ju se sen om BBB håller sin 500 ner / 100 upp

  13. Kisumisu skriver:

    Sen tycker jag det beklagligt att det är dom här 3 stora bolagen.
    Är väl kanske inga större skillnader så mellan dessa 3 då.
    Så jag förstår inte varför så många negativa mot IP only och BBB, vad gör Telia bättre?

    Däremot hade jag önskat nåt mer lokalt som BDTV eller liknande.

    Tv delen är helt värdelös hos samtliga av dessa tre (Ip Only, Telia och BBB).
    Med värdelös menar jag krävs box till varje tv, bara svenska kanaler och allt bara gjort kund fientligt låsta boxar etc etc!

    Kör endast Internet.
    Tv delen får även i fortsättningen gå via marknätet (Finland) och sattelit (Sverige o övrigt)!

  14. Futurum Casus skriver:

    Janne.kauppi: Efter koppartrådsnedläggningen så använder jag Tele2 4g med telefon och det funkar bra där jag bor. Jag får tanka ned datamängd som motsvarar 50Gb till en kostnad av 299kr i månaden.

  15. Mad Max skriver:

    från holmen: Du kommenterar gärna med orden ”Det är val hösten 2018”. Vilka ändringar syftar du på? Om något? Folket röstar som de alltid har gjort. Josef Stalin på sin tid konstaterade att rösterna inte påverkar valen, utan de som räknar dem. Nåt att tänka på??

  16. Roffe skriver:

    Att ni orkar kämpa där uppe i norr. Flytta till civilisationen så undviker ni många problem som tillhör 90-talet. Voine voine, ei se kannate.

  17. kisumisu skriver:

    Futurum

    Vet du hur långt 50GB räcker?
    Den mängden data kan man göra av på en dag lätt om man börjar streama, uppgradera, ladda, köra videokonversation….

    Men det klart till att kolla mail, internetbank och sånt räcker ju 50 GB väldigt långt.
    Men det klarar man ju även med GSM och 56k analog modem. Behövs inte 4G för det!

    Är därför jag bojkottar alla svenska mobila bredband!

    Som ett tips till er andra som bor nära gränsen och får inte fiber. Finland har 4g som obegränsat data även som prepaid (kontantkort).
    Krävs dock täckning och är riktigt synd om dom som bor utanför täckningsområdet.

  18. kisumisu skriver:

    Däremot vinner fiber lätt över 4G.

    Blir för mig betydligt dyrare med fiber.
    Men jag tycker det ändå värt det om man vänder på det.

    Garanterad hastighet och som i mitt fall få nåt som 100-200ggr snabbare och kortare pingtider.
    Slippa bråka om vem som får vara på nätet samtidigt osv…

    Men att betala 299kr för nåt som begränsat känns så 90 tal!

    Telenor har visserligen ett abbonemang som kostar nåt på 800kr/mån med fast pris på surf, samtal, sms. Men kräver att du då delar anslutningen från din mobil.
    Dessutom dyrt med tanke på att samtal o sms har 99kr abb idag.

  19. kisumisu skriver:

    Roffe

    Håller med det 90 tal vissa saker. Tack lånade ditt ord i ett av mina inlägg. Då begränsat internet är just så 90-tal.

    Fiber är inte heller nån direkt nyhet medans i happis finns tom flerfamiljshus utan vettig uppkoppling!

    Sedan ska vi komma ihåg att alla har inte ens fiber i Stockholm.
    Finns områden som Marielund var förut där höghusen 300meter bort haft fiber 20år men omöjligt få till egen villa.

    Men vad menar du med civilisation?
    Bilbränder, Bostadbrist och överpriser på bostäder som du tvingas ta ett evighetslån på om du ens får det.

  20. Janne skriver:

    Kisumisu: Ja jag hade telestation när och låg på 2-3 upp och 20-24 ned och fri datamängd,så jag har verkligen bytt ned mig, har telia mobilt bredband nu och då får vi sisserligen extra datamängd när man är i ett framtidens nät område så har 300 gig nu annars är ju abonnemanget på 100, och detta gäller i 1 år kanske 2, och det är ju bra men jag måste köra på 3g nät med en extern antenn som jag fick från telia då 4g masten som är närmast är så överbelastad.

  21. kisumisu skriver:

    Janne

    Ja du har verkligen fått sämre.

    Men jag förstår inte heller Skanova som lägger ner orter som ej har fiber.

    Har en känsla det handlar om underhåll av telefonstolpar.
    Man kunde annars ha iaf tillfälligt lagt en fiber på stolpar.

    Sen nåt som kanske folk inte förstår.
    Adsl = finns fiber till station.
    4G = finns oftast fiber till masten.

    Överbelastning är just mobilnätens problem.
    Dock har jag inte märkt nåt större svaj hos finska Elisa.

    Men såklart beror det på hur många samtidigt inne och vad folk har för internet i närheten.

    Kanske folk i Torneå kör kabeltv internet för fiber finns

  22. kisumisu skriver:

    Väl inte där heller.
    Folk kör knappt Adsl.

    Vet inte vad det handlar om.
    För dom jag känner i Finland kör alla 4G utan större problem.
    Är obegränsat data.

    Men där är problemet mer att folk ej vill ha fiber.
    I Sverige finns många anledningar till fiber när mobilnäten fungerar såhär dåligt.

    Tycker dom borde lägga ner kopparnätet i centrala haparanda i första taget.
    Här har ju folk fått valet beslut är taget!!

    Men finns inte ens i Telias agenda över 2018…
    Lönar väl sig köra flera pararella nät tydligen men ändå inte till landsbygd.

  23. Futurum Casus skriver:

    Jag hade hoppats att man hade satt in små flaggstångsantenner i byarna som hade förbättrat mobiltäckning som i sin tur var länkade till varandra. Men folk är rädd för strålning vilket gjorde att projektet ran ut i sanden. Det är betydligt mer stålning från mickrovågsugnen som i stortsett alla hushåll har i hemmet.

  24. grynnan skriver:

    Många som har avancerade jobb och kan en stor del av arbetstiden jobba hemifrån med ADSL anser att kapaciteten duger mer än väl. Dessutom säger många att det är slöseri med dessa stora ekonomiska satsningar på fibernät, vilket kommer att vara förbi när den luftburna/mobila kommunikationen utvecklas hela tiden. Jag kan förstå att många kloka bybor hellre väntar på denna teknik allt för att slippa betala ganska mycket pengar för fiber just i glesbygd. Här bör betonas att staten subventionerat fibersatsning i glesbygd, vilket underlättat kostnaden även för pensionärer o arbetslösa i sin by/ort.

  25. JOJ skriver:

    Ingen luftburen/mobil kommunikation kommer i närheten av fiber,,,punkt slut. Sedan tråkigt höra det är strul i Haparanda som det är i många andra kommuner, och speciellt är det struligt där kommunerna lagt sig i upphandlingen.Låt fria krafter styra. Vad gäller tv så finns flera operatörer att välja på men ja det behövs boxar lösa eller i TVn precis som i marknätet. Och att inte hoppa på tåget då det går är ett misstag, Kostnaden på 15-20 000.- är väldigt vanligt även i storstäderna. Hur går det att sälja ett hus som inte har fiber, speciellt om grannarna redan har det. Fråga en mäklare,,

  26. från holmen skriver:

    Mad Max.. du har en poäng där med Stalin och grabbarna…men så långt har det nog inte gått i Sverige. Annars är just mening, ingen ide att vara magsur utan vänta till valet och ev rösta helt fel eller på annat sätt markera missnöjet med röstandet.

  27. kisumisu skriver:

    Futurum

    Ja det hade nog löst en hel del problem.

    Känner igen det där.
    Vissa är rädda för micro Andra för mobiler och mobila basstationer.

    Sedan har dom hemma vissa tom i sovrum trådlös telefon bas.
    Sen säger dom att analog koppar telefoni så säkert!

  28. kisumisu skriver:

    Grynnan

    Ja fast Adsl är ju fiber.
    Fast du har inte linan ända ut till din bostad….därmed kan du inte få jämn hastighet.

    Försök jobba med dålig Adsl lina, inte roligt.

  29. kisumisu skriver:

    Joj

    Så sant!
    Iaf när det gäller dom närmaste 20-30 åren vågar jag påstå.

    Angående tv via fiber.
    Visst finns enstaka bolag som erbjuder en smart lösning.
    En konverter vid fiber intaget ut antennkoaxial där du antingen ansluter en tv direkt eller drar en kabel dit vars du har husets centrala antennpunkt och därmed signal till alla husets tv utan boxar och tvillingkort!

    Men varken Bredbandsbolaget, Telia eller IP Only erbjuder sådant!

    Vanlig IP tv är du låst till operatörens egna boxar.

    Sen finns ju pirat iptv men det helt annan historia och kan inte jämföras med när man jämför legala!

  30. kisumisu skriver:

    Janne

    Håller med dig att du fått mycket sämre!

    Efter att ditt specials tal med Telia över kan du kolla på Telenor frihet. Vet det mycket dyrare än Adsl och fiber.
    Men du kan åtminstone använda nätet så mycket du vill.

    Ett annat billigare alternativ bara du bor tillräckligt nära gränsen är att köra med finsk 4G.
    Fungerar hyffsat för mig, dock är det ingen fiber. Men går rätt ok använda i 1 enhet för att streama film mm.
    Kostar också bara 20 euro mån. Du slipper också vara bunden och får 10euro bonus efter var 4 laddning.

  31. Futurum Casus skriver:

    kisumisu:Självklart så skulle jag vilja ha obegränsat men nu är det som det är med 4g. Jag bor för långt bort från gränsen för att kunna nyttja finsk 4g. Men snart har jag fiber så för min del spelar spelar det mindre roll. Bara så du vet, fildelning är inte mer lagligt i finland. 🙂

  32. kisumisu skriver:

    Futurum

    Det beror på vad för fildelning också. Det är inte olagligt dela med sig av filer som inte har copyright eller som ägaren sagt ok dela.

    Dessutom är väl knappast youtube, netflix, svtplay, urplay, viafree, viaplay mm illegalt. Men äter data som den i alla fall om du ska se på film med vettig kvalite.

    Bara programuppdatering på en windows dator och android mobil, surfplatta. Kan uppgå till flera GB data.
    Säkert så även på mac och Ipad…
    Dumt stänga av uppdatering och köra gammal programvara även om det nu också går göra.

  33. Fiberkund skriver:

    Varför går Telia på sommaren ut till samtliga villaägare i Marielund och uppmanar dessa att teckna fiberkabelabonnemang när Bredbandsbolaget samtidigt håller på att gräva ner fiberkabel ?
    Det kan bara förklaras med senfärdighet men det är godtrogna presumtiva abonnenter som blir lidande ! Dubbelgrävning kommer inte att ske och Bredbandsbolaget kommer att få senvakna nya abonnenter till högre anslutningsavgift !
    Kommunen och dess inkompetenta handläggare skulle aldrig fått fantisera fritt med våra skattepengar !
    Hoppas något fastnat i ”bollen” !

    Fiberkund

  34. grynnan skriver:

    kisumisu: ADSL går endast i Telias kabelnät s.k. kopparnät. Man ska inte blanda ihop begreppen. Fiber är något helt annat tekniskt sett. Inom ett par år så är all telekabel nedmonterad. Googla gärna om vad som är fiber kontra ADSL, VDSL. Blanda heller inte in vad Finland har inom datakom det bara förvirrar! Många i Sverige har fullt upp att kunna ta beslut i denna stora teknikutveckling ändå.

  35. Bybo skriver:

    Angående kommunens samarbete med Zitius så finns det bara en sak vi kan hoppas på och det är att kommunen (med statliga bidrag och/eller EU-medel) går in och subventionerar utbyggnaden i byarna. Anslutningsgraden ska enligt Zitius vara 70% på landsbygden och det är en utopi. Utbyggnadsområdet Haparanda Öst har en anslutningsgrad på 21% avtal just nu och det innebär att utbyggnad uteblir. Det finns heller ingen annan aktör på marknaden som bygger ut med så låg anslutningsgrad, oavsett kommunens inblandning eller inte.

  36. kisumisu skriver:

    Fiberkund

    Det är typiskt!
    Idioti skulle jag kalla det!

    Bodde själv i en lägenhet som hade fiber och ändå skulle Comhem uppgradera 3 hål.
    Telia eller ska vi säga Skanova Adsl 24/1.
    Gissa vad jag hade?

    Comhem var som tokar och försökte få mig som kund. Men varför skulle jag tagit deras mycket sämre o dyrare nät!

    Några km bort kände jag en som bodde i eget ägda radhus.
    BBB prioritera ej dom (hade den tiden avtal med HSB).
    Adsl var bara 8Mbit.
    Men äbdå bortprioriterade Comhem som dock fanns i husen internetdelen skulle prompt bara ha kabel tv delen och 2 hål i väggen.

  37. kisumisu skriver:

    I Marielund kontaktade jag Comhem.

    Det finns kablar i backen förbi mitt hus. Ingen större deal koppla in mig där.

    Men nä då var det bara kalla handen ”vi installerar ej till enskilda fastigheter”.

    Nå idioterna förlorar bara kunder. Kommer aldrig ta nåt från Comhem eller Boxer (som ägs av Comhem). För så usel kundservice och planering av vem som får och vem som ej får.

    Glad BBB kom hit först än prioriterar dem som redan har bra Adsl. Som bla Ip only gjorde, vi i Marielund fick ju aldrig ens erbjudandet! Tror fler hade tagit här då ingen har nåt bra Adsl.

  38. kisumisu skriver:

    Grynnan

    Jag har inte sagt nåt dåligt om fiber nu.
    Var menat tvärtom.

    Vissa idioter tror att Adsl och 4G o allt vad de heter går hela vägen på koppar/luftburet och att bara för att dom har 20Mbit+ så har alla det. Bara för att dom ej ser video så räcker några GB data.
    Säger att fiber ej behövs osv.
    Ta bort all fiber från Adsl och basstationerna så ser vi hur fort det går då.

    Finland tog jag bara som exempel då vi bor i en gränsstad oxh ska utnyttja den fördelen.
    Även som exempel hur tokiga priser det är i svenska mobila.

    Sen är det upp till var o en vad ni vill ha o sponsra!

  39. Articz skriver:

    En stor, om inte den enda, anledning till att det blev bråttom att lägga ner kopparn till 2020 är 5G. Ska man kunna lobba fiber bland okunniga politiker i stat och kommun samt privatpersoner var man tvungen sätta igång innan ett alternativ fanns. För med 5G kommer man aldrig kunna övertyga folk om att dom ska ha en fast anslutning i bostaden. Mao fibern är en ny ”kopparkabel” att mjölka avgift på i flera år framåt. Under tiden kan man dra ut på utbyggnaden av 5G inkl vettiga privat abb. Win-win för operatörerna. forts..

  40. Articz skriver:

    forts… Hastighet. Nyss satte ZTE i Kina nytt rekord med över 19gb med en svarstid på 0,416ms och man pratar nu om att färdigutvecklad kommer 5G ligga mellan 100-200gb/s. 5G är byggt för att styra samhällsfunktioner som trafikmiljö, järnväg, industrier osv så kapaciteten och snabbheten är därefter. Det är ett trådlöst fibernät mer än ett mobilnät och vanligt privatabb spås motsvara dagens fiberanslutning (100mb) om man tänker snabbheten. Dom enda som ska ha fiber i nån form är myndigheter, banker, sjukvård osv. fortsä…

  41. Articz skriver:

    fortsä.. Telia själva har uttryckt att fiber inte är för privatbruk i framtiden och det är nog därför man är väldigt selektiv i var man gräver fiber. När okunniga politiker sent omsider lär sig ämnet får man åter nya subvetioner för att bygga 5G i obygden. Win-win igen.

    Och att man framtidssäkrar sitt hus med fiber.. lägg av. Mer av onödigt ont för att klara teknikbytet under några år. Hade man kört kopparn nåt år till så hade alla haft en fri utlandsemester tillgodo ist. Det som kommer förändra samhället och hur man samt alla saker man har. är uppkopplade är 5G. Inte fibern i väggen

  42. Såkandegå skriver:

    Fiber är respekt…..

  43. 4chambers skriver:

    1. Nej, 5G kan och kommer inte kunna leverera ekvivalent med fiber.

    2. Enligt Telia så beräknas en första kommersiell lansering ske 2020 I STORSTÄDERNA och i samma andetag så vågar de sig på en kvalificerad gissning på 2025 nationellt/landsbygden.

  44. kisumisu skriver:

    5G är också gammalmodigt.

    Finns planer om sattelitinternet.
    INTE dagens söliga variant utan helt annan variant.

    Då behövs inte ens basstationer.

    Men vi får se vad framtiden visar.

    Sattelit skulle i alla fall öppna upp konkurrensen på ett helt annat sätt. Likt sattelit tv. Man är plötsligt inte bara bunden till svenska operatörer!

    Får även det fungera stort sett överallt!

  45. kisumisu skriver:

    Men sen är frågan orkar man vänta sådär 10-20 år på ny teknik.

    Adsl mm är ju dödsdömt är så gammal teknik att knappt delar görs.

    Varför skulle Telia vara så goodwill att dom inte vill tjäna också.
    Bara ren bullshit, dom bryr sig inte om oss kunder!

    Hade dom brytt sig hade vi haft åtminstone bättre mobiltäckning!

    Bara i Marielund är det värdelöst. Medans Telenor har iaf lyssnat på klagomålen och fixat 3G till hela området.
    Gör att man åtminstone kan prata vanliga mobilsamtal utan att det ska brytas eller inte nå fram.

  46. kisumisu skriver:

    Telias agerande handlar väl mer att man ska mjölka ut ur 4G nätet så mycket det bara går.

    Är ju bara bra för dem lämna ut landsbygd och få i alla fall någon använda deras höga data avgifter.

    Dessutom finns inte nån större risk mot överbelastning heller när tätorter har flesta fiber eller något annat.

    Men på landsbygd har vi ju problemet med för dålig täckning.

    Även problem med folk som äger stora områden och vägrar basstationer. Så allt ska kanske inte beskyllas på operatörer.

  47. Ping tid skriver:

    En annan aspekt att börja titta på är ju hur länge kommer Markbundna TV sändningar att finnas? Jag tror att det inom kort kommer att bli en total övergång till IP baserad TV, fördelen är ju att det blir större problem att fuska med tv avgiften, har du inte en snabb uppkoppling via fiber så kommer det att bli problem att se på HD sändningar. Att streama en HD kanal kräver ungefär 13 Mbit hastighet, och hur blir det då med era 50 Gbit data per månad?
    Alla fiberleverantörer arbetar ju mot ”Open Universe” dvs friheten att välja leverantör efter egna önskemål.

  48. grynnan skriver:

    Att läsa alla dessa inlägg från alla ovanstående inlägg ger tyvärr inte verklig kunskap för den som vill satsa på en säker fiberförbindelse till sin bostad! Därför bör Haparanda kommun ha en personlig informatör om vad som gäller just i din by. Så är det i de flesta kommunerna!

  49. JOJ skriver:

    grynnan,,Vad har du för fundering,, finns bara ett alternativ och det är fiber, dom andra funderingarna håller aldrig och kommer inte kunna mäta sig med fiber. Sen är det självklart marknadskrafterna som styr och det gäller att som fastighetsägare hoppa på tåget på den operatören som håller på att gräva i området, Tron på att Telia är bäst och att dom kommer är bara att glömma om andra redan är i området. Vad gäller byarna kanske kommunen kan hjälpa till men ha inte stort hopp till det.Det är okunskap då en del kommer med råd om 4g,5g dom lösningarna kommer aldrig ge samma lösning.

  50. grynnan skriver:

    JOJ: Håller helt med dig, du skriver enkelt o sakligt, KUL!

  51. Nasuabo skriver:

    Fiber? Det kanske är bra, men för egen del är jag nöjd med Internet så man kan följa Asplövens bortamatcher….

  52. 4chambers skriver:

    JOJ har helt rätt.

    4G/5G är rakt av inte ett alternativ, än mindre en konkurrent mot fiber. Det kan inte och kommer inte kunna leverera och är inte ens med i matchen vad gäller tyngre trafik å detta lallande och hyllande för en 5G lösning känns bara som en forcerad debatt.

    Börja med att läsa på om tekniken och variablerna och jag lovar att även den mest indoktrinerade 5G förespråkaren ger sig hallvägs in i lektyren.