FRIA ORD: Vad har hänt med våra unga?

Micke Kemi, elevkoordinator i Haparanda, berättar om kaosliknande situationer i skolan. Foto: Leif SvanberFRIA ORD: Nu har jag påbörjat min andra termin på Gränsskolan som elevkoordinator. Som jag själv tycker är det endast en finare beteckning på inkastare/utkastare.

Jag måste få säga på ren svenska: Vad tusan har hänt med vissa av våra ungdomar!?

Ungar som i 12 års ålder (åk 6) röker, snusar, skolkar, snattar, vandaliserar skolan och bär sig illa åt.

Några exempel: Ett tag var det väldigt populärt att trycka handfatet fullt med papper och lämna kranarna på. Följden var en blev en rejäl översvämning på golvet.

Brandlarmet var också kul, under en period, att utlösa på alla möjliga, olika ”fiffiga” sätt.

Det blev ju avbrott i ordinarie skolgång och brandkåren kom ju med blåljusen och sirenerna skrikandes. Spännande!

Drar med skötsamma

De flesta elever på Gränsskolan sköter sig bra. Ok, alla busar lite grann men det finns skillnad på ”bra” bus och dåligt bus.

Sen har vi vissa mer ”busiga” individer som drar med sig de mer skötsamma, på alla möjliga äventyr.

Dessa ungdomar, som i vissa fall har upp till 70 procents frånvaro, tycker ju inte det är kul att skolka ensam. Då promenerar denna ungdom in i på­gående lektion för att hämta ut sin kompis/kompisar, för att gå ut att röka eller hitta på något annat än ordi­narie skolgång.

Detta stör hela lektionen för övriga elever.

Oftast slutar detta med att läraren får ta en dispyt med den störande ungdomen, vilket i princip alltid leder till nåt slags ”tjafs” för att slutligen bli kallad för hora/bög, idiot eller något annat av samma slag.

Mobiler stör lektioner

Personligen tycker jag att mobiltelefoner inte hör hemma i skolan på lektionstid. Jag vet vissa föräldrar som kräver att deras barn skall kunna nås när som helst under dagen – men det funkade på min tid utan mobiler, så varför inte nu?

Som det nu är så sms:as det hejvilt under lektioner: ”Kom ut och rök”, ”kom och kolla moppen/smink/kläder/kolla epan” med mer.

Läraren har fullt upp med att tjafsa om mobiler än att få ungdomarna koncentrera sig för lektionsämnet.

Samma sak gäller datorer. Det är en lite mer svårlöst fråga, då mycket av skolarbetet görs med dator idag, men ungdomarna är online på olika allmänna medier hela tiden, även under lektionstid.

Sedan har vi den allmänna attityden och språkbruket. Det skriks i korridoren. Det är väldigt vanligt att andra tilltalas som hora, bög, cp, fitta, idiot och dylikt.

Det spottas på golv. En ungdom, som själv tyckte att den var ”fullärd” i ett visst ämne, satt på en bänk i korridoren och hade under en 20 minuters tid hunnit göra en ganska imponerande stor pöl med spott på golvet.

När jag frågade om denne spottar hemma på golvet så fick jag till svar: ”ja det gör jag!” men ynglingen tänkte minsann inte städa upp efter sig.

Skolan försöker

Många gånger när jag eller min kollega ska ”kasta in” någon elev på lektion så uppstår det något slags bråk och väl inne i klassrummet så bråkar eleven än mer, så denne blir utslängd. Allt för att slippa lektion. Det är ju roligare att hänga i korridoren och hitta på något ”bus”.

Oftast är det då sms:andet börjar, till de som blev kvar på lektionen, att de också ska komma med på buset. Detta är satt i system.

För mig personligen känns det som att skolan försöker på alla sätt, och här har Gränsskolan verkligen försökt på alla sätt att hjälpa vissa individer att göra skolgången lättare.  Men dessa individer skiter helt kallt i allt!

Det är inte slut med detta. Prostataproblemen verkligen krupit ner i åldrarna. Även tjejerna verkar ha fått denna åkomma. Det springs in och ut på toa.

Det konstiga är att oftast är toan i rökrutan bakom skolan.

Detta skrivet en vanlig skoldag i Haparanda 2016.

Micke Kemi
Elevkoordinator

Detta inlägg har också publicerats i Haparandabladet den 23 september 2016

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: , , , , , ,
104 kommentarer om “FRIA ORD: Vad har hänt med våra unga?
  1. medborgare skriver:

    tja,bra o tack micke att du ser efter våra barn men sory det hjälper inte o jag kan inte se att skolan heller kan göra så mycket mer,men kommunen skulle kunna stratta 10 special klasser runt om kommunen och det är inte till barnen utan till föräldrarna som vågar o kan inte uppfostra barnen.häls jani laakkonen

  2. kjell g skriver:

    Förbjud mobiltelefoner i klassrummet. De föräldrar som har behov att
    ha kontakt med sina barn får väl göra ett besök i skolan.

  3. Kalle skriver:

    Tyvärr, så fungerar dagens skola o föräldrarna är faktiskt ansvariga för dom barn, som inte sköter sig.

  4. Tryggve skriver:

    Medborgare: Bra skrivet men hur är det när föräldrarna själva varken har utbildning och tex inte ens kan hjälpa sina barn med läxor för dom förstår inte ens vad läxorna handlar om, har diverse diagnoser själva? Nej direkt det sker något ska föräldrarna meddelas och kallas till möte och blir det ingen förändring så ska soc och annan hjälp tas in direkt. Många ggr handlar det om att något inte står rätt till hemma eller att barnet behöver specialisthjälp pga barnet kanske har någon odiagnostiserad sjukdom.

  5. Alexandra skriver:

    Det första som poppar upp i huvudet när man läser detta är Var är föräldrarna???

    Tar ingen ansvar för sina barn idag? Vill föräldrar inte att barnen ska uppföra sig och bli civiliserade vuxna?

    Jag skulle skämmas ögonen ur mig om mina söner betedde sig så! Nu är de som tur är små ännu men de ska också växa upp och börja skolan en dag.

    Den dagen hoppas jag att vår uppfostran fastnat och att de blir föredömen för andra barn.

    Super att skolan försöker men det hjälper föga om inte föräldrarna tar det största ansvaret.

    Skärpning föräldrar!

  6. Siv Forsberg Karlsson skriver:

    En rapport från hopplösheten? Men det finns ingen hopplöshet! Snarare är detta en beskrivning av ett mycket tragiskt nuläge! Tyder på ett stort utanförskap för en del ungdomar som sedan drar med sig många eftersom beteendet blir så tydligt och därför normgivande bland unga som är identitetssökande och så måna om att inte skilja sig från mängden.
    Det går att ändra på men det kostar pengar. Många fler ”Micke” behövs i skolan mest för eleverna men också för kontinuerlig kontakt med föräldrar. Först då finns en chans att bryta trenden!

  7. Anu Juurikka skriver:

    Vars finns föräldrarna till dessa barn?! Får dom inga konsekvenser av sitt/deras handlande? Jag är ärligt talat så förbannat trött på ungdomarna som förstör för sina kompisar OCH lärare!
    Det här är ett föräldraansvar! Vad hände med uppfostran odyl?
    Visa lite stake, ta bort mobiler, datorer m.m. Ge dom utegångsförbud, gör nåt! Det är föräldrarna som bestämmer, inte barnen!

  8. Dom som sköter sig skriver:

    Min erfarenhet är att dessa ”stökiga” ungdomar helt enkelt vill ha uppmärksamhet och det är just det som dom får genom att skolka mm.Min dotter går på Gränsskolan och uttryckte sig här en dag att dom som inte sköter sig på skolan får all uppmärksamhet och dom skötsamma eleverna hamnar i skymundan och ”märks” inte och det är fel,är man skötsam och pluggar så ska man också få uppmärksamhet för det annars är risken stor att dom dras med dom stökiga ungdomarna för då får dom också uppmärksamhet och framför allt FÖRÄLDRAR ge era barn tid och låt dom komma i första hand och ta er tid att lyssna.

  9. VI måste göra något skriver:

    Bra skrivet Micke , det är föräldrarna vi måste ta tag i att våga vara föräldrar och sätta gränser . När det uppstår problem ringa ut föräldrar omgående så nog ledsnar de att springa på skolan var och varannan dag och med det sätter de förhoppningsvis krav på sina barn . OM vi alla jobbar på att lösa problemet tillsammans så kan lärarna göra det dom ska undervisa och de barn som vill får ro i klassen . En förälder

  10. Ante skriver:

    Du ställer en fråga. Den kan säkert besvaras av kommunalrådet, professor i den pedagogik som har sina rötter i DDR. Stellan Arvidsson var den som med dessa professorer införde den pedagogik som nu visar sitt resultat. En av dem har nyligen i DN gjort offentlig avbön, men vad hjälper det? Det finns alltid nya karriärmöjligheter. Man kan bli kommunalråd eller kulturchef och producera skyltar och klottra på pelare. Micke, att du vågar! Det är bra, men det finns svar. Vågar du ta dem till dig? Det började som en Gramscis marsch genom korridorerna, där kommunalrådet marscherade. Googla på Gramsci!

  11. T:s mamma skriver:

    Till Jani Laakkonen
    Då förutsätter jag att du går i den klassen och där förhoppningsvis lär dig att det inte är okej att ringa upp en förälder och anklaga dess barn för att de gör fel. Som förälder måste jag flytta mitt barn från klassen. Från läraren han tycker så mycket om.

  12. Bilar skriver:

    Bra Micke, frågan måste upp och det här är inget nytt. Redan i slutet på 90-talet eldades det soptunnor och lektes med brandlarm och det brukades både nikotin och narkotika på Gränsskolan. Men det får ett större genomslag idag då det flyttats ut i socialamedier. Dom här barnen behöver uppmärksamhet och stöd från sina föräldrar, hur pratar du om skolan som förälder? Engagerar du dig i läxorna? Om inte du kan hjälpa med läxorna så är det ditt ansvar att kontakta skolan för insatser kan man göra. Här återigen kommer vi till ditt engagemang som förälder. Är dina barn prio ett? Det borde det vara!

  13. Skolan inte för alla skriver:

    Modigt av dig att skriva så, T:s mamma.
    Ante,vad har kommunalrådet och kulturchefen med detta att göra? Förklara snälla.

    Skolchefen och rektorerna,var är ni? Uttala er!
    Inför de gamla ”obs-klasserna” (med annat namn) och låt de stökiga, oroliga elverna gå i dem. Ge dem stöd i de ämnen det brister. Ha regler och krav.
    Låt dem sen börja i de ordinarie klasserna när de fixar att gå i en vanlig klass.
    Det vore bäst för dem och för de elever som orkar och vill lära sig något i skolan. Inför skolböcker, ta ut datorer och mobiler, de gör ingen nytta i skolan!

  14. Niklas Sandström skriver:

    T:s mamma: sånt här skall nog tas någon annanstans än här om ni tänkt diskutera enskilda barn och problem.

  15. Bättre OBS klasser för några... skriver:

    Ja, visst tusan bör man plocka ut stökiga elever ur de ordinarie klasserna, som det nu är kan ju t.ex 2 stökiga sabba hela miljön för resten av klassen, man kan inte stryka alla medhårs, en del behöver inse att de inte är ok och därför ej är välkomna i klassen så länge de uppför sig dåligt och respektlöst… Fast, har det gått så långt nu att klassrummen blir tomma om man lyfter ut stökiga, de kanske är i majoritet… nej vill inte tro det, men f-n vet…

  16. Lissu skriver:

    Barn som behöver lugn och ro.som blir störda av andra mer energiska barn utan ro.får inte det.utan alltid samma elever oftast tjejerna får vara i grupprummet.skolbyte gjorde bra resultat.gränsskolan..är nog inget för våra barn.

  17. Klas skriver:

    Känner igen mig i det Micke skriver men från början på 2000talet OCH kan ju bara säga att han försöker ju hjälpa den här omogna ungdomarna. Jag själv har varit klassens stjärn-skott, kastat sudd, klottrat och käftas med lärarna men värst utav allt; – jag störde dem som verkligen ville vara bra o skolan, dem som ville ha bra betyg!
    Så idagens läge har jag fått sota för att jag inte lyfte handen i skolan och ids inte gå på klassträff.
    Säg vad ni vill men jag lyfter på hatten för Micke och hoppas föräldrar är lite mer intresserade utav vad sina barn gör annars kan man placera dem på särskilda avd

  18. Pjoddus skriver:

    Tack Micke för att Du lyfter det som många sett sedan tidigare men inte vågar lyfta i denna S-märkta kommun.
    Ditt civilkurage gör dig till kandidat som blivande kommunalråd. Anslut dig politiskt till Alliansen.Mycket bra inspel i debatten.

  19. T:s mamma skriver:

    Skrev sanningen så jag har inget att frukta. Självfallet är det inte optimalt att ta upp detta ämne så här. Men då jag verkligen försökt få fram en lösning under flera års tid så tillslut tröt mitt tålamod. Har talat direkt med berörd men trots detta går han vidare. Nämnas bör också alla de hotfulla sms han skickat under eftermiddagen. Direkta hot mot mig och antydningar om att min son är annorlunda. Han älskar rosa och dansar balett vilket tydligen inte är okej. Haparanda är en svår plats att vistas på. Många är försöken att få oss här ifrån. Men vi ger inte upp.//T:s mamma

  20. Observer ! skriver:

    Jättebra Micke Kemi att du slår på stora trumman för var är fritidsledarna, skolvärdinnan,vaktmästarn, övriga vuxna i skolan etc etc. Vuxenvärlden har abdikerat för den lilla klick som stökar på. Ta tag i problemen direkt och gör en anmälan till soc för många av de Micke beskriver är fall för omplaceringar, alltså barn som av olika anledningar mår jättedåligt. Det måste till ordning och reda i skolan skicka dit ett gäng arbetslösa byggjobbare som visar rätt o fel samtidigt som de får bli en extra vuxen som stödjer och blir kompis med dom för de lär de sakna annars kriminalvården next tyvärr !

  21. Pia skriver:

    Toppenbra skrivet Micke! Precis som många andra skriver; var är föräldrarna? Det är trots allt vi föräldrar som bär det yttersta ansvaret för att uppfostra våra barn och att sätta gränser! Överskrids gränser ska det också bli konsekvenser. Det krävs mer engagemang från föräldrarna; gör en visit i skolan och kolla vad som pågår! Det är väl ändå inte meningen att lärare och personal i skolan ska behöva använda största delen av skoldagen till att tillrättavisa våra barn?! Se på föräldramötena tex: där är hög frånvaro!visa att ni bryr er, barnen behöver det! Ta ert ansvar mammor och pappor!

  22. sluta vara så teknikfientliga! skriver:

    I mitt klassrum använder vi mobiler nästan jämt, för dokumentation, informationshantering och skapande. Elever med läs- & skrivsvårigheter, som på den gamla ”goda” tiden inte haft en chans, kan nu få sin läsupplevelse via ljudböcker, till exempel. Dessutom är skolans uppgift att förbereda eleverna för deras framtida liv, och säg den arbetsplats som inte använder mobiltelefoner och datorer idag?

    Det som ska ändras är förhållningssättet. Precis som man inte får klottra nidbilder med blyertspenna får man inte smsa sina vänner under lektionerna. Regler och bra förebilder hellre än förbud.

  23. Hemmaförälder skriver:

    För det första tycker jag man kan skrota datorerna i skolan! Men det löser inte allt. Föräldrar ska ta sitt ansvar. Och behöver bättre förutsättningar. Varför kan man inte ta ut föräldraledigt för barn tills de är 18, gå ner i arbetstid utan att riskera att förlora jobbet, sin SGI, eller bli utan pension tex.? Jag som förälder är dessutom less på att bli påhoppad i sociala medier, på stan och på släktträffen för att jag ger mina barn tid. Vi är inga höginkomsttagare. Uppmuntra istället! Alla har inte råd med deltid, men alla kan göra någon, om än liten förändring för sina barn!

  24. Apropå att ha fått sin skolgång förstörd.. skriver:

    Jani L: Kasta inte sten i glashus! Fler kommentarer är helt överflödiga.

  25. Tant Q skriver:

    Att Micke säger som det är, är det bästa på bra länge. Har skolan inga möjligheter att reagera /agera då barnen klarar inte av att hålla sjäv disiplinen. Minns när pedagogerna åkte till Finland efter PISA mätning och frågade om jackor, mössor i klassrummet, hur gör ni, de svarade vi har inga problem de
    får bara inte ta in jackor och mössor. Vem har makten hos oss, om det är barnen då uppfostrar vi otrygga ungdomar. Hoppas Gränsskolan kan bli en av dem bästa skolor, som Rinkebyskolan blev en gång i tiderna. Inget är omöjligt om vi tänker att det är möjligt. Lycka till skolan/hemmet/elever!

  26. Stig Aspholme skriver:

    Samhället tar inte gemensamt ansvar för den kollektiva uppfostran. Min barn och andras ungar, gäller!

  27. Förälder skriver:

    Gränsskolan är en bra skola med bra personal som jobbar för att stävja oroligheter. Problemet m ungdomarna ligger helt och hållet hos föräldrarna och samhället i övrigt. All makt har tagits ifrån skolan och numera finns inga OBS-klasser kvar. Sitter man som förälder hemma och snackar skit om skolan, lärarna m fl är det inte konstigt att barnen är så respektlösa. Skolans status har nått samhällets botten. Där finns också föräldrarna till de barn som sabbar för andra. Soc-fall hela bunten! Det är bara synd att de elever och föräldrar som har ambitioner, måste stå ut m all skit!

  28. Futurum casus skriver:

    Det skull behöva skapas en kortare utbildning för föräldrar. Många föräldrar har inte lärt sig uppfostran hemifrån. Det var en tid då friuppfrostran skulle ske i många hem och det var ett stort misstag.

  29. Futurum casus skriver:

    Theos morsa: Stäm träff med rektorn och prata om saken. Det mesta brukar lösa sig.

  30. Emil skriver:

    Micke förklarar läget helt korrekt. Micke och vi andra som jobbar på skolan har gjort allt som vi kan enligt de lagar och riktlinjer som finns. Här måste en förändring ske, och det ligger på politisk nivå. Det saknas verktyg och befogenheter till att korrigera denna typ av problematik.

  31. snickarn skriver:

    Tack Micke att du törs uttala i detta ämne. Det ser likadant ut i andra kommuner också. Hoppas att det är andra också som törs uttala sig som jobbar i skolan. Själv är jag den gamla modellen som fick lära mig allt utan tills t.o.m psalmvers på lördagar. Men nog kan jag räkna och skriva fast jag inte hade någon mobiltelefon. Föräldrar och lärare måste ta sig i kragen och komma åt det som inte tillhör skolan. ORDNING OCH REDA. Ta bort kepsen, det behövs inte mer. Tack för mig.

  32. keke skriver:

    Det är helt o hållet föräldrarna som har ansvaret för uppfostran sina barn, inte skolan eller kommunen..föräldrar ska uppfostra sina barn så att dom går i skolan och beter sig som man ska i skolan.

  33. lothar skriver:

    Vad är enklast här i livet? Lämna ditt egentliga ansvar till någon annan så kan jag pyssla med det jag själv tycker om, mamma och pappa skall förverkliga sig själv. Varför skaffar man barn överhuvudtaget? Ja,för att ägaren till huvudena INTE tänkt klart, alltså mannens huvuden. Därifrån kommer ju alla dessa odågor. Sen får man problem, som man då dagligen kan notera, för att föräldrarna inte klarar av det, för dom är tydligen inte mogen för uppgiften. Ung eller medelålders, så är det.
    Man glömmer sina egna barn, förskräckligt!
    Vindunken är din bästa vän!

  34. Vi är Haparanda! skriver:

    Här ser vi en kille som bryr sig om vår bygd. En lokalpatriot! Han bryr sig så mycket om oss som bor här att han sätter sig ner och skriver några rader om vardagen för våra ungdomar. Det är modigt, det är för att han bryr sig som han gör det. Vi och dom är inget Kemi tänker på. Det är vi som existerar för honom. Det är vi som tillsammans ska hjälpas åt att stötta varandra. Börja du också imorgon eller på en gång! Bra Micke! Riktigt bra Micke Kemi!

  35. Kurt skriver:

    T:s mamma: Jag vet exakt vad du menar när det gäller mobbningen, inte bara ditt barn som är utsatt. Har sett och träffat din son, är ju en trevlig grabb du har och hur han klär sig eller vilken hobby han har ska andra bara ge blanka f.. i. Det är ju dom som mobbar som har problem och som borde flyttas på och få hjälp så dom inte stör och förstör för andra.

  36. Vilket daltande skriver:

    Många av dessa problem skulle lösas om föräldrarna tvingas att komma till skolan för att vara med sitt ”busiga” barn. Ist för att bara behöva klara av ett jobbigt samtal från mentorn. Så, tvinga föräldern att ta ledigt från jobbet och komma o vara med ungdomen. Lovar att efter ett par gånger ser föräldern till att ungen beter sig. För han/hon kan ju inte hålla på att ta ledigt, bara för barnets skull. Tyvärr…
    T:s mamma, stå på dig!

  37. Kurt skriver:

    Problemet nuförtiden är ju det att dom som är just störande och har ett avvikande beteende inte får hjälp eller placeras i som det förr ialf hette obs klass. På min tid i skolan tog man bort dom barnen från klassen så andra fick arbetsro. Sen att dom fick åka på utflykter och annat som då som stack i ögonen på oss kan man ju nu i efterhand förstå för dom klarade helt enkelt inte av att gå i skolan och behövde stimulans från annat håll.

  38. Hårt klimat skriver:

    Det har blivit ett hårt klimat i vår lilla stad. Man mobbar och snackar illa om både barn och vuxna. Vad har hänt? Är det något i dricksvattnet?
    Fortsätter det så här vill ju ingen bo här. De flesta unga drar iväg så fort de bara kan redan nu. Inte kommer de tillbaka till denna håla i första taget.
    Vi ger inte något gott intryck längre. Här känns inte gott att leva.
    Synd, det är en vacker liten stad.

  39. Het potatis skriver:

    Bra skrivet Micke! Fler onämnbara missförhållande borde diskuteras. Hur mycket spelar den sk två-språkligheten in. Är det inte så att undervisningen sker på svenska barnen förstår inte föräldrarna förstår inte. Börja med att lär ut Svenska från början. Kan lärarna anta den utmaningen?

  40. Anneli skriver:

    Ķommunal skola, detta problem finns runt om kring i hela Sverige i de kommunala skolorna för de vågar inte ställa krav på sina elever el föräldrar. Ja föräldrar som förälder har du ett ansvar att ditt barn ska få en bra uppfostran, skolan ska utbilda ditt barn inte behöva lära ditt barn självklara saker som att man spottar inte på golvet man är trevlig mot andra elever & lärare tro mig de är ditt ansvar som förälder. De finns skolor idag som inte accepterar dåligt uppförande de vågar ställa krav på sina elever och deras föräldrar dessa skolor har högt studieresultat.

  41. Organisations kritiker skriver:

    Den ”Svenska Modellen” i sin fulla blomning! Föräldrar (alltför många) har tutas i att det är samhället som bär ansvaret. Det är samhället som uppfostrar!

    Visst är det märkligt att det är sådan enorm skillnad bara några 100 meter österut i Finland. Där behövs inga specialpedagoger etc. Där har man förstått vad Föräldrar ansvaret innebär, och respekten för Läraren!

  42. Enok Nitti skriver:

    Jag håller helt med T:s mamma och Kurt. Detta är inget nytt, rektorn flyttar hellre på mobboffret än mobbaren. Rektorerna vill inte att den egna skolan ses som dålig.Förr skickades störande elever till Vojakkala men nu är den skolan nedlagd.Språkskolan väljer ju sina elever så övriga skolor får ta dom som inte platsar.

  43. Observer ! skriver:

    Till Keke :
    Jag vill inte påstå att värsta problemen gäller barn på Gränsskolan men det finns ett spektra från lite roligt bus och kul till rent idiotiska tilltag som inte ska förekomma någonstans i samhället.
    Det finns barn som sover på en smutsig madrass på golvet, har ovårdade kläder, har i sämsta fallen enbart lyse i kylskåpet.
    Föräldrarna kan ha narkotikaproblem, alkoholproblem, psykisk sjukdom, katastrofal ekonomi, utblottade eller av andra anledningar inte fungerar som en familj och mer eller mindre struntar i sina barn.
    Dessa barn måste samhället skydda och hjälpa till ett värdigt liv.

  44. F.d Öbo skriver:

    Hej! Tråkig läsning. Barn som går i skolan måste få vara och känna sig trygga. Har själv haft barn som levt med hot i den skolan. De talade aldrig om det för oss utan löste det själva. Jag tror att vi som föräldrar måste engagera oss mer. Som morsor och farsor på stan. Bli morsor och farsor i skolan. Rullande schema där man sitter med på lektioner t ex. För att stävja mobbning, hot och stök. Det är vår framtid som går i skolan. Tack för ordet.

  45. Chock skriver:

    Dags att överväga flyttning från Haparanda.
    I skolan härskar huliganer och de vuxna bara ser på.
    Här behövs nyinvesteringar vatten – och avloppsnät, gator vägar och byggnader. Badhuset är så undermåligt att det snart måste stängas. Investeringar behövs men kassan är ganska tom.
    Närsjukvården undermålig med ständiga stafettläkare. Man hänvisas till sjuksyster istället. Det finns bara en ambulans i Hpda att tillgå mot tidigare två. Vad innebär det tror Ni?
    Äldrevården kan inte ens organisera en avdelning där svenska är språket. Detta trots att vi bor i Sverige!

  46. Chock skriver:

    Det är inte förvånande att Haparandabladets ägare och ansvarig utgivare Örjan Pekka valt att med familj bo i Kalix kommun!

  47. Ingen rök utan eld skriver:

    Det är ju inte bara i skolan det är stökigt, på stan vandaliseras allt som kommunen försöker göra för att stan ska bli trevligare.Jag har länge undrat hur 12-15 åringar kan ränna ute kl: 3-4 på nätterna både vardagar som helger?? störa nattsömnen för folk med trimmade mopeder och allmänt skrän.Så min undran är var är föräldrarna till dessa ungar och därmed ansvaret för all vandalisering??

  48. Observer 2 skriver:

    Nu vet vi alla hur illa ställt det är på framförallt Gränsskolan, och i vår lilla stad.
    Vad ska vi göra nu, förutom att konstatera hur dåliga föräldrar och barn det finns i vår lilla stad?

    Har skolchefen, rektorerna eller socialen något förslag?
    Kan Ungdomens Hus locka fler till vettig verksamhet, vad gör ni?
    Det räcker inte med att älta detta vecka efter vecka i HB.

    Micke du var ju inte heller guds bästa barn i din ungdom, har du några förslag?
    Vad ska vi göra för att hjälpa de som behöver? Vi kan ju inte göra om deras föräldrar.

  49. Justitia skriver:

    Det är väldigt enkelt att skylla på föräldrarna.
    Men i hur kommer det sig att barn som fungerar bra hemma och som under sin fritid är omtyckta av sin omgivning och anses sociala och trevliga av vuxna i deras närhet inte fungerar i skolan?
    I dagens skola finns inte plats för ”busiga” ungar utan dom straffas ut rätt tidigt och barn är allt annat än dumma.
    Och så finns det en ganska viktig faktor till, som nämns redan på Havamal´s tid:
    Fänaden dör,
    fränder dö,
    själv dör du likaledes;
    ett vet jag
    som aldrig dör:
    domen som fälls om den döde.

  50. A skriver:

    Känns hemskt att läsa hur läget är i dagens skola. Visst var det srök när jag också gick i skolan, speciellt högstadiet.. om ett x antal år kommer mina barn börja skolan och redan nu känner jag oro inför det. Alla barn förtjänar en bra skoltid- det är barnens arbetsplats! Skolan har fungerat bättre förr, vad är det som gör att det inte fungerar nu? Finns det, och isåfall vad kan JAG som medborgare göra för att hjälpa till att få en bättre skolmiljö för våra barn? Haparanda är en fin stad som jag flyttat tillbaka till, ogillar tanken att behöva flytta iväg bara för skolans skull..

  51. Opserver skriver:

    Varje skolklass har sin egen match att ta hand om. Ett samspel mellan lärare, föräldrar och elever. Framförallt också en fråga om tydlighet och klarläggande av spelregler. Det som beskrivs låter som en fullständig abdikation där eleverna tillåts forma sina egna spelregler.

  52. Jens skriver:

    Otroligt att HB tillåter kommentarer där vuxna anklagar varandras barn. Vid namn dessutom.

  53. Aino skriver:

    Hemma gäller mammas och pappas regler, i skolan har man lärarnas regel, på jobbet är det arbetsplats regler…så,lärde man redan som barn…föräldrarna får göra det klart till barnen att i skolan ska man lyssna lärarna……hemma är det mamma och pappa som gäller..mycket enkelt..

  54. Monica olsson skriver:

    Till T:s mamma! Härligt med killar som dansar balett! All styrka till grabben

  55. Pigan skriver:

    Bra Micke att du står upp! Nu behövs konkret handlingsplan. Att Språkskolan väljer sina elever betyder inte att det inte busas/ mobbas o kränks även där, tyvärr förekommer detta överallt. Jag är övertygad om att vi inte löser problemet genom att skylla på skolan/ lärare el föräldrar. Här emellan har vi samhället i stort. Det både svärs o allt finns tillgängligt våld/spel med våldsinslag o språkbruket i stort i media. Detta märks även hemma, vi svär inte o har ett tydligt budskap kring språkbruket. Ändå kommer barn 4-8år hem med ord som man självhört först i tonåren. Så illa är det!

  56. Problemet skriver:

    Förstår inte vad som är så svårt att förstå. Och hur man kan skylla allt på föräldrarna heller. Man beter sig dåligt för att man mår dåligt och det kan finnas många olika anledningar till det. Och föräldrarna kan försöka hur mycket som helst men man kan bara se den som en kamp man ska vinna. Det är inte svårt att hata allt och alla om man hatar sig själv.

  57. Förälder skriver:

    Föräldrarna uppfostrar inte sina barn utan det får skolorna samt föreningslivet göra. Få föräldrar som gör besök i skolorna samt när barnen tränar sina sporter. Engagera er för fan eller sterilisera er……….

  58. Utsatt skriver:

    Jag har gått på Gränsskolan och varit mobbad och inte var det någon lärare som brydde sig om mig som offer. Det var viktigare för lärarna att se till att inte bli för hårda mot förövarna. Vilket resulterade i att det hela tiden var jag som offer som skulle ändra på mig och ta kontakt och börja umgås med förövarna, för om jag gjorde det så skulle problemet vara ur världen för lärarna. Men det var en lösning som lärarna bara kunde drömma om, för ingen vettig människa vill ju umgås med folk som behandlar en som skit. Därav har jag svårt att tro att lärarna på Gränsskolan kan få ordning på olydiga

  59. LisaMaja skriver:

    I Sverige finns en fantastisk möjlighet i kontaktdagen, dvs den dagen alla föräldrar till barn i grundskolan kan ta ut för att just tillbringa med barnet på skolan. Detta ger föräldrarna en mycket bra inblick i barnens tillvaro där de faktiskt tillbringar väldigt många av dygnets timmar. I en klass med 20 elever borde alltså finnas mellan 20 och 40 föräldrar, vilket skulle kunna ge föräldranärvaro i klassen i 4- 8 veckor!! Även eleverna skulle få känslan av att vuxna faktiskt bryr sig, att vuxna vill att de ska ha det tryggt och lugnt i skolan. Föräldranärvaro brukar ha en lugnande effekt.

  60. kalle skriver:

    han säger helt fel

  61. Rock skriver:

    Kalla in Kangen så löser det sig med ordningsfrågor.
    Mvh utflyttad redan på -70 talet

  62. Rock skriver:

    Dagens ungdomsrebeller uppfattar tolerans, följsamhet, vänlighet, empati, kärlek, förståelse som svaghetstecken från den vuxna generationen.

  63. Håller med Utsatt skriver:

    Min uppfattning är att lärare/rektorer/skolpersonal blir ”bestraffade/granskade” hårdare om de ”tar i med hårdhanskarna” och ”kastar ut” störande elever, än om de negligerar de utsatta och de som blir störda och inte kan studera i lugn och ro i skolan… Samma sak händer ju utanför skolan, av någon anledningen är vi så rädda för ”polisvåld” att minsta ingripande av polisen utreds och därigenom skjutit deras auktoritet i sank.. Våga lita på skolpersonalens och polisens omdömen, visst en del lärare/rektorer/poliser kanske går för långt, men det är ett lågt pris att betala för att få lugn och ro!

  64. Orolig mamma skriver:

    Det räcker inte med ökad föräldranärvaro i skolan. Elever som stör behöver säkert extra stöd i något eller flera ämnen så att de känner att de kan lyckas.Då räcker det inte med stöd lite då och då. Det måste finnas en plan för eleven och tillsättas extra resurser av utbildat folk!
    Om man inte kan eller inte förstår ämnet känner man sig kanske dum eller oduglig.
    Då är det nog lätt att man börjar stöka runt.
    Westman & kompani måste börja inse att det behövs mer resurser och pengar till skolan!

  65. Rock skriver:

    Föräldranärvaro låter ju bra, men hur är det i verkligheten?

    Det föräldrar som borde vara närvarande och se den utsatta arbetsmiljön som alla utsätts för kommer aldrig att vara närvarande.

    Mitt förslag är att montera upp webbkamera och skicka urllänken till samtliga föräldrar i klassen.

    De har ju alltid telefonen i handen så när ”min guldklimp” skämmer ut sig så är det bara att hämta hem illbattingen och låta hen plocka potatis i några dagar.

  66. Suck skriver:

    Rock, hur hjälper det barn som har inlärningssvårigheter och behöver mer hjälp än läraren kan ge?

  67. från holmen skriver:

    det är som det är. stor andel obehöriga lärare .. föräldrar som inte vill höra klagomål på sina telningar..Lärarna har väl åtminstone koll på dom värsta busarna, sätt alla dom i en klass för sig. Förövrigt på 50 talet var lärare ett statusyrke och en stor grupp borgare bland lärarna samt statligt anställda..nu är det kommunerna som ansvarar för skolan och den ideologiska hemvisten bland lärarna är lite annorlunda..
    Väger man in alla faktorer så ser man var och hur det börjat spåra ur..
    Jag väntar med spänning på årets PISA rapport..

  68. ANONYM skriver:

    Många ungdomar beter sig dåligt och gör dåliga saker. T.ex som du sa. ”barn som går i bara 6an snusar, röker, vandaliserar skolgård och annat.

    Men jag tror och vet som ungdom själv att det flesta beror på grupptryck och att man vill känna sig accepterad och ”cool”. Många yngre vill tydligen visa upp sig och börjar röka och snusa. Vandalism är tydligen också ett sätt. Röka och snusa var säkert till en början en dålig ide och dem ville visa upp sig för dem äldre men som sedan blivit en vana och man blivit beroende som sedan är dålig för ens hälsa och rökning för andra i din omgivning Tråkigt 🙁

  69. hilla skriver:

    ja de e sant faktiskt jag brukar använda mobilen i klassrummet och ja brukar göra läxa jaaaaa

  70. Rock skriver:

    Till Suck
    Det är vad jag har förstått så har det ju inget inlärningsproblem med att hitta på att vara kaosskapare, sparka ut de som stör så frigörs pedagogiska resurser så ordnad undervisning kan ske.

    Inför skolaga och låt rottingen vina i klassrummet.

  71. Rock skriver:

    På min tid när jag var ung och gick på Edenskolan och den då nya fina Gränskkolan så hade vi hjälpklasser för de behövande,, varför inte prova detta nu.

  72. Gunilla Öhman skriver:

    INKASTARE – UTKASTARE – MÄNNISKOSYN
    Hur förhåller vi oss till barn som busar mm. hur pratar lärarna med varandra om förändring? Lärarna kan förändra situationer om de vill och samarbetar gå mot samma mål, men har vi kvar den gamla barnsynen så händer ingenting, att barn är så här. Barn blir, barn är inte.
    Hur kan skolan tillåta att barnen har mobiler, smsar till varandra på lektionerna tex. Det accepteras och samtidigt så klagas det på barnen.
    Självklart har föräldrar ett ansvar att fostra sina barn. Men nu är ju inte föräldrarna med på skolan. Föräldrar kan behöva stöd och positiv hjälp

  73. Enok Nitti skriver:

    Rock;att kalla in Kangen är dessvärre för sent.

  74. huj haj skriver:

    Föräldrarna har ej tid med sina barn. Lärarna får ej röra olydiga barn.

  75. Bengt Westman skriver:

    Vi har stora utmaningar att förändra levnadsvillkoren för främst pojkar i Haparanda. Idag beräknas en Haparanda pojke leva 8 år kortare än en pojke i Danderyd. Det kan väl inte någon acceptera? En grundläggande betingelse för ett långt, friskt liv är utbildning. Om man inte får godkända betyg från grundskola och gymnasium så ligger man dåligt till. Den dåliga situationen blir inte lätt att ändra på senare. BUN- politkerna vill få föräldrar och familj att stödja barnens skolgång, prata väl om skola och petsonal på skolan därför vill vi träffa dem och informera om allvaret i nuvarande situation.

  76. Rock skriver:

    Gunilla; alla föräldrar kanske skall ha en senior stödförälder.

    Satsa på 65+ are som är fattigpensionärer, de om några vet hur ett samhälle skall fostra samhällsnyttig medborgare.

  77. Verkkosurfaren skriver:

    Enok och Rock….ja Kangen han gjorde skillnad han, omtanke, värme och disciplin paketerad i en blå Citroen. Minns när han kallades in för att lösa vissa disciplinproblem där ett antal ouppfostrade slynglar (utsatta mellanstadiebarn med dagens ordval) förstörde lektionerna för en stackars snäll religionslärare. När Kangen växlade från gympa till ”relle” ett tag blev det lugnt. Idag är det dock ett annat klimat, lärarna kan ej lyfta ut störande elever, och ett ämne som religionskunskap, om vi tar det som exempel, lär väl kränka flera grupper. Sverige är som det är, tack vare oss läsare/väljare!

  78. Media.... skriver:

    Även den tredje statsmakten (Media) har ett litet finger med i detta spel, just nu pågår ett mediadrev på SVT om fasthållningar av elever i skolan, som ni säkert sett…
    I dagens inslag på SVT tar de upp att skolpersonal tvingades att hålla fast en pojke som började slåss… Mamman uttalar sig ”det är fruktansvärt, bla bla” … Det enda som är fruktansvärt är att pojken saknar all respekt för skolpersonalen, punkt. Varför tar man upp detta överhuvudtaget i SVT, om en grabb är så ”busig” och saknar all respekt och ej förstår när han blir tillsagd och ändå fortsätter, ja felet är hans….

  79. Justitia skriver:

    Dagens samhälle kräver att båda föräldrarna jobbar det innebär att barnen tillbringar största delen av sin vakna tid på dagis eller i skolan, inte med sina föräldrar.
    Skolan av idag säger sig endast ha ansvar för inlärning av skolämnen inte fostran och uppfostran.
    Inte konstigt skolsituationen är som den är.
    Och som vanligt är det dom svaga (busiga barn) som får ta smällen när skola/samhälle skyller sina brister på hårt arbetande föräldrars lättja.
    Visst finns det föräldrar som fullständigt skiter i sina barn och visst finns det oförbätterliga skitungar men dom är relativt få.

  80. Trafiksäker skriver:

    Vad vi har för värderingar i grunden skapar de barn vi har.
    ” Vad du säger om mig
    Det du tror om mig
    Sådan du är mot mig
    Vad du gör mot mig
    Hur du lyssnar på mig
    Sådan blir jag(Niss)”
    Vi har ett ansvar i att forma våra barn/ungdomar till starka individer som kan möta livet med hopp om framtiden, med glädje och tron på sig själv. Detta kallas för föräldraansvar. Ge ditt barn uppmärksamhet,kärlek och sätt regler. Det är inte skolan som ska uppfostra barnen. Det ska vi föräldrar göra. Skolan ska se till att eleverna får arbetsro, kunskap och den extra hjälpen vid behov.

  81. Trafiksäker skriver:

    Bengt Westman: för att lyckas med det behövs behövs mer resurser till skolorna och behöriga lärare.Det räcker inte att prata gott om skolan.Det måste även till stöd från skolan så att eleverna lär sig se från andra perspektiv.Alla ser bara sig själv o sin familj.Nu har ni chansen att ge alla barn en möjlighet att lyckas genom att anställa socialpedagoger/elevassistententer/fältarbetare för ett vuxenstöd och handledning. GÖR DET då ska ni se att resultaten också blir bättre.

  82. Trafiksäker skriver:

    Att ge alla elever samma möjligheter är viktigt.Att de som vill lära kan göra det i en miljö som är rofylld.
    Att de busiga får extra stöd för att orka med att ta in kunskapen som de måste ha för att lyckas.Att bli stärkta som individer och medmänniskor som lär sig vara tacksamma för livet och respektera andra människor.Jag tror att alla barn har det inom sig och med rätt resurser i skolan,samhället o arenorna, med vuxna som bryr sig och ser alla bör vägen bli mer rak än krokig.Stöd måste givetvis finnas hemma också.

  83. huj haj skriver:

    När det saknas både far och mor i familjen, så blir barnen utan uppfostran. Låt lärarna få mer handlingsutrymme1

  84. FAKTA skriver:

    Problemet är nog ens umgänge eller hur de mår. Eller både och. Man känner grupptryck och gör dumma saker även om man inte egentligen vill. Skolan kan nog inte göra nått åt saken, men det är bra att dem försöker. Man kan lösa det genom att vara vaksam och ge barnen hjälp eller konsekvenser. Det finns inte mycket mer man kan göra. Om inte föräldrarna har tid så får dem skyll asin själva att dem bär sig illa åt..

  85. Thomas skriver:

    Alla har så bra idéer. Verkställ dom.

  86. Ledsen mamma skriver:

    Dum och lat, det är så en del pojkar (säkert en del flickor också) för höra att de är redan på lågstadiet. Pojken kanske har svårt att läsa och skriva och får ingen hjälp.
    Börjar stöka i skolan. Mamma och pappa är arga, fröken likaså.
    Skolgången fungerar inte och blir en plåga. Till slut kan man inte följa med i undervisningen. Man blir stämplad som en odåga.

    Detta är verklighet för många killar i Haparanda.Då hjälper det inte med kärleksfulla mor-och farföräldrar. Skolan måste få in fler specialpedagoger och resurser tidigt, redan på lågstadiet.
    Tänk på det Westman & co.

  87. Aron45 skriver:

    Media: Om du följt ärendet (Oskar) Då kanske du skulle förstå saker..Oskar går nu i en annan skola och trivs bra
    .Skolan gjorde en analys om vad som hände och hur man skulle hantera det fram-över och det är inte genom att hålla fast Oskar man fått till en förändring i beteendet.
    Vidare undrar jag om detta är bun:s nya strategi? Genom media skälla på barnen och föräldrar
    Fundersam

  88. MrNN skriver:

    Justitia skriver – ”Skolan av idag säger sig endast ha ansvar för inlärning av skolämnen inte fostran och uppfostran.” Var har Justitia sett att ”Skolan av idag” säger det? Är det någon representant för ”Skolan av idag” som sagt det? Skolan har liksom tidigare ansvar för fostran. Däremot ifrågasätter jag om skolan har eller ens ska ha ansvar för uppfostran. Det torde höra till föräldrarnas/vårdnadshavarnas uppgifter.

  89. Monika skriver:

    Hej alla ! Tror hårt på att barnen behöver en fast hand som visar vad som är tillåtet eller inte ….glömmer aldrig min lärare Gunnar Sandström som jag fick i klass 7 på Gränsskolan, första morgonen satt han en kort stund och granskade på oss och skrek sedan ” – Ut varenda en och Ni ska ställa Er i bokstavsordning enl erat efternamn utanför klassrummet ! ” vi blev ju så paff alla så vi gjorde som han sade till oss …. han kikade ut med jämna mellanrum för att se om vi var tysta och still för att släppas in….. till slut kom vi in i klassen … klassen hade respekt för Gunnar efter det

  90. Justitia skriver:

    MrNN: Om du läser vad jag skrivit (flera inlägg) en gång till så kanske du inser vad jag menar.
    Samhället kräver att båda föräldrarna jobbar, skolan säger sig endast ska lära skolämnen.
    Barnen vistas nästan hela sin vakna tid i skola eller på dagis.
    Om då ett barn av skola klassas som busig är det föräldrarnas fel enligt skolan.
    Samhället delar ansvaret med föräldrarna men det är mer vanligt att samhället brister än föräldrarna.
    Så jävla fegt att alltid skylla på föräldrarna när barn straffas ut av skolan.
    Har själv barn, ögon, ögon och väldigt många bekanta med barn både skötsamma och busiga

  91. Pertti skriver:

    Bun,s strategi torde ändras från Westman till Eastman

  92. Rock skriver:

    Justitsia; Ge alla föräldrar socialbidrag så de slipper arbeta för att bygga upp välstånd,då kan barnen få 100% uppmärksamhet och problemet löst.

  93. Bengt Westman skriver:

    600 tecken begränsar inläggen. Vår ambition är att alla vuxna i Haparanda skall bry sig mer om barn och unga. Våra barn och ungdomar är viktiga för vår framtid!

    I Seinäjoki har de nått fantastiska resultat på korttid med att få bukt med barnens övervikt. Hemligheten med det snabba resultatet är att alla i kommunen engagerar sig i uppgiften. Om alla i Haparanda engagerar sig och verkar för en bättre skola, så kommer det att ge resultat, EN BÄTTRE SKOLA. Så jag kan bara uppmana er att komma med i processen. Vi behöver alla goda krafter att dra åt samma håll,

  94. Trafiksäker skriver:

    Justitia:menar du att samhället har ansvar att uppfostra dina barn tsm med dig eller hur menar du?

    Huvudansvaret ligger väl ändå hos föräldrarna att uppfostra och forma sina barn enligt de värderingar och grundinställningar de själva har om livet,samhället,medmänsklighet,empati etc.Det här börjar hemma,innan man är i skolåldern!

  95. Enok Nitti skriver:

    Det hedrar Bengt Westman att han skriver på den här sidan och låt oss slippa epitet som Eastman.

  96. Trafiksäker skriver:

    Bengt Westman:Då kan ni börja och föregå med gott exempel.
    Fokusera inte på problemet, fokusera på lösningen och den har eleverna redan gett Er,de vill ha flera vuxna i skolan.
    Att inte lyssna på vad de vill är samma sak som att visa att ni inte bryr er och då blir det motsägelsefullt.

  97. Örjan Pekka skriver:

    Hej,
    Tack för alla kommentarer. Vi publicerar ett antal av dem i fredagens Haparandabladet.
    Mvh
    Örjan Pekka
    Haparandabladet/HBwebben.se

  98. Jag var en av dessa unga. skriver:

    Att unga i Haparanda inte mår bra syns även på stan, affärerna, restauranger man ser dom hänga där, skrika, kasta saker, vara uppkäftiga vid tillsägelse. Undrar ni aldrig varför dom är där?När man pratar med dom så får man svaret det finns inget att göra ingenstans att vara. Station har sedan jag var ung endast vart välkomnade för en väl utvald grupp unga, nuförtiden så ligger det allt för långt ifrån, unga vill vara där det händer saker i centrum dom vill bli synas&bli hörda känna att dom är viktiga. Jag tror på fler vuxna i skolan men också ute på stan,det räddade mig en gång att någon såg mig.

  99. Tuomas skriver:

    Vad hjälper flera vuxna i skolan? På stan, yes, men vad är vi ute efter? Vad hjälper det att fråga barn/ ungdomar vad de vill ha? Inte vet de det? Det närmaste är då att säga att det behövs flera vuxna i skolan. Inte vet de varför de säger det? Det finns ingen att prata med? Ingen ser dem? Förutom Micke Kemi? Är det riktigt sant? Inget annat samhälle i hela världen satsar så mycket på sina barn och ungdomar som Sverige. Är det någon som vet att ha det långtråkigt är det bästa för en människa. Våra barn har aldrig fått ha det långtråkigt, de har aldrig lärt sig leka och läsa t.ex.

  100. Tuomas skriver:

    En människas hjärna mognas först vid 25 – 30 års ålder. Att tvingas att ta viktiga beslut när man fortfarande är barn är allt annat än utvecklande. Man kan tillåta barn att bestämma vad det ska ta till efterrätt men att bestämma över sina studier, välja studiematerial eller liknande är inte lämpligt vid unga år. Låt era barn leka och vara barn. Det måste vara jobbigt för barnen att börja arbeta vid ett års ålder. Upp klockan 6 och till jobbet. Hem klockan 4. Långa arbetsdagar. Hur trötta är de inte på livet när de är 12 – 15 år gamla? Dagens barn har ett hårt liv, många har ingen barndom.