Fullastat Clifftonsläp välte i Kaunisvaara

KAUNISVAARA: I en snäv kurva strax söder om byn gick en Clifftonbil ut i diket. Släpet välte och 40 ton järnmalm hamnade på vägbanan i morse. Chauffören är oskadd men chockad.

– Olyckan föranleddes av ett möte med en annan bil och chauffören fick hålla ut på den smala vägen vilket resulterade i att släpet välte, säger Clifftons logistikchef Michael Ahlander till HB.

Ingen person har skadats, men chauffören som blev chockad har tagits om hand av företaget. Man har tagit upp järnmalmskoncentratet och gjort vägbanan framkomlig.

Chauffören lyckades hålla dragbilen på hjulen. I kröken, ett 20-tal meter bakom den stora högen av järnmalm, går det att se hur vägkanten är skadad där släpet har gått ner i diket.

Michael Ahlander menar att bolaget inte kommer att göra några speciella åtgärder.

– Det enda som händer är att chaufförerna måste vara observanta. Det finns inte så mycket mer vi kan göra. De är medvetna om att det är en smal väg med små marginaler. Det som kommer att åtgärdas är byggplanerna för vägen och det ligger hos Trafikverket, säger han.

Publicerad i Pajala, Svenska Taggar: ,
28 kommentarer om “Fullastat Clifftonsläp välte i Kaunisvaara
  1. Jan Björnfot skriver:

    Ja då hände det man gått och väntat på. Som gammal yrkeschaffis och utbildare samt 40 år på tungtrafik och smala vägar såg man detta framför sig. Med bl.a. oerfarna chaufförer och stressituationer på dessa smala vägar kommer detta att ske.

  2. Mad Max skriver:

    Jag är rädd för att detta är bara en början på olyckor som kommer att drabba detta vägavsnitt, särskilt när vintern med halt väglag infinner sig. Tur att ingen kom till skada denna gång.

  3. Jan Björnfot skriver:

    Nåja. Nu kan man ju samla ihop järnmalmskoncentratet och göra en mötesficka liknande de som fanns gammalt tillbaka på smala vägar och ännu finns bl.a. på Norska vägavsnitt för att undvika liknande situationer.

  4. Kaunisvaarabo skriver:

    Var på väg hem. Framför mig ser jag en malmbil på väg till gruvan för att hämta last. Ekipaget försvinner in i kurvan och direkt efter ser jag ett stort dammoln och tänker shit den for i diket. När jag kommer närmare ser jag att det är en annan malmbil som står mitt på vägen med släpet uppochner tvärs över vägen och blockerar all trafik. Med andra ord två malmbilar har mötts och… Orsaken är nog inte den smala vägen utan oerfarna förare. Timmerbilar mm. har kört vägen i årtionden utan problem!

  5. Tornedaling skriver:

    3 dikeskörningar hittills är nog lägre än genomsnittet för tung trafik!
    Om dessa fordon kallas ”monsterbilar” vad ska då höga timmerbilar kallas? För dom är otäcka att möta jämfört med låga malmbilar!

  6. Stig Aspholme skriver:

    Jo, det räcker inte med en tuff keps och snusbulle under läppen för att köra tunga fordon. Mkt. erfarenhet är ett måste.

  7. Kent skriver:

    Björnfot och Kaunisvaarabo verkar vara erfarna personer, konstigt då att dem inte har erfarenhet utav att olyckor även händer den bästa. Bara rappakalja och efterklokhet.

  8. Johansson skriver:

    Ja jag har då vart med om när yrkeschaufförer med 40-45 års yrkestrafikvana har tippat sina bilar lite här och där, ibland ett flertal gånger, kanske dem blivit nonchalanta.

  9. Jan Björnfot skriver:

    Och, som vanligt så framträder hemlighetsfulla skribenter fram och beskyller bl.a. mig för det ena med det andra.
    Jag rekomenderar dessa personer att framträda med hela sitt namn då jag anser det vara mycket fegt att ens upp märksamma vad till exempel jag skriver i detta ämne.

  10. jeffa skriver:

    Helt riktigt att det händer även dem bästa, men ska man köra med klockan så klart det finns större risk för olyckor. Om Björnfot i fråga är så duktig så kanske han kan komma och visa hur man kör? kanske semestervikarie?

  11. Jan Björnfot skriver:

    Då var svaret samma igen. Åt hemliga personer finns inget svar

  12. Kangosbo skriver:

    Spelar väl ingen roll om man är hemlig eller inte? Man har ändå rätt att uttrycka sin åsikt tycker jag.
    Och vad jag blir så less på är att det alltid dras upp att det är oerfarna chaufförer och att det krävs erfarenhet för att köra tung trafik. Hur i hela friden har dessa chaufförer fått sin erfarenhet? Och föddes de med den erfarenheten eller har dom varit unga och gröna själv nån gång?
    Alla är vi barn i början…
    Och procentuell sett så är det väldigt lite olyckor med tanke på hur mycket malmbilarna rullar varje dygn.

  13. Björn Janfot skriver:

    En gång för alla: Det är en demokratisk rättighet att i forum som dessa skriva under signatur, likväl som media kan skydda sin informationskälla. Ni som skriver under med ert namn har gjort ert val, och vi som föredrar signatur, ska respekteras på samma sätt som vilken fri åsiktsbärare som helst!

  14. Anders Zeidlitz skriver:

    Alla ni bara pratar om olyckor men tänker nån på att det faktisk var en människa som körde den (chauffören) och hur tror ni att han mår nu då ?
    Grejer går alltid att repa .Sedan händer det väldigt få olyckor med tanke på hur många bilar som kör där.

  15. Roland Juntti skriver:

    Vill nog påstå att jag besitter en enormt stor erfarenhet av att framföra tunga fordon även på mycket dåliga eller inga vägar alla efter många års erfarenhet från bl.a laxtransporter från Norge.
    Helt klart spelar erfarenhet och en med åren uppkommen föraning och att alltid försöka vara steget före in men att helt kunna undvika att olyckor sker är omöjligt vi är bara mäniskor men vad händer den dagen när det går en malmbil var sjunde minut och två av dom kolliderar och kön byggs på från bägge håll.

  16. Pankkukruunu skriver:

    Anonym kan man vara om man är saklig men när man övergår till skvaller och förtal är det ett renlighetskrav att man skriver under med sitt namn.

  17. janne skriver:

    Är flaket gjort av bambu?bara skit kvar!

  18. Sixten Johansson skriver:

    Den tunga trafiken blir allt otäckare att leva med och möta på vägen. Varför måste efterklokheten alltid bli så mycket större än förhandsklokheten? Malmtrafiken skär sönder byarna och avskräcker från annan trafik. Lösningen sas vara billigare för Northland – vem litar nu på deras räkneförmåga? Jag har läst att transportkedjorna är alldeles för dyra och att kostnadskontrollen varit usel. Att utnyttja järnvägen på finska sidan till hamnarna var ju en bättre lösning, allt annat borde ha stoppats.

  19. Stig Aspholme skriver:

    Återigen kloka ord från Sixten. Finnarna förstärkte ju banan till Kolari med tanke på Malmfyndigheterna. Finnarna går alltid steget före Sverige, när det gäller infrastruktur.

  20. Pankkukruunu skriver:

    Kruxet är fartygsstorleken. Man måste ha en viss storlek på fartygen för lönsamhetens skull. Jag tror inte att hundratusentonnare kan ta sig genom kvarken och det är inget speciellt stort tonnage när det gäller malmtransporter.

  21. Sixten Johansson skriver:

    Vore intressant att framöver få veta mer om Northlands bedömningar och förhandlingar. Några analytiker har bedömt att logistikavtalen (upphandlade av en brittisk advokatbyrå) blev för dyra och långa och att de tynger ner ekonomin. Någon har bedömt att Hannukainen i Finland borde ha startats upp först, bl a för transporternas skull. När driften där kommer i gång i någon ägares regi får vi väl se om vagnarna måste rulla förbi Kvarken, men på ett eller annat vis kommer nog malmen fram till kunderna

  22. Leif WC Stol skriver:

    Å fy f*n, vad gott om experter det finns i ”styrhytten”..Synd att inte dessa fanns i just nämnda s-hytt.. Då skulle denna nyhet inte funnits..Så vad synd, ännu en gång.. När det sker olyckor på sjön/havet, finns det ALLTID bättre vetande på land.. För övrigt: Du är nära sanningen ”Roland Juntti”,lär bli trångt. Körde förra veckan nämnda vägsträcka, en tradare var 8:e minut (tog tid) och var 6:e minut i framtiden, enligt gruvbolaget ifråga. Så Roland värre än så!

  23. Roland Juntti skriver:

    Pajalas inkomtenta sossepolitiker tillsammans med Northlandas inkompetenta ledning har kastat bort ett stort antal år på grund av deras första alternativ. Att via pumpline överföra sliget till Finland och där förädla malmen och senare därifrån med tåg transportera det till Kemi för utskeppning utan att förstå det Pankkukruuno skriver.
    Med Järnväg till Pajala så skulle även Pajala ha en framtid den dag malmen tar slut, och det som en transit terminal för gods till Nord-Norge.

  24. Sixten Johansson skriver:

    Pankkukruunu har rätt i att de av dagens fartyg som är uppemot 100 000 ton eller större inte kan trafikera Bottenviken. Svåra isvintrar och högre skatt på svavel kan också ge problem. Men det är inte lastbilar, utan sjöfart och järnväg som man satsar på inför framtiden då man långvarigt ska frakta mycket gods från ett fast ställe till ett annat fast ställe. Det är heller inte längre orealistiskt att en järnväg till norra Ishavet kan komma att byggas i Finland och Norge eller via Ryssland.

  25. Pankkukruunu skriver:

    Ja i nordnorge finns hamndjup som räcker och lite till

  26. markus k skriver:

    mig veterligen har aldrig en lastbil vält av sig själv,det sitter oftast en chaufför bakom ratten. en annan femma om de tittar på vägen eller leker med telefonen/laptopen medan de kör. 90ton totalvikt kräver en viss uppmärksamhet på vägen medan man kör. ställ hastighets regulatorn på 65km/h tills ungarna har lärt sig köra,installera dashcam (kamera som filmar vägen hela tiden under färd)och förbjud bärbara datorer i bilarna.

  27. Sörlänning skriver:

    Men jösses. Norrländska män som diskuterar på sandlådenivå och pekar finger åt andra och skrattar, har ni inte kommit längre? Olyckor händer…även om man är erfaren förare….

  28. markus k skriver:

    sörlänning läser hbwebben lr? du e en utflyttad tornedaling ,som jag. hur många ggr kan en olycka hända på precis samma sätt innan nån reagerar? och sörlänningar kör inte bil bättre, alltid samma kaos varje vinter,”storm” med 10cm snö under 10 timmar..(även om det inte hör till diskussionen).men nog har du väl observerat att nästan alla tradare som du möter lr kör om har laptopen på instrumentpanelen? varför?behöver du gps när du åker till kiosken?lr kollas det på fejjan och film?avgör själv.