Går vidare i studie för att se om blivande malmväg tål 90 ton

KAUNISVAARA: Trafikverket och Northland vår nu vidare med en fördjupad studie för att utröna om vägen från Kaunisvaara och upp till Svappavaara klarar malmtransporter med lastbilsekipage som väger 90 ton.

I studien ska man få svar på hur transporttider men också vägar och broar påverkas av de väsentligt tyngre fordonsvikterna.

– En av broarna, den över Tärendöälv, har visat sig tåla en belastning på maximalt 90 tons totalvikt. Vi vill komplettera beräkningarna med ordentliga mätningar, säger Magnus Sundling vid Trafikverket.

Publicerad i Pajala, Svenska Taggar: , , , ,
4 kommentarer om “Går vidare i studie för att se om blivande malmväg tål 90 ton
  1. Jan Björnfot skriver:

    Hihihi, då kanske gamla suptallen Norr om Vittangi får fordonsbesök i stället för hästtransporter, som det var gammalt tillbaka.

  2. Stig Aspholme skriver:

    90 ton på de vägunderlag som vi har i Sverige? Vanliga timmerbilar får ju inte köra vissa tider på året och dom väger hälften. Finnarna har ju lovat frakta på deras järnväg, så bygg en väg/järnväg till Kolari, istället.

  3. Jan Björnfot skriver:

    Leeer: Stig det vore väl på tiden att vägen Pajala-Vittangi-Gällivare-Svappavara byggs om och att någon kommer på iden att bygga en servering vid gamla suptallen norr om Vittangi. Om inte annat så blir det fler arbetstillfällen i denna glesbygd.

  4. Stig Aspholme skriver:

    Håller med dig Janne, men jag kan inte liera mig med tanken att malmen skall köras på allmän väg, bland övrig trafik och i dessa specialbilar. Hugaligen!