Hantverkare och bilar skapar störst missnöje

NORRBOTTEN: En sammanställning över konsumentklagomål 2017 visar att hantverkstjänster och köp av begagnade bilar orsakar flest klagomål bland konsumenterna.

Totalt inkom 3.606 klagomål på varor och tjänster till konsumentverket som rörde Norrbotten, av dessa handlade 288 om köp vid begagnad bil och 297 rörde hantverkstjänster.
De klagomål som rör hantverkare handlar ofta om att arbetet blev dyrare, dröjde längre tid eller inte blev utfört så som konsumenten trodde var överenskommet.
Ett tips vid köp av hantverkstjänster är att upprätta ett avtal om arbetstid, omfattning och kostnad. Och vid köpa av begagnad bil bör man vända sig till en försäljare som är ansluten till motorbranschens riksförbund. Hos de handlarna finns det riktlinjer framarbetade av branschen och Konsumentverket.
Förutom nämnda rubriker på klagomål klagas det även en del på möbler, inredning och mobilabonnemang, telefoner eller annan hårdvara som spelkonsoler och datorer.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,