Historisk händelse i teater

SESKARÖ: I samband med den veckolånga skärgårdsfestivalen som inleds nu på söndag visas en musikteaterföreställning som skildrar tiden strax efter hungerupproret som skedde på Seskarö år 1917. 

För hundra år sedan när första världskriget pågick rådde det livsmedelsbrist i hela Sverige. Seskarö drabbades hårt av detta i maj 1917 då isarna varken bar eller brast fanns ingen möjlighet för transport till eller från ön. Familjer svalt och de livsmedel som eventuellt gick att få tag på styrdes av ransonering.

Några sågverksarbetare bestämde sig för att tvångsköpa bröd från de två bagarstugorna som fanns på Seskarö. Detta innebar visserligen olaga intrång, men var man betalade åsido för brödet som togs. En av bagarna inte hade sympati för gärningen, och någon vid bagarstugan tillkallade polis efter att tvångsköpet genomförts. Situationen eskalerade ytterligare och militärer anlände till ön. Hungerupproret blev ett faktum.

Hungerupproret på Seskarö har tidigare skildrats i teaterform i början på 1980-talet. Nu väljer man därför att gå vidare och berätta om tiden efter händelsen, ur kvinnornas perspektiv.
Kring år 1917 var det många kvinnor som arbetade som så kallade splitvedsjäntor vid Seskarös sågverk. Deras uppgift var att stuva in splitved, en typ av ballast i fartygen som hämtade virke från sågverken.
– Det är fokus på kvinnor, på jobbet inom en manlig industri, något som ifrågasattes, berättar Maud Videhult, ordförande i Seskarö Hembygdsförening.
Majoriteten av de 36 skådespelarna i teatern är bördiga från Seskarö samt Nikkala. Ålderspannet sträcker sig från 3 till och 78 år.

Teatern är resultatet av ett samarbete med Tornedalsteatern, handlingen är baserad på autentiska händelser hämtade ur Peo Rasks bok Sågar, Strid och Splitvedsjäntor.

ANNONS

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: ,
33 kommentarer om “Historisk händelse i teater
  1. Perkele skriver:

    Anmärkningsvärt att en vänstervriden person som Rask används som ”pålitlig källa” till historieskrivningen om seskaröupproret??

    Det mesta han skriver är ju rena fantasier, lögner och marxistisk propaganda

  2. Bosse skriver:

    Splitved var inte någon typ av ballast, det var en ”biprodukt” från sågverken. Det var bl.a. ändbitar från brädorna och plankorna som var av sämre kvalitet och som kapats bort i justerverken. Splitveden kapades upp i halvfotslängder, för det mesta ca 30 till 150 cm. Splitveden användes till bl.a tillverkning av lådor och dylikt. I England använde man det ofta som ved för uppvärmning

  3. FR skriver:

    Det är inga autentiska händelser som kommunisten Peo Rask beskriver i sin bok, det är ju hans egna röda fantasier, desinformation och marxistisk propaganda.

  4. TOR skriver:

    Det gamla gardet på seskarö som var med och reste minnesstenen 1967 för ”seskaröupproret” bor än idag kvar på seskarö – många av dem i allafall. I deras ungdom var de hängivna marxister och leninister och många är det fortfarande än idag.
    Då, 1967 ville kommunisterna på seskarö tvätta bort lite av kommunismens skamfilade rykte och kom så på idén att resa en minnessten på seskarö för det kommunistiska upproret 1917. Man försökte framställa kommunisterna som plundrade bagerierna på seskarö 1917 som offer. Man ville få det att se ut som att ”seskaröupproret” var ett spontant folkligt uppror.

  5. Observer skriver:

    Fantastiska kommentarer kring hungerkravallerna, är inte ens värda att besvara!
    Fast man behöver ju inte söka kunskap eller vara kunnig för att yttra sig så är det förstås.

  6. Sängknarren skriver:

    Att Seskaröborna 1917 utomparlamentariskt försökte utropa seskarö till en autonom Sovjetrepublik förklarar ju en hel del.

  7. Enok Nitti skriver:

    Ådalen -31 5 döda och Flamman 1940 5 döda.Bara kommunistpropaganda också eller är det så att man kunde ta till vilka medel som helst mot arbetarna. 500 militärer på ön tycker jag är att överreagera.

  8. Erkki skriver:

    1917 rådde lynchstämning på Seskarö och bagarna fick fly för sina liv, så 500 militärer emot nästan 3000 marxister är knappast att överreagera.

  9. Hmmm skriver:

    Historisk hädelse i teater borde vara en mer passande rubrik!

    Seskarö kommunister reser en sten 1967 med offerkoftorna på, och senare längre fram i tiden skriver en rask kommunist raskt en bok om seskaröupproret – och vips så har man en historieförfalskning.

  10. rättskaffens skriver:

    Att begå brott för att man är hungrig är fortfarande ett brott och det var det även 1917. Det fanns väl annat att äta än just bröd? Fisk, lamm, häst, oxar, kossor, grisar, fåglar, bär, frukt, säd osv. Militären gjorde rätt!

  11. Observer skriver:

    Förstår om sängknarren och andra högersympatisörer med lite smygfascistiska åsikter känt sig hotad av den socialdemokratiska kultur som växte sig stark på Seskarö.
    Fy för den lede att en vanlig arbetare ska kunna diktera villkor och visa vägen inom politiken eller ?

  12. sängknarren skriver:

    Observer/ Den röda kulturen växte sig inte stark på seskarö, den har varit stark redan 1917. Idag är majoriteten på ön just socialdemokrater och kommunister. Vad beträffar fascism är så det tydligen enligt dig fascism att säga sanningen?

  13. Knapsu skriver:

    Familjekulturen på Seskarö har dessvärre genom åren vuxit sig stark. Kommunism och inavel är ingen bra kombination…

  14. Enok Nitti skriver:

    Rättskaffens; Tror du inte att dom tänkte på det? 3000 marxister? Barn och gamla var en stor del.

  15. Observer skriver:

    Okunskapen är fortfarande stor om de förhållanden som rådde och vad som hände märker jag,skrattretande faktiskt om det nu inte vid närmare eftertanke är skrivet som provokation. 😉

  16. Bosse skriver:

    Problemet var ju att det inte fanns något annat att äta. Det var förfallstider så det gick inte att fiska och var hittar man bär och frukt att plocka i april/maj? Det kanske signaturen rättskaffens kan tala om. Det fanns inte många bönder på Seskarö på den tiden så det var inte som i Tornedalen där det sprang omkring en massa kor och grisar som man kunde slakta. Sen var det inte militären som löste problemet, det var Landshövding Murray som kom med en båtlast med mat till ön.

  17. Alf Dunder skriver:

    När man läser kommentarerna i Haparandabladet så förstår man att sista facisten inte är född ännu. De tror att upprepar man en osanning nog många gånger så tror de som inte är pålästa, att det är sant

  18. Sten skriver:

    Jag kan inte se någon som helst fascism i något inlägg här. När man läser Alf Dunders inlägg så förstår man att en gammal kommunist blivit trampad på tårna och känner sig hotad av sanningen. Att vanligt folk har läst på, tänker själva och säger sanningen kan inte Alf Dunder acceptera. Att folk är kritiska till kommunismen och till den förljugna propaganda som omgärdar seskaröupproret, det kan inte kommunister som Alf Dunder under några som helst omständigheter tåla.
    Genast börjar Alf Dunder kalla folk för fascister! Skam går på torra land!

  19. Bosse skriver:

    Det kanske är på sin plats att Sten och övriga som kallar Seskaröupproret för en förljugen kommunistisk propaganda hänvisar till någon källa som styrker detta.

  20. Futurum Casus skriver:

    Alf dunder: Jag har mött fascister – vänsterextrema sådana. De tillämpar just mottot att ”upprepar man en lögn tillräckligt många gånger så blir den sann”. Dessa vänsterextrema individer bryr sig inte om de skadar människor – de anser sig ha rätt att göra det.

  21. SIV skriver:

    Det handlar om politisk historierevisionism… historieförfalskning!
    1967 restes minnesstenen av seskarömarxisterna, denna sten var endast en del av historieförfalskningen kring seskaröupproret.
    En bok skriven av marxisten Peo Rask är också den en del i den historieförfalskning som rör seskaröupproret. Att kommunister och marxister (som anser sig ha sanningsmonopol) skriver historia om ett marxistiskt uppror 1917, är detta trovärdigt?

  22. Futurum Casus skriver:

    SIV: Jag var och tittade på en teateruppsättningen vid tromsöviken på 80-talet. Nog är det en historieskrivning ur en kommunistisk synvinkel. Det är därför jag sällan går på teater i Norrbotten då det mesta ska tolkas med rosa glasögon.

  23. Bosse skriver:

    Det finns många som ser kommunister och vänsterextremister bakom varje buske. Jag tror en del t.o.m. kollar i toalettstolen innan de sätter sig så de inte får ett hugg i baken. Det är många som vet att beskrivningen av upproret är historieförfalskning men ingen som kan hänvisa till någon källa som bevisar det.

  24. Enki skriver:

    Bosse, tror du på jultomten också? Ledsen att behöva säga det, men jultomten är faktiskt död!

  25. Axplock skriver:

    1917 tillhörde Finland Ryssland och den ryska revolutionen pågick. På Seskarö 1917 kände marxisterna vind i seglen när självaste Vladimir Lenin befann sig i Haparanda. Lenin hade varit i Stockholm och kom med tåget till Haparanda och for vidare till Tornio på ett stormöte med andra ledande marxister och frimurare. På Seskarö jäste det av revolutionär längtan, marxisterna mycket radikala och försökte till och med utropa Seskarö till en autonom sovjetrepublik. På Seskarö rådde lynchstämmning och bagarna som plundrades fick fly hals över huvud för sina liv.

  26. Observer skriver:

    Finns några med verklig skrivklåda här som inte vill göra annat än provocera och retas.
    Alf Dunder och Bosse det går inte att diskutera på den nivån med någon.
    Vi med rötterna i sågspånet känner verkligheten i en riktig historiebeskrivning!

  27. Bosse skriver:

    Observer, du har rätt, dags att sätta punkt. Det är fortfarande ingen som kunnat hänvisa till någon källa som bekräftar deras åsikt av vad som hände. Det finns t.o.m. en som tror att jultomten har existerat (för att vara död måste man ha levt)

  28. Futurum Casus skriver:

    Bosse: Det är självklart att man ska kontrollera toaletten innan man sätter baken där. Kommunism kan ju vara smittsamt. 🙂

  29. Alf Dunder skriver:

    Sten! Varifrån har Du fått dina sanningar? Kan du visa någon källa där du har fått dem ifrån. Kan du det så är jag villig att ompröva mitt tidigare inlägg eller ska du fortsätta att gömma dig bakom en signatur. Jag undrar vem det är som tycker sig bli trampad på tårna när jag läser vidare i kommentatorfältet?

  30. Futurum Casus skriver:

    Var har peo rask tagit sin källa ifrån? Jag skulle tippa på att han intervjuat seskaröbor. Är det då en trovärdig källa? Faktum är att jag har haft släktingar som arbetade i seskarö vid tiden.

  31. Enok Nitti skriver:

    Futurum det är förfäderna till ditt vänsterextrema nätverk.

  32. Futurum Casus skriver:

    Enok: Mina släktingar var inte öbor men de arbetade på sågen.

  33. Kulturintresserad skriver:

    På Alnö har man murat Sveriges första Folkets Hus på landsbygden av – just splidved. Denna byggnad finns kvar och kallas för ”Tors lokal”
    Samlingssalen påminner om ”kyrkorum” och Tor, med sin hammare pryder
    ”altartavlan”.Det fanns många sågverk på Alnö och arbetarna fick ta med plankbitar hem, som dom sedan murade ”Tors lokal”av. Den tidens religiösa liv påverkade utformningen av Folkets Hus.
    Värd för besök även för ”icke troende”.