Hoppas på återbäringssystem när nytt direktiv ska gälla

TORNEÅ: Riksdagsmännen Arto Satonen (Samlingspartiet) och Heikki Autto (Samlingspartiet) talade i onsdags om vikten av att få till ett återbäringssystem för dieselskatten.

Skället till detta förslag om återbäring på 0,03 euro per liter för yrkestrafik är det kommande svaveldirektivet för området dit Östersjön tillhör. Målet med förslaget är att stötta exportverksamheten.

– Den största delen av transporter görs via sjöväg. Nya svaveldirektivet innebär att ny utrustning till farttygen krävs, sa Satonen och fortsätter:

– Till en tredjedel av fartygen är detta möjligt till måttliga kostnader. Till en tredjedel är det teknisk möjligt men inte till en måttlig kostnad och till en sista tredjedel är det inte ens tekniskt möjligt, sa Satonen.

Nya direktivet om att sänka svavelhalten i marint bränsle från 1,0 procent till 0,1 procent vid Östersjön och Nordsjön kommer enligt Satonen och Autto att höja transportpriserna. Samtidigt gäller en högre gräns vid andra sjöområden. Detta sänker konkurrenskraften samt höjer priset på importvaror.

– För Lapplands näringsliv är det väsentligt att hålla kostnaderna under kontroll på grund av de långa avstånden, sa Heikki Autto.

Satonen anser att det är orimligt att denna gräns gäller endast Öster- och Nordsjön.

– Det borde även gälla till exempel Medelhavet där miljönyttan skulle vara större. Då skulle det vara mer motiverat.

Gränsen på svavelhalten i marint bränsle sänktes i år till 3,5 procent globalt. År 2020 sänks gränsen till 0,5 procent.

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: , , , , , ,
2 kommentarer om “Hoppas på återbäringssystem när nytt direktiv ska gälla
  1. Pekka Hyötylä skriver:

    Autto är ju medlem i Kokoomus( Moderata Samlinspartiet)!

  2. Pirita Jaako skriver:

    Det har du rätt i. Tack för påpekandet.

    Mvh. Pirita Jaako