Kaunis Iron startar eget lastbilsåkeri

Kaunis Iron ska frakta malmen med eget åkeri för omlastning till järnväg i Pitkäjärvi utanför Svappavaara.

Kaunis Iron ska frakta malmen med eget åkeri för omlastning till järnväg i Pitkäjärvi utanför Svappavaara. Foto: Lars Pekka

PAJALA: Kaunis Iron har inte kunnat träffa överenskommelse med någon entreprenör som kan frakta malmsligen från Kaunisvaara till omlastningen i Pitkäjärvi utanför Svappavaara. Därför startar Kaunis Iron ett eget åkeri. Det kan HB avslöja idag.

I morgon onsdag har Kaunis Iron kallat till presskonferens på företaget Wist Last och Buss i Luleå. Det är ett företag som säljer bland annat Volvo lastbilar. Wist Last och Buss finns över hela Sverige och även i Norge.

Samma koncept

Kaunis Irons nya åkeribolag ska köpa eller hyra Volvos tyngsta lastbilar, förstärka dem och förse dem med lastkorgar som klarar totalvikter på närmare 100 ton. Som vi berättade i tisdagens papperstidning är man överens med Trafikverket om reglerna för att återuppta de tunga transporterna på allmänna vägar.

Man kör alltså med samma koncept som Northland och med liknande tekniska lösningar.

Alla inblandade som HB fick tag i under tisdagen tiger som muren och hänvisar till presskonferensen på onsdag. Vi återkommer med mer fakta efter presskonferensen.

 

 

Publicerad i Svenska
19 kommentarer om “Kaunis Iron startar eget lastbilsåkeri
  1. Jan-Erik skriver:

    Det här ökar sannolikheten för att Kaunis Iron blir av med sitt miljötillstånd.

    Gruvbolaget har tillstånd för att frakta malmen med tåg till Finland. Att man ändå ansett sig ha rätt att transportera malmen till Pitkäjärvi med lastbil beror på att man kunnat hänvisa till att det är kunden som indirekt ansvarar för transporten. Om nu Kaunis Iron själv sköter transporterna så kan man inte längre göra det.

  2. mkk skriver:

    nu är de bara å hoppas att SLP får bygga bilarna

  3. Skut skriver:

    Hördudududu Jan-Erik, nog tror jag att Anders och co har tänkt på det så du kan lugnt sova vidare.

  4. Mad Max skriver:

    Jag önskar dem lycka till med detta. Men samtidigt nyfiken på vems bilder man denna gång överför på bilarna?

  5. Miljömupp skriver:

    Transporten har inget med miljötillståndet att göra är ju redan klarlagt, finns till och med en dom ang det.

  6. Anders skriver:

    Jan-Erik, ditt påstående verkar inte särskilt sannolikt. Jag föredrar att tro på att bolagets ledning vet vad de håller på med.

  7. Chauffören skriver:

    Varje vecka ser vi 100-tals lastbilstransporter som går förbi Pajala. Dom flesta långtradarna kommer från andra länder, ofta går dom till norra Norge. Man kan undra om dom har tillstånd för alla dessa transporter? En sak är helt klar, dom sliter på våra vägar och våran miljö. Dom transporterna genererar varken jobb i Sverige eller skatteintäkter till Svenska staten.Det är nästan aldrig någon utländsk långtradare som tankar i Pajala. Dieseln är billigare (och smutsigare) i dom länder som långtradarna kommer ifrån.

  8. Skolkritan skriver:

    Köra lastbil.. Seriöst har man inte lärt sig någonting. Jag hoppas man förlorar sina tillstånd. Bygg en järnväg om det ska skötas seriöst.

  9. Bybobopää skriver:

    Boliden har transporterat sina mineraler med lastbil i tiotals år. Vad är problemet?

  10. Jan-Erik skriver:

    Miljömupp, transporterna från Kaunisvaara har aldrig prövats i domstol.

    Det som finns är ett åklagarbeslut som bygger på en påstått prejudicerande dom från HD. Den domen slår fast att följdverksamheter som entreprenörer sköter (exempelvis transporter) inte ska bedömas som en del av den verksamhet som omfattas av ett miljötillstånd. Om gruvbolaget själv sköter transporterna blir det juridiska läget ett helt annat.

  11. Det blir en start även utan tillstånd om så behövs ! skriver:

    Till Jan-Erik !
    Sannolikt att de skulle förlora sitt miljötillstånd, nu babblar du i nattmössan ?
    Glöm det dessa herrar har makt fått billigt en gruva de redan haft kontroll över sedan förra gången, vitsen var och få gruvan. Dessa herrar har både makt och pengar även om de inte får tillstånd börjar de och köra precis som förra gången och ingen miljöpolis kommer heller att stoppa dem.

  12. Bybo skriver:

    Till Jan-Erik!
    Transporterna har inte prövats i domstol för det blev inget åtal.
    Brott kan ej styrkas.

  13. från holmen skriver:

    ponera nu att ägarna till dessa lastbilar anställer svårplacerad arbkraft som Chaufförer då har dom rätt till kraftiga anställningsbidrag, sålunda sjunker den kostnaden..när bidragstiden går mot sitt slut så anställer vederbörande nya Chaufförer…

  14. Blir väl en Repris ! skriver:

    @från holmen
    Som förra gången menar du, det var så och så med kompetens och så var det väl inom hela gruvan förra gången

  15. Bybobopää skriver:

    Det är sällan svårplacerad har lastbilkörkort. Det finns ofta en anledning till att dom är svårplacerade. Facken kommer nog också att bevaka detta.

  16. Facken ?? skriver:

    @Bybobopää
    Var har du fått detta i från, snack i nattmössa ???
    Facken de skiter väl fullständig i saken om folk är svårplacerade eller inte. De vill bara ha fler medlemmar bara de betalar medlemsavgift är det guld för facken.

  17. Eller? skriver:

    Om man har både lastbilskörkort + släp + YKB så är man nog inte så svårplacerad på arbetsmarknaden?
    Det finns inte direkt ett överflöd av chaufförer i landet.
    Pajas!

  18. chaufför skriver:

    skolkritan. om man börjar idag och prospektera för järnväg så är det minst 10 år i framtiden innan den skulle vara klar

  19. Hujjahujja skriver:

    Räkna antalet långtradare efter 16 mil på E4 så är det mångdubbelt fler än malmbilarna till Svappis. Söderut kommer de med 30 sek mellanrum. Och som Chauffören skriver , de flesta utländska med äldre bilar och fuldiesel i tanken och inte en krona bidrar de till till landet Sverige.
    En öppen gruva ger ungdomarna chans att stanna kvar och bygden kan leva. Å du – ”blir väl en repris”- vad vet du om kompetensen under Northland? Du fick inte jobb där va? Då brukar man såga konkurrenterna….