Klassisk kiosk försatt i konkurs

En klassisk kiosk på Soltorget i Pajala har stängt. Foto: Hasse Stenudd

En klassisk kiosk på Soltorget i Pajala har stängt. Foto: Hasse Stenudd

PAJALA: Dicks kiosk i Pajala är en institution som i och med konkurs, går i graven.

Ägaren Dick Lundkvist i Pajala uppger att han under det senaste året varit sjuk och av hälsoskäl har det varit tungrott att arbeta med kioskrörelsen, som med sitt centrala läge blev en mötesplats för mången Pajala­bo.

Under många år vid sekelskiftet toppade Dicks kiosk i Pajala Svenska spels statistik och med kundunderlag i hela kommunen gick kiosken bra.

– Det där var innan folk hade internet. Nu har spelet på nätet tagit ut mer och mer och enligt färsk statistik lämnade bara 0,2 procent av Pajalas ungdomar mellan 18-29 år in tipset här på kiosken. Resten spelar på nätet. Även affärerna har börjat med sena öppettider vilket påverkat. Förr var det bara kiosken som hade öppet om kvällarna, säger Dick Lundkvist.

Han uppger ett antal andra skäl till konkursen. Exempelvis har folk idag blivit medvetna om sockerintag på ett annat sätt och därav har lösgodisförsäljningen minskat drastiskt.

Lundkvist säger att det finns möjlighet att ta över kioskverksamheten om intresse finns.

Publicerad i Pajala, Svenska Taggar: , ,
8 kommentarer om “Klassisk kiosk försatt i konkurs
  1. Fågel Fenix skriver:

    Riktigt tråkigt att förlora kiosken, hoppas någon är villig att köpa upp butiken! Kanske med ett ”modernare” kioskkoncept om enbart godis, tidningar och spel inte är lika attraktivt idag? Kanske satsa på en kiosk med hälsosammare val (vad som är hälsosamt är ju såklart något som alla definierar olika)? LCHF? Vegan? Rawfood? Lokalproducerat? Kanske en smoothiebar och spelbutik? Fantasin är det enda som sätter gränserna! Kiosken har varit en riktigt bra knutpunkt i vår kommun – och det har alltid varit härligt att träffa Dick och Eva bakom kassan (och all övrig personal också såklart)!

  2. Umebo skriver:

    Fan vad tråkigt. Mikaelssons kiosk, senare ”Dickens” är ju något av en instutition i byn.

  3. Kund K skriver:

    Tråkigt! Alla byar med heder har en kiosk. Hoppas nån tar över, unga krafter och nya idéer kan göra susen! Tack till Dicken som gjort ett kanonjobb, trevlig, service inriktad och tack till den fina personalen, förr som nu. Ett speciellt tack till en glad brud, Annette, som förgyllde mina dagar.

  4. Frille skriver:

    Ledsen blir man i ögat men har förståelse

  5. Nea skriver:

    Tack för allt hittills. Jättetråkigt att kiosken upphör. Är det någon som vill öppna en sushi- och salladsbar?

  6. Renne skriver:

    nu när gruvan startar så måste väl kiosken gå bra, var ska folket köpa sina sig o snus, ni som har pengar så satsa på den

  7. Ser återkommande i omgivningen skriver:

    Konkurs betyder att skulderna skrivs i snön. Ännu ett tag och kiosken återuppstår med större energi än tidigare. Så fungerar affärsmarknaden idag.

  8. Resultaten skriver:

    Såhär blir det tyvärr när man gör allt på och via nätet.

    Bara se sig själv i spegeln varför det nu blev så.

    Jag är inte emot teknik och internet.

    Men är lite emot det att allt snart går via en fiberkabel, dessutom att vi kunder måste göra jobbet.

    Gör man så att allt ska gå via en kabel och det blir fel nånstans så fungerar varken tv, musik, böcker, tidningar om allt ska digitaliseras.

    Sen går våra affärer i konkurs och vi har inget.