Kommunal tjänsteman bröt mot grundlag och får ­JO-kritik

TORNEDALEN: Det händer att tjänstemän vid myndigheter dröjer, försvårar eller inte alls lämnar ut allmänna handlingar som privatpersoner och media begär ut. Och det kan få följder.

Dagens Juridik berättar om en tjänsteman vid Täby kommun som inte ville ge denna service till en medborgare som via mejl begärde ut bygghandlingar.

Tjänstemannen svarade att han inte längre hade med ärendet att göra och skrev: ”Har tyvärr inga mer tid att spendera i detta ärende. Kontakta inte mig mer tack.”

Medborgaren bad i ett nytt mejl att få ta del av handlingen, varpå tjänstemannen svarade bland annat ”Jag är inte ditt sekreterare” (sic).

Fallet anmäldes till JO, som nu riktar allvarlig kritik mot tjänstemannens bemötande. I beslutet skriver justitieombudsmannen Lars Lindström:

”Det är inte ovanligt att företrädare för en myndighet ifrågasätts eller får kritik av enskilda. Det ingår emellertid i tjänstemannarollen att man ska agera korrekt mot den som tar kontakt med en myndighet. Även om en enskild uppträder på ett sätt som upplevs som besvärligt måste en tjänsteman kunna hantera situationen professionellt och hålla en god samtalston.”

JO konstaterade vidare att anmälaren fick till slut ut den allmänna handlingen.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,
2 kommentarer om “Kommunal tjänsteman bröt mot grundlag och får ­JO-kritik
  1. Betra skriver:

    Haha detta fungerar bra i det flesta fall så orkar inte den som skall ha uppgifterna vänta mer och lämnar begäran ogjord.

  2. Irro skriver:

    Ligger Täby i Tornedalen?!