Krav på att transporter går schysst till

NORRBOTTEN: Det lär bli hårdare krav för lastbilstransporter på svenska vägar.

Riksdagsledamoten Leif Pettersson (S), som sitter i trafikutskottet, uppger för SVT att riksdagen kommer att genomföra en del regeländringar vad gäller lastbilstransporter inom Sverige. Bland annat kommer det att införas ett beställaransvar.
– Det betyder att företag som beställer transporten också måste ta ansvar för att transporten går schysst till på alla sätt, säger Pettersson till SVT.

Han uppger vidare att de som inte följer reglerna åker på dryga böter, eller kan till och med dömas till fängelse.

En annan förändring uppges vara att polisens möjlighet att klampa (låsa fast hjul) ska efter sommaren förlängas från 24 timmar till 36 timmar.

Vidare blir det krav på att alla hjul ska ha vinterdäck – även på släpen

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar:
2 kommentarer om “Krav på att transporter går schysst till
  1. Per Lundbäck skriver:

    Bra att få ordning på dem som kör med sommardäck i Norrbotten m fl, på släp eller på hela ekipaget. Det har ju varit avåkningar varje dag mot Gällivarehållet…Sen bort med den osunda konkurrensen (läs nästan obefintliga) som ställer våra egna fordon. Kom nu ihåg att notifiera hos kommissionen i god tid så att de nya tekniska föreskrifterna inte skjuts på framtiden bara för utebliven notifiering hos EUkommissionen.

  2. Ander skriver:

    Så jag som har en liten firma o beställer frakt på mina sålda produkter måste besikta lastbilen som hämtar godset, och om chauffören under färdens gång får för sig att strunta i kör o vilotidsregler o sen blir haffad av polis så är det jag som ska bötfällas ! vad ligger det schyssta i detta ?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 tecken kvar.

*

I detta forum gäller samma regler som för insändare i den tryckta tidningen. Det finns en ansvarig utgivare och vad som kan publiceras regleras av tryckfrihetsförordningen och de pressetiska reglerna. Debatten modereras av HB:s redaktion.

Skriv kortfattat, vårdat och inte med versaler (stora bokstäver) vilket är störande för läsningen. Använd heller inte långa rader av utropstecken eller andra krusiduller som försämrar läsbarheten. Kommentarer som länkar till andra webbplatser godkänns som regel inte. Antalet kommentarer är begränsat till maximalt 100 per nyhet.

Kommentarer som postas till HBwebben.se kan komma att publiceras också i Haparandabladet.