LEDARE: Trafikverket och Avies misshandlar Pajala

LEDARE: Flygbolaget Avies är en katastrof. Trafikverket har inte tagit sitt ansvar vad gäller flygtrafiken till och från Pajala.
Det är mycket med flyg just nu, med tanke på strejken inom Norwegian.

Strejk är en anledning till att flygturer inte går. Usla flygbolag är en annan.

Vi backar bakåt i tiden: Under inledningen av oktober månad 2011 var det glada miner på Pajala flygplats.

Den upphandlade trafiken skulle tas över av flygbolaget Avies och representanter berättade om hur bra allt skulle bli.

Det var förvisso lite knöligt i inledningen. Tilldelningen hade överklagats och de tre till sex månader som normalt sägs behövas för att starta en linje var nu tvunget att klaras på en månad.

Sålunda varnade bolagets representanter för att det inledningsvis skulle finnas brister. Det var lätt att köpa. Allt skulle ju bli så bra med större flygplan och fler avgångar.

* * *

FLYGTRAFIKEN kom igång men att tala om initiala problem var en underdrift. De första veckorna ställdes de flesta flygningarna in. Avies visade redan då prov på sina brister när det gällde kommunikation. Varken flygplatsen eller passagerarna fick information om vad som hände eller vad som låg bakom de inställda flygen.

Det fick ordnas alternativa transporter, företrädelsevis taxi eller egen bil.

* * *

PROBLEMEN fortsatte och passagerare fick vänja sig vid att inte köpa biljett till Pajala-flyget. Det gick ju ändå inte.

Samhällets investering i flygplatsen har stått obrukad, men bemannad med drifts- och underhållskostnader.

* * *

CIRKUSEN kring Avies har varit ständig. Både 2013 och 2014 var det ofta rött (= inställt) på de skärmar som visade avgångarna för Pajalas flygplats. Lägg därtill att Avies haft säkerhetsproblem.

Taxiåkeriet som skjutsade inbokade passagerare tappade tålamodet, då det var svårt att få betalt av flygbolaget.

Senaste budet var att anlita taxi, betala själv och sedan kräva pengar av flygbolaget.

Jo, tjena!

Kräva pengar av ett flygbolag som inte går att nå och där flygplatser ställer sig i kö hos kronofogden för att få ut sina pengar och där tankning av planen endast erbjuds mot kontant betalning.

* * *

MITT I ALLT detta faller ett stort ansvar på Trafikverket som gjort upphandlingen och därefter agerat saktfärdigt.

För 2014 kräver Trafikverket Avies på 725.000 kronor för inställda flyg. Det är en struntsumma i förhållande till de problem som Pajala drabbats av på grund av det usla Avies.
I fredags valde Trafikverket att med omedelbar verkan avsluta avtalet.

Det var ett bra beslut, men den kvarvarande frågan är varför Trafikverket varit så saktfärdiga i sitt agerande.

Avtalet borde ha sagts upp för flera år sedan.

Det minsta man kan kräva av Trafikverket är att de nu agerar blixtsnabbt för att få igång flygtrafiken.

Örjan Pekka
Ledarskribent Haparandabladet

Den här ledarspalten har också publicerats i Haparandabladet den 10 mars 2015.

ANNONS

Publicerad i Svenska Taggar: , , ,
3 kommentarer om “LEDARE: Trafikverket och Avies misshandlar Pajala
  1. Mad Max skriver:

    Den våg av besparingar i landet vad gäller anbudsförfarande för att sänka kostnaderna gäller även i detta fallet. Det är lika inom kommunerna. Till exempel äldrevården, den bjuds ut till det billigaste alternativet. Jag tycker att detta påminner om den tid då kommunerna erbjöd åldringar till lägsta pris, för att någon skulle ta hand om dem överhuvudtaget. En lukrativ marknad redan på den tiden. Kom av mig lite, men nog är det underligt att inget ”riktigt” flygbolag kan erbjuda sina tjänster. Så här utarmas en hel landsände. Hoppas att flyget kommer igång snart igen.

  2. klurifax skriver:

    Det minsta man kan kräva är att snabbt lägga ner en olönsam flyglinje som var en katastrof för bygden att den ens startades. Luleå och Gällivare finns inom närområdet och bygdens bilpark är en av dom modernaste i hela Sverige.

  3. Fd-Bybo skriver:

    Litet kundunderlag -> litet intresse att hålla igång linjen -> ännu mindre kundunderlag -> ännu mindre intresse att hålla igång linjen -> …

    De bofasta pajalabornas behov kan knappast motivera denna flygförbindelse. Det är bara att acceptera verkligheten. Man måste komma igång med turismen för att det ska lyckas, som i Finland, men då behövs också annan infrastruktur, och till rimliga priser. Det måste till ett nytänkande som omfattar både de lokala aktörernas och det allmännas attityder till skatter, avgifter och servicementalitet. Man kanske måste konkurrera med ett lägre pris i början.