Man dödades i frontalkrock på E4

HAPARANDA: En man omkom och en kvinna skadades i samband med en frontalkrock på E4, i höjd med Grankullenvägen i Haparanda, vid lunchtid på fredagen.

Enligt uppgift kom kvinnan i den norskregistrerade bilen från början, av någon orsak, väldigt nära en tredje inblandad bil.

– När hon stötte i vår bil, kastades hennes bil ut i mötande körbana där hon krockade med en bilist som kom från andra hållet, säger kvinnan i den tredje bilen till HB.

Hon berättar att kvinnan var vid medvetande och att hon kunde berätta att de båda bältade pojkarna i baksätet klarat sig utan skador. Räddningstjänstens personal fick skära upp bilen för att ambulanspersonal skulle kunna få ut den fastklämda kvinnan.

Hon och de båda pojkarna fördes sedan Kalix sjukhus med ambulans och enligt uppgifter skulle kvinnan sedan transporteras vidare med helikopter.

HB:s reporter kunde på plats se hur räddningsarbetet inriktades på dessa tre personer. I den andra, svårt demolerade bilen, täcktes den förolyckade mannen över.

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: , , ,
16 kommentarer om “Man dödades i frontalkrock på E4
  1. Kalle Kula skriver:

    Tragiskt.
    En bedrövlig korsning som borde ha byggts om med avfart redan från början.
    Fartkameran och den inaktuella hänvisningsskylten till Cape East borde dessutom tas bort, för dom skapar problem.

  2. Andreas skriver:

    Den norska kvinnan som körde den silverfärgade opeln försökte göra en omkörning men inser att hon inte hinner om. Istället för att bromsa och svänga in bakom bilen bredvid så svänger hon in i den, sen studsar hon ut och frontalkrockar med den mötande bilen.

    Hon borde rimligtvis åtalas för vållande till annans död samt vårdslöshet i trafik.

  3. Pekka Hyötylä skriver:

    Trafikverket borde göra vägen till tre fil med vajern. Samma sak mellan Harrioja och Sangis och vidare till Kalix.

  4. Enok Nitti skriver:

    Pekka Hyötylä har visat i politiken att han är på två sidor samtidigt så han behöver ett personligt vajerräcke, för övrigt var det bättre förr innan vajerräckena på den här sträckan kom till.

  5. Hybris!! skriver:

    Var man tvungen att fota bilen med den omkomna? Det finns inte många av den bilmodellen i Haparanda, så det kan ha varit många bekanta som fick den första beskedet genom bilden.

  6. Vännen skriver:

    Detta är inte trafikverkets fel att någon kör fel. Och blanda inte politik på den här diskussion, ta hänsyn anhöriga till den förolyckade mannen. Han var den finaste och snällaste människan.

  7. Stefan skriver:

    Örjan Pekka: Hur kan HB tillåta spekulationer i hur olyckan gått till och skuldfrågan i detta fall? Direkt osmakligt gentemot anhöriga och inblandade.

  8. Örjan Pekka skriver:

    Det är alltid en mycket svår avvägning att publicera bilder från olycksplatser.
    Vår, eller rättare sagt min, bedömning är att publicerad bild, med anonymiserad registreringsskylt, inte sprider identiteten på den förolyckade i en större krets än vad som varit redan känt för den närmaste kretsen av familjemedlemmar. Dit räknas enligt pressetik inte bekanta.
    Detta ska också ses till att bilden publicerades i ett senare skede än den textbaserade nyheten.
    Mvh
    Örjan Pekka
    Ansvarig utgivare HBwebben.se/Haparandabladet

  9. Vännen skriver:

    Löjligt att vara med,diskussion,raderas för mygg
    et.

  10. Stefan skriver:

    Örjan: Men att tillåta spekulationer om skuldfråga och straff trots att ingen vet egentligen något alls före polisutredningen, är det ok?

  11. Närstående skriver:

    Örjan Pekka: Det finns personer i den omkomnes familj som fick dödsbudet via er publicering på webben.

  12. Örjan Pekka skriver:

    Hej Närstående,
    Om så skett är det djupt beklagligt. Det ber jag om ursäkt för.
    Mvh
    Örjan Pekka
    HBwebben.se/Haparandabladet

  13. Örjan Pekka skriver:

    Hej Stefan,
    De uppgifter vi presenterar från olycksförloppet vill jag inte beteckna som spekulationer. Vi var på plats och fick vittnesuppgifter och kunde då beskriva bakgrunden till den tragiska olyckan.
    Mvh
    Örjan Pekka
    HBwebben.se/Haparandabladet

  14. Andreas skriver:

    Stefan, jag antar att du syftar på mitt inlägg. Det jag skrev är dock ingen spekulation utan vad som hände baserat på vittnesmål.

    När det gäller åtalspunkterna så är dessa praxis vid denna typ av trafikolycka med dödlig utgång. Åtalspunkten vårdslöshet i trafik kommer mest sannolikt att betraktas som grov. Hade personen varit svensk medborgare så hade denne blivit av med körkortet i minst ett år, förutom andra rättsliga påföljder (böter eller upp till två års fängelse).

  15. Stefan skriver:

    Örjan: Jag menar såklart i kommentarsfältet.

  16. janne skriver:

    Har märkt att många tvärnitar just före kameror.vilket gör att man vill köra om direkt efter.om det står 90 i skylten.så ända bromsar många ner farten till 60-vilket bidrar till mycket irritation.och farliga omkörningar.inte för att jag vet vad sm hände i det här fallet.