Mycket pengar för ingenting

NORRBOTTEN: Varje år råkar tre av fyra konsumenter ut för problem med någon vara eller tjänst som de har köpt. Enligt konsumentverket kostar misslyckade köp bland svenska konsumenter 50 miljarder kronor årligen, och cirka 7.000 kronor per konsumentskada. 

I Norrbotten uppgår konsumentskadan till mer än 1,2 miljarder kronor per år. Varje kommun avgör själv om den ska erbjuda konsumentvägledning till medborgarna, vissa kommuner köper in tjänsten medan en del inte erbjuder den över huvudtaget. I Norrbotten saknar Arjeplog och Kalix tjänsten.

Haparanda har högst belopp beträffande konsumentskador av Tornedalskommunerna, summan uppgår till omkring 49,2 miljoner kronor och kommunen lägger fyra timmar per vecka på att tillhandahålla konsumentvägledning.

I Pajala uppgår summan på konsumentskador till nästan 29 miljoner kronor och kommunen lägger 10 timmar per vecka på konsumentvägledning.

Övertorneå kommun lägger fyra timmar varje vecka och där uppgår beloppet på misslyckade köp till cirka 22,5 miljoner kronor.

Kommunernas konsumentvägledning har, till skillnad från den nationella vägledningen, den lokala förankringen och kan ge ett mer personligt stöd. De får alltmer komplicerade ärenden där konsumenten kan återkomma till samma person. I många kommuner erbjuds också fysiska möten och hjälp att tolka avtal eller andra dokument. Ibland kan konsumentvägledaren också medla mellan konsument och företag. Den typen av personligt stöd kan inte ges på något annat håll. En fungerande kommunal konsumentvägledning behövs även för att stödja konsumenter med särskilda behov, till exempel personer med funktionsnedsättning eller språksvårigheter.

Källa: Konsumentverket

 

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala