Nattågen fortsätter att gå

NORRBOTTEN: Under onsdagen meddelade Trafikverket nattågen kommer att fortsätta gå till övre Norrland till och med år 2020. 

Efter att en utredning om en eventuell neddragning varit aktuell, beslutade Trafikverket att två nattåg i vardera riktning fortsätter att trafikera sträckan mellan Stockholm och Kiruna/Narvik.

Ett glädjande besked för de som arbetat med att belysa behovet av tågen i regionen.

– Vi har arbetat intensivt med att påtala behovet av två nattåg tillsammans med Svenska Turistföreningen och resten av marknadsgruppen för nattåg. Under hela processen har vi haft en bra dialog med Trafikverket som vi upplever har lyssnat till en växande närings behov. Vi välkomnar den fortsatt offensiva satsning på nattåg och glädjer oss att vi får behålla våra två nattåg, säger Erica Mattson, vd för Swedish Lapland Visitors Board, i ett pressmeddelande.

 

ANNONS

Publicerad i Svenska Taggar: ,
4 kommentarer om “Nattågen fortsätter att gå
  1. Mad Max skriver:

    Det har varit mycket krångel med tågen norrut. Påminner lite om det forna Sovjetunionen. Där kunde man inte lösa tur och returbiljetter på Aeroflot. Utan man betalade dit man kom fram. Likheten slår en.

  2. JE skriver:

    Mycket av problematiken har legat i infrastrukturen. Stambanan har dock nu blivit åtgärdad på den sträcka Bastuträsk – norrut där Trafikverket tidigare tvingades sänka hastigheten markant – med förlängd restid som följd. Om man nu långsiktigt avser satsa på nattåget är det dock läge för Trafikverket att antingen renovera upp det rullande materielet, alternativt införskaffa nytt materiel. Om detta inte görs och tågen uppfattas som slitna och sunkiga kommer detta skrämma över resenärer till andra trafikslag. Inget positivt första intryck för turister med 12h tågresa i slitna vagnar.

  3. rex skriver:

    Satsa hellre på ett snabbtåg Stockholm-Luleå med stopp i Uppsala, Gävle, Sundsvall, Härnösand, Umeå, Luleå. Anslut med buss till dessa ovan stoppställen. Tyvärr finns ju inte järnvägen klar mellan Umeå o Luleå ännu! Med detta förslag börjar folk att ta tåget som bör klara tiden till max 10 timmar!
    Dessutom är detta ett alternativ enligt Parisavtalets ambition!

  4. JE skriver:

    Om man skall satsa på snabbtåg så lör det inte vara någon trafik som Trafikverket upphandlar och betalar för, ligger nog isåfall på de kommersiella aktörerna. Som sagt saknas ju fortfarande järnvägen, men jag tror tyvärr att restiden för ett sådant genomgående tåg vore svalt med den restiden. Stockholm-Umeå tar i dagsläget ca. sex timmar med snabbtåg. Vore däremot önskvärt med fler tåg Luleå – Umeå inom Norrtåg, och genom dem isåfall erbjuda anslutning till SJs snabbtåg för de som så önskar.