Nödvändig översyn av lagstiftning

TORNEDALEN: Idag har regeringen meddelat att en utredning om den svenska terrängkörningslagstiftningen ska tillsättas som ska arbeta till november 2019. 

Utredningen ska genomföra en översyn och en uppdatering av den svenska terrängkörningslagstiftningen. Den nuvarande lagstiftningen är från 1975. Den reglerar bland annat körning med motordrivet fordon på barmark och i snötäckt terräng.

Det har länge funnits ett behov av en översyn av lagstiftningen. Enligt det Nationella Snöskoterrådet har antalet skotrar ökat med 290.000 registrerade maskiner sedan 1975 då de var 10.000 i antal.

– Körbeteende har också förändrats. Vi ser fram emot att samarbeta med utredningen, bistå med våra erfarenheter och perspektiv från olika aktörer, säger Per-Olov Wikberg, samordnare Nationella Snöskoterrådet, enligt ett pressmeddelande.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska
5 kommentarer om “Nödvändig översyn av lagstiftning
  1. Friåkaren /skogsmullen skriver:

    Ja en översyn om lagen är nödvändig. När lagen skapades hade skotern 20 hk och kamhöjd på 15 mm.Nu har skotrana 200 hk och 90 mm kamhöjd och fungerar som snöslunga/jordfräs. Jag tycker själv om friåkning, men kunskapen och viljan att följa lagen är i vissa fall obefintlig. Man kör över skogsföryngringar som antingen bryter toppar eller medför frysskador på plantor. Oavsett att skogsägare förlorar tillväxt och i värsta fall måste återplantera till höga kostnader är det obegripligt att samhället tillåter det när varje m3f virke som gått från skog till produkt är värt 2000 kr i skatteintäkter.

  2. \o/ skriver:

    @Friåkaren
    ”Nu har skotrana 200 hk och 90 mm kamhöjd och fungerar som snöslunga/jordfräs”

    Varför överdriva? Du hittar ingen skoter som levereras med mer än 76mm kamhöjd, och även dessa är sällsynta vid kusten. Jag har aldrig sett ens en eftermarknadsmatta med mer än 80mm, och dom få personer som kör med dessa i sverige håller nog inte till i vår flacka terräng.

    200hk är ju också extremfall, möjligtvis i turbomatade fyrtaktare. Än mer ovanligt i tvåtaktare

  3. Friåkaren /skogsmullen skriver:

    Tyvärr växer det skog och även föryngringar i branter där dessa skotrar med högkamms mattor och höga motoreffekter som skall testas. Det jag ville ha sagt att skillnaden mellan en Okelbo 300 och Skidoo summit 850 är milsvid och då spelar inte 10 mm i kamhöjd någon roll. En skoterförare som inte bryr sig om någon annas egendom kan idag ställa till med mycket stora skador jämfört när terränkörningslagen antogs, och jo det är väldigt vanligt med skotrar idag med kamhöjd över 70 mm och +100 hk. Annars har du ingen riktig skoter enligt många. Alla ska ju vara kung av branten/berget.

  4. egenföretagare skriver:

    vid Hyggesfritt skogsbruk är skogen en plantering hela tiden.finland har mycket strängare regler så dom kommer till Sverige hela vintern.

  5. Futurum casus skriver:

    Helt klart måste ny lagstiftning till. Kanske kräva besiktning varje år och strypa motorstyrkan. Det sker alldeles för många skoterolyckor där alla dessa gossar kört ”70km i timmen”.