Uppdatering: Norrbotniabanan börjar byggas efter 2018

Haparandabanan invigdes 2013. Norrbotniabanan är en felande länk. Foto: Örjan Pekka

Haparandabanan invigdes 2013. Norrbotniabanan är en felande länk. Foto: Örjan Pekka

NORRBOTTEN: Norrbotniabanan blir ett prioriterat projekt i nationell plan från 2018.

– Den skrivs in i infrastrukturpropositionen 2016, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

– Utan Vänsterpartiet hade det här inte blivit verklighet, säger Jonas Sjöstedt, nöjd (V)-ledare.

Enligt vänsterpartiets ledare fanns den här bandelen inte med när budgetmanglingen inleddes, men uppgörelsen med (S) och (MP) innebär att Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå får ett något klarare ”datum” då den skrivs in i infrastrukturplanen.

Anna Johansson klargör för Sveriges Radio att satsningen är viktig för att stärka person- och godstransporter samt främja arbetspendling och öka tillförlitligheten i norra Sverige.

– Det här är avgörande för övre Norrlands utveckling. Med Norrbotniabanan ökar den norrländska industrins konkurrenskraft och äntligen får vi snabba moderna persontransporter mellan de städer där merparten av befolkningen bor, säger hon i ett pressmeddelande.

Som HB tidigare har berättat, kräver EU:s regelverk att bygget för 26 miljarder kronor ska vara färdigt senast 2030 för att kunna bevilja euro.

Imorgon torsdag presenteras den röd-gröna regeringsbudget som alltså också har en (V)-stämpel i just den här frågan.

 

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: , ,
15 kommentarer om “Uppdatering: Norrbotniabanan börjar byggas efter 2018
  1. klurifix skriver:

    Tja man ska ju vara optimistiskt men jag tvivlar ändå och tror att detta är bara en pappersprodukt i vanlig ordning. Jonas Sjöstedt vill väl visa att han har något och säga för han blev ju tryckt ner i fotknölarna av S och detta är bara ett sätt och rädda ansiktet för Jonas Sjöstedt.

  2. Harald Dahlgren skriver:

    Mycket bra att man planerar för att bygga Norrbottniabanan. Att Vänstern trycker på i frågan är bara positivt. Om norrländskt näringsliv skall ha någon chans i framtiden måste vi få en snabb och fungerande järnväg hit upp.

    ”Allt kommer att gå på räls”

  3. Josef skriver:

    Är det bara socialdemokratiska regeringar som värnar om norrland och vår industri?
    Ingen av Alliansens företrädare från norr har lyft ett finger i frågan så på tiden att vi fick ett regeringsskifte. Hoppas bara att den håller över budgetproppen och vi slipper nyval.
    Centern måste också in på banan och styra ” näbbgäddan ” Lööf så de tar sitt ansvar för landet.

  4. Tattaren skriver:

    V försöker ta åt sig äran för en eventuellt Norrbottniabane byggstart 2018 men vad säger tex SD om det?
    Kanske hade blivit byggstart 2015 om dom samarbetat med SD.
    Och med SD vid spakarna minimeras ju risken att 100 000 utlänningar från nåt U-land hyrs in för att handgräva banan.

  5. Enok Nitti skriver:

    ”Näbbgäddan” pratade om AMS-tams ikväll, och Tattaren, just det där med 100 000 utlänningar som handgräver gjorde SD:s ideologiska förebild i Tyskland för 70 år sedan.

  6. Verkkosurfaren skriver:

    Tja, alla vill ha järnväg, men hur många längs Norrbottenskusten tänker åka tåg/frakta med tåg? Transportsektorn fyller fortfarande landsvägarna, och privatresenärer verkar föredra flyg eller bil, liksom jag själv, leve valfriheten 🙂

  7. tattaren skriver:

    Enok Nitti: Bara löjligt att både jämföra, jämställa och kalla SD för nazister. Sluta du istället göra dig lustig på bekostnad av Sd, en minoritetsgrupp jag tillhör. Om du nu inte försöker vara självironisk?

  8. Enok Nitti skriver:

    Tattaren, med tanke på din signatur,vilken minoritetsgrupp menar du? SD är ett parti,ingen minoritetsgrupp och att SD är grundat av minst en gammal SS soldat, det är fakta. Att inte majoriteten av SD:s väljare är nazister är en annan sak. F.ö. är ditt inlägg om 100 000 utlänningar rent skitsnack, det är inte Stalins Vita Havs kanal vi pratar om utan en järnväg i Sverige, inte har någon handgrävt nya järnvägen Kalix-Haparanda.

  9. väljare skriver:

    Hörde att vägarbeten i Norrbotten håller på att tagas över av baltiska företag. Stämmer det? Någon som vet?

  10. Vem? skriver:

    Förstår inte vem som ska åka snabbtåget??
    Kommer att vara mkt tomma vagnar…

  11. väljare skriver:

    Låt oss tala klartext om fascistoida rötter. Var Branting fascist? Han var ju en ivrig förespråkare av rasbiologisk forskning. En följd av detta var steriliseringskampanjen mot undermänniskor (untermensch).Var den socialdemokratiske landshövdingen Lövgren fascist? Ministern Ulla Lindström var hon fascist? Och till slut capo di tutti capi Erlander var han rasist?

  12. grr.. skriver:

    ”Baltiska” eller finska företag ?! Vad spelar de för roll, vi har ju själva valt oss in i en ”europaeuglobal” marknad.
    Men att ”hehe” sätta starten till 2018 år dvs till nästa val 🙂 är ju ett pinsamt sätt att visa hur, och vilken belastning vi, norr om Dalälven alltid varit och förblir.
    Om man som jag som bott i Sth i 15 år och rest överallt i Sverige och om jag analyserar allt vad jag upplevt och sammanställer konkretan är att ”sörlänningar” betraktar oss som ”neanderthalare” hehe !
    Gick kanske för långt där men vet inte vilken människogrupp jag skulle kunna jämföra med ? Kanske oss meänkielisenlaiset! ????? 🙂

  13. väljare skriver:

    Jag har jobbat ihop med svenskar i femtio år och jag tycker att de flesta har varit vettigt folk. Vem är förresten svensk? Det finns en svensk mentalitet som är av godo och jag känner en hel del invandrare som har tagit till sig den mentaliteten. Sedan finns det ju fähundar av alla sorter men det är en annan sak.

  14. staffan skriver:

    Har förvånats hur E4:an speciellt i mellan-Norrland har så hög biltrafik med 1-2 personer i snitt per personbil samt långtradare med lass som snabbt skulle kunna omlastas till järnvägsvagnar i de flesta fall. Dock har man tyvärr inte fått anslag till signalsystemet vilket föranlett att rälsen som går parallellt inte har några tåg p.g.a. förd politik som ska avlasta vägtrafiken. Självklart är en järnväg ett lyft för Norrland och speciellt för Luleå i Norrbotten. Snabbtåg till/från Stockholm ca 6 timmar är något som bör inplaneras redan nu.
    På sikt är tåget vinnare när flyg och bilbränslet kommer upp till 100 kr/l inom en snar framtid. Bra satsning även för miljön inte minst!

  15. grr.. skriver:

    Allting går ju att diskutera på HBwebben ! Det är utmärkt, eftersom man kan ”glida” från kärnämnet även till andra funderingar o tankar!
    Tex. Kanske Norrbottniabanan kostar 50 miljarder i slutändan det är ju bara hälften av vad Vattenfalls ”NUON affär” kostade-ar oss, hmm.
    Men om vi lyckades med att sätta all! trafik på järnvägen !
    Vad skulle hända med alla samhällen som är beroende av biltrafiken ?
    Bensinmackar, restauranger, bilverkstäder hotell osv osv efter E4 an tex ? Utarmar en ev bottniabana samhället mer än den gynnar SSAB osv ? Om den
    med säkerhet varit gynnsam för statskassan skulle den redan varit byggd ! ?