Norrbottniska vägar granskas i SVT

TORNEDALEN: Uppdrag granskning och SVT Nyheter har tittat närmare på tio olycksdrabbade vägar i länet och hur kurvor längs dessa är konstruerade. På onsdagskvällen sändes Uppdrag granskning ”Dödens kurva” som belyste väg 395 utanför Masugnsbyn där sex schweiziska turister hamnade på fel sida om vägen, krockade med en malmbil och miste livet den 12 januari i år. 

Det var den andra dödsolyckan på sträckan under en kort period och analysen som SVT har gjort visar att 13 av vägens 333 kurvor är felaktigt utformade. De senaste fem åren har 18 olyckor, varav 4 dödsolyckor inträffat på den analyserade sträckan som är 92 kilometer lång.

Publicerad i Svenska
21 kommentarer om “Norrbottniska vägar granskas i SVT
  1. Ferrum skriver:

    Jag har vänner som bor i området – de har varnat mig för kurvan. Turister kan omöjligt veta vad som väntar dom när de passerar kurvan med för hög hastighet.

  2. Affe skriver:

    Granska även vägarna i Haparanda kommun, dom är bedrövliga.
    Kör E4,an genom Sverige så är vägarna bra i stort sett i hela landet men vid gränsen mellan Kalix- och Haparanda kommun så märks skillnaden direkt och E4,an blir en tvättbräda.

  3. Larsa skriver:

    Det är skrämmande att anställda inom statliga myndigheter kan bete sig som svin utan någon som helst påföljd, borde vara straffbart att skita i alla rapporter som hade skickats in innan den ödesdigra olyckan.
    Gott att det finns någon enstaka journalist som tar upp kampen att granska. Kan ju undra vad den lokala pressen gör, rädda för indraget presstöd kanske eller tycker det är viktigare att rapportera om trimmade mopeder och obesiktade släp.

  4. Judlaw skriver:

    Affe har rätt, jag har själv kört tradare genom hela Sveriges vägnät. Att det får kallas Europa väg blir bara så fel. E4 Haparanda till lantjärn är i akut behov utav reparation! Så nog får de sluta skeppas pengar till förbifart Stockholm och använda skattemedel till oss uppe i Norr ni för det här är inte hållbart

  5. Stefan djärv skriver:

    Pendlar dagligen mellan Lule och Haparanda ,,, E4:an från sangis till happis är under all kritik,,,, Det kommer att hända olyckor , i Luleå fixar dom vägarna direkt om så det är en liten grop, men i Haparanda så behöver man ju ett terrängfordon för att ta sig fram. Joo det kommer traktor med lite asfalt och skottar in i groparna och nästa dag ser det lika jävligt ut. SATSA HAPARANDA PÅ VÄGARNA (ska inte behöva köpa en bandvagn för att ta mig till affären,

  6. Nätpeikko skriver:

    Tja, nånstans har väl framförallt föraren ett ansvar. Om man inte vet vad som väntar bakom en kurva kanske man ska sänka farten på eget initiativ, det är ju inget tvång att hela tiden hålla maximal tillåten hastighet på krokiga skogsvägar. Sen försökte ju såklart statskontrollerade media göra detta till en konflikt mellan stad och landsbygd, befriande att även en boende i glesbygden nån mil utanför Stockholm fick uttala sig om nån farlig väg på vischan i Uppland.

  7. Money Money skriver:

    @Larsa
    Varför tror det får trafikera 90tons ekipage på dessa lappstigar utan åtgärder.
    Det måste du förstå att har man en rejäl plånbok löser sig det mesta….

  8. Money Money skriver:

    @Larsa
    Varför tror det får trafikera 90tons ekipage på dessa lappstigar utan åtgärder?
    Det måste du förstå att har man en rejäl plånbok löser sig det mesta….

  9. Precisera dig skriver:

    Hörru Money, nu förstår riktigt dåligt vad du menar med inlägget. vad är ditt egentliga problem?

  10. Fakta skriver:

    Inte blir det bättre vägar med skattesänkningar! Kurvor hit och dit, det är alltid förarens ansvar att anpassa hastigheten! Angiven högsta hastighet, innebär inte att man kan hålla angiven hastighet vid möte i kurvor, smala broar etc. Det är förarens ansvar att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden, kurvor, väglag etc.

  11. ej razisd skriver:

    till nätpiekko;: förstår att du inte gillar statlig tv. för vi visar inte förnedringsprogram som du som (c) gillar typ ”Bonde söker fru” på lrf-delägda tv4!!!!

  12. från holmen skriver:

    ett utmärkt sätt att undvika faror på vägarna, feldoserade kurvor tex, är ju att sänka framfarten..Ett effektivt sätt att förhindra olyckor under det tider när halt väglag råder är det också. För övrigt så stora summor som Staten tar in i avgifter från Bilar och Biltrafiken …så borde det finnas pengar till just vägarnas förbättringar. I stället diskuteras det att främja enskilda och kommuner att bilda vägföreningar och ta hand om det vägarna med låg trafikintensitet..Allt för att kunna omdisponera inkomsterna från biltrafiken..

  13. Falsk trygghet skriver:

    Olyckorna som under flertalet decennier har skett i ”Dödens kurva” beror på en felkonstruktion i vägutformningen och som inte kan belastas förarna.

    Att skylla på förarna för olyckorna vid denna kurva, det vore som att också skylla på de förarna som har kört över kanten på en bro som plötsligt har rasat.

  14. ??? skriver:

    Precisera dig ??
    Har du ingen analytisk förmåga i huvudet, som gör att du fattar eller är du en S-kommentar ???

  15. Du hänger löst skriver:

    ??? Nej, nu fattar Nalta. Finns det något att analysera om, kom igen och precisera problemet Money. Var snäll och komplettera med fullständiga meningar.

  16. Utflyttad skriver:

    E4 mellan Sangis och Haparanda är riktigt bedrövlig. Stor risk att man kör sönder bilen i vissa av potthålen om man inte vet vart man ska sakta in.

  17. Ny olycka hänt ! skriver:

    En ny olycka har hänt i Merasjärvi.
    Nu kommer kylan mörker, usla vägar och oerfarna förare söderifrån och från Baltikum (större antal)för att täcka upp vakanserna.
    Kombinationen är inte direkt lovande. Förmodligen lär det bli många olyckor i vinter, inte osannolikt att några sätter livet till i vinter.

  18. Resultaten skriver:

    Stefan djärv

    Men det är väl inte Haparandas fel i det här fallet?

    E4 finansieras väl av staten?

    Felet är att pengar från Norrland skeppas över till södra Sverige. Där fattas besluten och sedan drar man väl en slutsats att man satsar bara på tättbebyggda områden.

  19. Resultaten skriver:

    Sedan med det här sagt säger jag absolut inte att folk i södra Sverige skulle ha det bättre.

    En bil t ex i Stockholm (även utanför) kostar mer att äga än här i Haparanda.

  20. Hot Rod skriver:

    Resultaten.

    En bil i exv Stockholm och dess förorter är dyrare i försäkring än i norr men försäkringsbolag har inget med vägbyggen/underhåll att göra. Glesbygd har iofs 384kr/år rabatt på fordonsskatten men antal bilar per 1000 inv är nästan dubbelt så hög mot storstäderna, av naturliga orsaker. Så per person bidrar vi alltså mer till statskassan för att kunna leva.
    Mem oavsett, fordonsägare har alltid varit en överbeskattad mjölkko för staten.

  21. Resultaten skriver:

    Hot Rod

    Det har du helt rätt i.

    Dock har dom vägavgifter kallad ”trängselskatt”, visst är den kanske inte så mycket om man 1 eller 2 gånger kör förbi. Men måste du göra det dagligen kanske tom flera gånger blir det tusenlappar på 1 år.

    Absolut är det ju så. Skulle all skatt på bara bensin och diesel gå till vägnätet så skulle vi redan ha helt mötesfria motorvägar (liknande den som går från Gävle till Uppsala) överallt i landet. Dvs en väg som går fram och en ”skog emellan” innan mötande trafik.