fbpx

Nya hastigheter på vägarna

HAPARANDA: Den 28 oktober tog Trafikverket beslut om förändrad hastighet på 120 mil statlig väg. 111 mil har skyltats om och fått sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen och 9 mil har fått höjd hastighet från 90 till 100 kilometer i timmen. 

De nya föreskrifterna har trätt i kraft mellan den 4–6 november, och Trafikverket har skyltat om alla vägsträckor som får sänkt hastighetsgräns. I norra Sverige har cirka 20 mil väg skyltats om.

Trafikanter som färdas mellan Salmis och Haparanda samt Harrioja och Säivis har säkerligen noterat att sträckor på E4 har blivit omskyltade till 80 från 90 kilometer i timmen.

Att anpassa hastighetsgränser utifrån vägens utformning är en av Trafikverkets många åtgärder för att minska antalet döda och svårt skadade i trafiken. Fram till år 2025 kommer cirka 425 mil statlig väg att skyltas om till en lägre hastighetsgräns. Under samma period kommer cirka 120 mil väg få höjd hastighetsgräns eftersom att det byggs nya vägar med säkerhetsstandarden.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

18 kommentarer på “Nya hastigheter på vägarna

  1. finns inga krav att man måste hålla den hastighet som är skyltad..det är högsta tillåtna hastighet…vill man köra säkert i en lägre hastighet så är det ju tillåtet..och så släpper man fram dom som har bråttom..själv brukar jag köra åt sidan eller in på parkeringar för att dom som har bråttom får läge att köra om…enkelt Vägunderhållet är eftersatt och kommer att eftersättas än mer, i synnerhet dom med glesare trafik…Fram för mer Kameror och mät gärna hastigheten mellan kameror…

  2. Jag anser att det är Trafikverkets egna ansvar att anställa personal som bevakar att trafikreglerna efterlevs.

    Mao. Det är INTE Polisen som ska belastas att hålla ordning på Trafikverkets vägar.
    Polisen har andra och viktigare uppgifter att ombesörja.

  3. Äntligen 80, verkar inte vara många som förstår sig på siffror i Haparanda i alla fall, blir omkörd hela tiden, det verkar som att vi har alltför bra vägstandard, inte undra på att folk mister livet när man inte vill hålla sig till hastighetsgränserna. Mera hastighetskontroller och minskat vägunderhåll, så kommer det att spara många människoliv. Folk är mera rädda om sina fina bilar än om sina nära o kära.

  4. Jättebra!
    Så länge inga viltstängsel eller mitträcken finns,så ska det vara 80.
    Men alla självutnämda tuffingar som tror dom är bättre än alla andra på att köra bil dom kör bara om, trots att man själv håller 80.
    Eller så lägger dom sig så nära baken dom bara kan och försöker stressa den som håller 80.
    Alla farliga utfarter borde också fixas!
    Men tummen upp för minskade hastigheter.

  5. E4:an har inte standarden som en Europaväg på ovan nämnd sträcka, troligen kan statusen på sträckan från Luleå ändras till en annan status och då duger den nuvarande standarden, det har hänt förr på många ställen, vilket vore synd!

  6. Enkel lösning för att slippa underhåll av E4:an.
    Skamligt med dåliga vägar och dessutom 80km/Tim på en EUROPAVÄG.
    Om man åker söderut från salmis efter E4:an så är långa sträckor 110-120 km/Tim.

  7. Alla in/utfarter till E4:an är direkt farliga i sin konstruktion, det borde vara skyltat till 70 i vissa fall ner till 50. Och då gäller det i byarna från Båtskärsnäs-avfarten fram till Haparanda! En olycka i någon av dessa korsningar får tas av Trafikverket i sitt ansvar!

  8. Som någon nämnde tidigare,
    Laga vägarna istället. Bred ut dom, så det finns gott om utrymme. Nollvisionen blir aldrig av om det ska börja sparas in. Precis som vården så ska det sparas på vägarna. Varför är det alltid på dom områdena där man har möjlighet att rädda liv, det ska sparas på? 8 av 10 kommuner går på sparlåga och nästa år blir det spännande, vad ska det sparas på nästa gång? Man kan inte värdesätta människoliv i pengar! Men det verkar beslutsfattarna tycka. Helt j*vla bedrövligt.

  9. Tänk på nya bilar som sotar igen när man åker 80km/t i korta sträckor är det en miljöfara bara problem när motorn går kall så det skulle ju vara bra med tåg på e4 i stället för bilar. jag kör 80-väg i 120km/h så bilen får andas ut och värme in i bilen så behöver jag ej köra om med immiga rutor.

  10. Realist:

    Hurraa 👍
    Lika bra skylta om till 50 eller varför inte 30 när vägarna är så dåligt skick 👌

    Då behöver vi ju inte heller göra några omkörningar och vi kan väl alla börja köra Epa 😉

  11. Laga vägarna istället. Bra vägar ökar säkerheten. Nu var det väll lättare och billigare att bara sänka hastigheten. Få se om man skylltar om till 50 om några år.

  12. Vad är bra med 80 när man håller hastigheten så blir man omkörd även fast man har mötande trafik vart har folk bråttom mycke idioter på vägarna

  13. Verkar som att desto glesare trafik på en väg desto lägre fart ska man hålla. Undrar hur man tänkt då, finns ju nästan ingen att kollidera med jämfört med södra Sverige där det tillåts högre farter, men där kör ju förstås makthavarna.

  14. Bra? Va f*n är bra med det?! Det är riksdagens beslut för reparation utav vägarna är undermålig.. dra Norrlands gräns kring Sundsvall och sluta skeppa ner alla pengar som skogs och gruvoroduktionen genererar

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF

En hel del fisk och strålande väder

I söndags var det några kallgrader och inte ett moln på himlen när pimpeltävlingen Vuononappet genomfördes med över 100 deltagare. 

Pensionär tog chansen att bli en skolmormor

Två timmar i veckan kommer skolmormor Margareta Tengberger till Aspstrandens skola och läser med eleverna. Hennes lön är uppskattning och glada tillrop från barn.