Nya och snabbare ambulansflygplan

NORRBOTTEN: Ny flygplansmodell ska ge bättre ambulansflyg då de är rymligare och snabbare.

Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, som sköter upphandlingen nationellt av ambulansflygflottan, har tecknat kontrakt med Pilatus Aircraft Ltd (Schweiz). Flygplanen, modell PC-24, är en modern jetmaskin med specialanpassad medicinsk inredning i kabinen och avancerad navigations- och kommunikationsutrustning ombord. I dag består den svenska ambulansflygflottan av propellerplan.

– Förutom det medicinska innehållet är en stor fördel med de nya planen att de kommer att kunna ha ström och värme påslagna hela tiden, även om planets motorer är avstängda. I nuläget lastar man patienter utan att kunna påverka ljus och temperatur i planet, säger Bengt Jakobsson, projektledare inom Region Norrbotten, i ett pressmeddelande.

Den rymliga kabinen gör det möjligt att transportera tre liggande patienter samtidigt och är anpassad för IVA-, kuvös- och ECMO-transporter och kan enkelt byggas om så att organtransporter kan genomföras med upp till sju sittplatser för personal.

Eftersom den nya modellen har jetmotor kommer framtidens transporter att gå snabbare. De kommer också att kunna vara fortare uppe i luften jämfört med idag.

– Med de nya planen på plats kommer det ta max 30 minuter innan det lyfter från att man trycker på knappen på ett av våra sjukhus. Det är dubbelt så snabbt som idag på dagtid och tre gånger så snabbt när det gäller obekväm arbetstid, säger Bengt Jakobsson.

Nästa steg är att upphandla vilken leverantör som ska stå för piloter och den personal som sköter underhåll av tekniken ombord på planen.

De nya flygplanen ska levereras till Sverige under 2021 och efter sommaren samma år räknar man med att de är i bruk. Planen ägs av kommunalförbundet Svenskt ambulansflyg där Norrbotten och alla andra svenska regioner ingår.

 

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 tecken kvar.

*

I detta forum gäller samma regler som för insändare i den tryckta tidningen. Det finns en ansvarig utgivare och vad som kan publiceras regleras av tryckfrihetsförordningen och de pressetiska reglerna. Debatten modereras av HB:s redaktion.

Skriv kortfattat, vårdat och inte med versaler (stora bokstäver) vilket är störande för läsningen. Använd heller inte långa rader av utropstecken eller andra krusiduller som försämrar läsbarheten. Kommentarer som länkar till andra webbplatser godkänns som regel inte. Antalet kommentarer är begränsat till maximalt 100 per nyhet.

Kommentarer som postas till HBwebben.se kan komma att publiceras också i Haparandabladet.