Ökad olycksrisk med fyrhjulsdrift

TORNEDALEN: Risken för olycksfall på is eller snö är högre med fyrhjulsdrivna personbilar, konstaterar Folksam i en ny studie.

– Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar. Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar, säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam, i ett pressmeddelande.

Tidigare forskning pekade på att fyrhjulsdrivna personbilar hade samma olycksrisk som tvåhjulsdrivna, oavsett väglag. Men i den nya studien framgår det att den fyrhjulsdrivna varianten är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15 och 41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift, medan olycksrisken är densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.

– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven, säger Matteo Rizzi.

Cirka 35.000 polisrapporterade olyckor med antisladdbilar i Sverige sedan 2003 har Folksam använt sig av i sin studie. Ett axplock av de vanligast förekommande bilarna i statistik är bland annat Audi A4 01- och A6 98-, Skoda Octavia 05-, Subaru Legacy/Outback 09- och Nissan Qashqai 07-.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: , ,