Ökad turism får företagare att satsa

TORNEDALEN: Mängden utländska turister som besöker destinationen Swedish Lapland ökar hela tiden. Enligt ett pressmeddelande från Swedish Lapland Visitors Board ökade de utländska gästnätterna med 27 procent första halvåret 2018 jämfört med i fjol. 

En stor del av resenärerna kommer från Storbritannien, Nederländerna, Belgien, Schweiz och Asien.

Trenden med det stadigt ökande internationella intresset för regionen har medfört att turistentreprenörer satsar på att utveckla besöksmålen.

Kukkolaforsen Turist & Konferens i Tornedalen investerar i år 15 miljoner kronor på att bygga ett nytt hotell, som en del i utvecklingen av vinterturismen.

– Våra vintergäster stannar längre vilket gör att vi utvecklar en fin relation till dem. Jämfört med sommargästerna så stannar vintergästerna längre, allt mellan fyra till sju dagar. Vi ser även att hösten är på uppgång som tidigare var lågsäsongsbetonad. Nu kommer besökare hit för att varva ner och njuta av årstidens färgprakt, säger Johannah Spolander i ett pressmeddelande från Swedish Lapland Visitors Board.

Spolander driver tillsammans med sin bror och sin make anläggningen Kukkolaforsen Turist & Konferens.

Under den senaste tioårsperioden har besöksnäringsföretagen i regionen fördubblats. I fjol arbetade 4.123 helårsanställda inom besöksnäringen, som då omsatte  6,7 miljarder kronor.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala