Persontrafik på Haparandabanan 2018 – om staten går in med 10,3 miljoner

HAPARANDA: Regionala Kollektivtrafikmyndighetens (RKM)  beslut att sätta trafikplikt för persontrafik på Haparandabanan från 1 januari 2018, var en förutsättning för 18 miljoner kronor från Regionalfonden.

– En förutsättning för vårt beslut är att staten går in med resterande 10,3 miljoner kronor till drift, säger Kenneth Johansson, chef hos RKM.

I torsdags kom beskedet att Regionalfonden satsar närmare 18 miljoner kronor till att bygga resecentra för Haparandabanan i Kalix och Haparanda. Haparandas kommunalråd Peter Waara slår idag i Haparandabladet fast att beslutet i Regionala Kollektivtrafikmyndigheten (RKM) om trafikplikt är bindande – och innebär start för persontrafik den 1 första januari 2018.

Myndighetens chef Kenneth Johansson är dock mer försiktig. För honom finns flera pusselbitar kvar.

– Vi garanterar medborgarna att det blir pendeltåg, men detta under förutsättning att staten går in med 10,3 miljoner kronor till den årliga driften. Det blir nu politiken som får ligga på hos berört departement och infrastrukturminister Anna Johansson.

Han berättar för HB att den senaste upphandlingen resulterade i en offert på 20,6 miljoner kronor – och att det blev Tågkompaniet som står beredd som operatör från den 1 juli 2016.

Fyra kustkommuner och landstinget har beslutat att gemensamt gå in med 10,3 miljoner kronor till årlig drift.

– Vi vill alltså att staten går in med resterande del för att kunna börja köra 1 januari 2018, säger Johansson.

För honom finns flera pusselbitar kvar till operativ start: Förutom statens finansiering är Haparandabanan utrustad med ett hypermodernt signalsystem som inte alla aktörer ännu är utrustade för.

– Det gör att vi delar upp tänkt trafikstart på Boden-Luleå, 2017, och Luleå-Haparanda, 2018. Men visst har pengarna från Regionalfonden och beslutet i RKM gjort att oddsen för en trafikstart förbättrats. Det här är mycket intressant i EU-perspektiv, säger Johansson.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Svenska Taggar: ,
8 kommentarer om “Persontrafik på Haparandabanan 2018 – om staten går in med 10,3 miljoner
  1. Rökaren skriver:

    Hördu Byboellerint. Bussarna går längs hela E4, till Umeå och Luleå o Boden osv. Järnvägen går likadant. Det ska ju också bli tåg mellan Luleå och Boden. Tror du att det blir ett tåg som bara går mellan Kalix och Haparanda? Det tror inte jag. Det här är för att vi ska kunna resa längs hela kusten och förstås till finska orter, som Uleåborg.

  2. skeptikern skriver:

    Svårt åka längre än Haparanda, det finns ingen järnväg mellan Torneå och Kemi.
    Den revs redan då nya motorvägen byggdes.

  3. spöktåg skriver:

    Skepikern: Vem vill till Kemi? Skämt å sido. Jag måste ha åkt spöktåg när jag hoppat på tåget i Torneå till Helsingfors. Torde att den går via Kemi?

  4. Mad Max skriver:

    Skeptikern verkar vara en skämtare. Det går att åka tåg mellan de städerna än idag. Inget revs till gagn för motorvägen. Det är bara skillnad på banbredden i Finland. Men med omlastning av resenärerna kan man fortsätta nästan hur långt som helst med tåg. Till exempel St: Petersburg, Moskva osv.

  5. Kustbo skriver:

    Bort med bussarna för långfärder. Perfekt för lokaltrafik för kommunernas byar (avser Kalix o Haparanda) Finland får dras med sin ryska järnväg, tyvärr!
    Tåget är bra sa man i Paris och det tycker alla, utom bussägarna och deras chaufförer. Fram för bättre miljö i vår värld!

  6. vänster-partist skriver:

    vad är de för svammel och starta persontrafik typ mellan Kalix och Haparanda, skulle tro att max 3 pers skulle utnyttja trafiken. och kunder till ikea kommer intyer att göra de för de blir ju minst 1 km fråm stationen till ikea…vem gör de trpotr inte ens kommunaslråden gör de….

  7. från holmen skriver:

    det finns ju bara ett visst antal resenärer…men stationerna är ju forfarande placerade en anng ”off side” om man ser till tex centrumnära handel…Om jag skall åka tåg från Säivis till HPDA (Systemet) tillkommer ju sträckor som skall avverkas enten med Taxi eller till fots om ingen Bilägare ställer upp…

  8. Uleåborgaren skriver:

    Också ur Norra Finlands synvinkel är det här ett mycket intressant projekt. I princip skulle det öppna persontågsförbindelsen inte bara till Sverige, utan till hela Europa. Dock på finska sidan borde sträckan Laurila-Torneå (ca 20 km) elektrifieras, för att tågen skulle åka flytande till Haparanda/Torneå härifrån.