Så arbetar Kustbevakningen med vattenskotrar

TORNEDALEN: Vattenskotrar blir allt vanligare längs kusten och i storstadsregionerna. Eftersom många har upplevt att de har blivit störda och skrämda, har Kustbevakningen valt att upprepa vad som gäller för de olika bestämmelserna.

Sjörättsligt betraktas vattenskotrar som andra båtar, vilket betyder att de som kör vattenskoter ska ta samma ansvar för de regler som finns för övriga sjötrafikanter. Detta gäller regler kring nykterhet, fartöverträdelser, väjningsregler och uppträdande till sjöss gäller för såväl vattenskotrar som för övriga båtar.
Kustbevakningen för ingen statistik för brott med olika båttyper. Detta är skälet till varför det inte går att säga om vattenskoterförare står för större delen av vårdslöshet i vatten.
Kustbevakningen har även tillsammans med Åklagarmyndigheten och Polismyndigheten beslutat att tills vidare inte rapportera vattenskoterförare för brott mot vattenskoterförordningen, eftersom detta strider mot EU:s fritidsbåtsdirektiv och krav på fri rörlighet.
Under en längre tid har Kustbevakningen använt sig av vattenskotrar. Skotrarna anses vara effektiva och viktiga arbetsredskap. De används vid både sjöräddningar samt vid kontroll- och övervakningsverksamhet.
Staffan Ljungqvist, som arbetar på Kustbevakningens operativa avdelning, kan nämna flera fördelar:
– Vid sjöräddningslarm är tiden oftast avgörande och tack vare vattenskoterns hastighet kan vi snabbt komma på plats för att rädda liv. Vattenskotrarna gör också att vi kan arbeta i svårtillgängliga områden eftersom de klarar av att gå in på mycket grunt vatten och inte skapar svall i samma utsträckning som våra andra båtar.
För att få köra vattenskoter i Kustbevakningen krävs en obligatorisk vattenskoterutbildning som varvar teori med praktik. I utbildningen lär man sig bland annat att manövrera och hantera vattenskotern vid höga hastigheter och i öppet hav. De ser till att ordna regelbundna övningar för att hålla kunskaperna färska.

Publicerad i Svenska Taggar: , ,
12 kommentarer om “Så arbetar Kustbevakningen med vattenskotrar
  1. Sarva skriver:

    Har kustbevakningen någon hum vad Natura 2000 har för restriktioner? Nu snackar jag om älvar. I hav och älvmynningar fins det utsedda farleder för vattenskotrar.Hur kan man jämföra skotrar med båtar tex i våra älvar? Skotrar kör med över 100 km/h älvarna är under 100m och under på vissa ställen.livsfarligt för tex båtar som är ute och fiskar. Sedan till det mest vansinniga, hur kan man tillta dessa snöskoter att vara på samma vatten? MAN sänker maskiner med allt vad det för med sig av föroreningar av fett och oljor, styrningen är lika med noll! Skidorna är uppe i luften.forts.följer.

  2. Sarva skriver:

    Vattnet är skyddat som natura 2000 område.vattenjetmotor kan kräva tillstånd,påverkan djurliv vågsvall,påverkan sjöfåglar,höga ljudnivåer,störande på människor o djur.körning på gruntvatten skador på växt djurliv.förflyttning mellan vattensystem bör tvättning ske,förhindra oönskad spridning av sjukdomar och oönskade arter.för mer info kontakta länsstyrelsen Tel:010-225 50 00

  3. Bybon skriver:

    Men snälla vänner.. snöskoter som Sarva pratar om är nog lagliga på vatten precis som alla andra fordon.
    Sänk en SNÖ skoter så är det ett miljöbrott om du inte anmäler det.

    Tror inte personen riktigt förstått att det finns vattenskotrar (sk jetskis).

    Har prövat o prata med poliser m.m ang detta på gränsälv. Dvs Torne älv.. dom höll med mig tills ja fick tala med nån chefs chef. Natura 2000 följer en vattenskoter är inte smutsigare än en båt.snarare tvärt om om den framförs på rätt sätt.

    Det man kan klaga på är ljud och störningar. Tacka fan för EU för nu får vi minsann köra vattenskoter

  4. Petru skriver:

    Jag är helt övertygad om att vi har andra betydligt större problem i vårt vatten än vattenskotrar eller små båtar som bara åker en runda 1,2 timmar under helgen detta pågår i allra bästa fall mellan maj-september månad beroende på väderförhållanden. Man borde skaffa sig ett större, bättre bild utav det hela innan man går in och svartmåla bara vissa grupper.! Självklart att reglerna på sjön ska följas dom är till för alla.

  5. Sarva skriver:

    Svar till bybon!Nog kan jag skilja på en vattenskoter och en snöskoter! Läs och förstå och hetsa inte upp dig. Du var nog inte ens född när den första vatten-jetten kom ut,du är för ung.lapsen pää ja lampan mieli.

  6. Sarva skriver:

    Svar till Petru.är det att svartmåla en viss grupp.Du påstår att vi har andra problem i vattnen, rätt av dig. BIDRAR sänkta snöskotrar i älven till och skydda vattnen? Det är konstanterat att det höga ljudet stör allt liv både över och under vattnet.i utloppet av älvarna finns utsedda färdvägar för skotrar. Ni BIDRAR till föroreningar och oljud.

  7. från holmen skriver:

    Vattenskotrar var förbjudna (sossarna drev fram förbudet) ända tills Svensken blev €u medborgare då blev vi helt plötsligt mogna att köra Vattenskoter…

  8. Futurum casus skriver:

    Ska vi rädda det klimat som vi alla är beroende av så måste lekandet ta slut. Vilken nytta gör en vattenskoter?

  9. Observer skriver:

    Och i så fall vilken nytta gör snöskotern herr Futurum Casus?

  10. VaInteSyr skriver:

    Futurum casus. Du kanske borde testa åka vattenskoter någon gång istället för att gnälla om klimatet, så lite som dom smutsar ner så är det som en fis i rymden. Ungdomar, eller överlag folk som kör vattenskoter tycker jag då att är ett vettigare alternativ än dom som far ut och sitter och dricker o slåss på andra sidan gränsen.

  11. Futurum casus skriver:

    VaInteSyr: Tyvärr har det blivit alldeles för många fisar under stratosfären. 100 åriga fisar som skadar våra hav och land. Men visst, alla fordon skadar klimatet för våra efterkommande. Även snöskoter.

  12. Futurum casus skriver:

    Vill man se vuxna män leka – då ska man åka till en badstrand.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

 tecken kvar.

*

I detta forum gäller samma regler som för insändare i den tryckta tidningen. Det finns en ansvarig utgivare och vad som kan publiceras regleras av tryckfrihetsförordningen och de pressetiska reglerna. Debatten modereras av HB:s redaktion.

Skriv kortfattat, vårdat och inte med versaler (stora bokstäver) vilket är störande för läsningen. Använd heller inte långa rader av utropstecken eller andra krusiduller som försämrar läsbarheten. Kommentarer som länkar till andra webbplatser godkänns som regel inte. Antalet kommentarer är begränsat till maximalt 100 per nyhet.

Kommentarer som postas till HBwebben.se kan komma att publiceras också i Haparandabladet.