Saknar välkomstbrev från kommunen

HARRIOJA: Paret Mats och Ingela Carlsson skattskrev sig i Haparanda i juni i fjol.

– Det är otroligt dålig service av kommunen att inte på ett och ett halvt år skicka ut enkel information – och ett välkomnande, säger Ingela.

Paret anmälde i juni i fjol fast adress i Harrioja, den lilla byn längs E4 i kommunens västra utkant. Ännu har ingen från den kommun som bedyrar att de välkomnar nya medborgare, haft tid att på något sätt höra av sig.

– Det är glädjande att du tog dig tid att maila oss och att du uppgav kontaktuppgifter så att vi kan återkoppla till dig. Vi skickar inte ut välkomstbrev, men har tankar på ett arrangemang kring välkomnandet av nyinflyttade, är en del av kommunchef Nadja Lukins brevsvar.

Ingela Carlsson är inte imponerad över detta.

– Det är mest ordbajseri. Det är viktigare att få ett enkelt informationsblad om hur det ska funka än ett arrangemang. Det måste ju vara i deras intresse att nyinflyttade vet vart de ska vända sig. Och kanske kan de också berätta hur kommunen vill ha det med miljön, får vi slänga vad vi vill? De informerar ingenting – och så slänger folk flaskor i soporna, Hur vill de att vi ska göra. Har de ingen policy?

Publicerad i Haparanda, Svenska Taggar: , , ,
25 kommentarer om “Saknar välkomstbrev från kommunen
  1. Janne J skriver:

    Absolut. Då jag bytte kommun kom info från kommunen och företag och hälsade vår familj välkommen. Kändes bra att betala skatt till en sådan gemenskap 🙂

  2. Herregud ... skriver:

    … vad folk orkar gnälla om allt. Flytta till någon annan ort om det är så illa.

  3. Janne B skriver:

    Bytte kommun och två veckor efteråt kom ett brev men en hälsning samt att några butiker sände över kuponger med några procent avdrag när man handlade.

  4. Sixten Johansson skriver:

    Många kommuner och butiker i Sverige välkomnar nyinflyttade både med information och med specialerbjudanden. Det är inte gnäll att efterlysa sådant, därför att det betyder extra mycket just i början i en ny miljö efter en (alltid) jobbig flyttning. Vem vill rekommendera någon annan att flytta till en kommun, där man själv inte känt sig välkomnad?
    I Tornedalen skulle det vara väl använda pengar att aktivt försöka locka hit t ex distansjobbare, egna företagare, och hålla bra kontakt första året.

  5. Morsan. skriver:

    Informationsbrev om hur det ska funka ? Vadå ska funka ? Vad är det du vill veta egentligen ?Får man kasta glasflaskor i soporna i NÅGON kommun ? Knappast.

  6. Enok Nitti skriver:

    I Haparanda har nyinflyttade fått hämta ut tårta,brandvarnare m.m.

  7. pg skriver:

    Fick själv en massa papper när jag flytta till Haparanda för några år sedan. Vad gäller soporna så lär det nog inte vara någon större skillnad mot andra kommuner ibland kanske man får fundera lite själv också.

  8. Anders Bäckström skriver:

    Dålig eller mycket dålig förklaring av Nadja! Visst skall man välkomna nya människor till kommunen, en självklarhet. Problemet är nog att kommunen inte har någon strategi. Vem vet vad dessa människor sitter på för kontakter, som kan vara viktiga för kommunen?. Nu när inflyttningen är så låg, så kan man bjuda in nyinflyttade på en kopp kaffe och ett litet info samtal, det kan komma många ”guldkorn” från en sådan liten insats. Jag tar omvänt exempel då en av mina kunder flyttade till annan ort, lång bort. Då skickade jag olja och filter till deras nästa oljebyte och rekommenderad verkstad, där vi tog första fakturan! Var tror du kunden köpte sin nästa bil?

  9. Signatur skriver:

    Fråga inte vad din kommun kan göra för dig. Fråga vad du kan göra för din kommun.

  10. tireb48 skriver:

    Välkommen till vår kommun har funnits redan på 70-talet i södra Sverige, trevligt att få brevet och man känner sig välkommen, samma gäller nya större arbetsplatser som ger information om företaget, rundvandring mm.
    Information är alltid bra oavsett om man är ny i kommunen eller arbetsplatsen, det underlättar ganska mycket och det gäller inte bara soporna som för övrigt är ett kapitel för sig i Haparanda kommun. En del av reklamkostnaden får företagen betala.

  11. Birgitta skriver:

    Fy skäms på er ansvariga inom haparanda kommun. Mycket uselt svar från kommunchefen vittnar om inkompetens.

  12. hassan skriver:

    när vi kom till övertorneå, fick vi mat hemkört, nya möbler, bank kort, mobil, bättre service får man leta efter. bästa kommun hittils. fast det finns inget arbete.

  13. Enok Nitti skriver:

    Min erfarenhet av återvinningsstationer är att där återfinns gamla kläder, bilbatterier,färg, potatis. Det lämnar folk oavsett om kommunen skriver hur många informationsblad som helst.Jag har däremot inte fått Hassans service, allt han räknar upp har jag fått skaffa själv.

  14. skumt skriver:

    Konstigt svarat av kommunchefen, nog borde de finnas ngt form av ”välkommet brev”till alla nyinflyttade.
    Känns lite svajigt med denna kommunchef…

  15. Tornedaling skriver:

    Att man får skämmas över kommunchefens svar. Men hon titulerar ju sig själv som Motala -tjejen fast har bott här sedan grundskoletiden. Så man undrar om hon är verkligen är en stolt Haparandabo? Var är förresten Gunnels svar

  16. Nyinflyttad skriver:

    Ja det är mycket svagt!

    Det handlar inte om att man skall få massa saker utan få ett välkomnande! Vill inte politikerna och kommunchefen ha nyinflyttade eller är de rädda för konkurrens som kanske har nya ideer?

  17. nep skriver:

    Välkomna ni som flyttar till Haparanda det är ju klart att kommunen skall tacka er som kommer för det är en fint ställe att bo på!!

  18. Man undrar skriver:

    Har bott i flera större städer & alltid fått ett brev, där man välkomnat en som ny inflyttad. När jag flyttade åter till Haparanda fick man ett enda välkomnade från olika företag bla hämta en brandvarnare från Elon.
    Det enda positiva & glatt överraskande man fått från Haparandakommun var när vi fick barn. Första gången men inte till andra, även om detta delades visst ut fortfarande.

  19. Muminpappa skriver:

    Men det var ett j*vla gnäll. Sluta tracka kommunchefen och surfa in på kommunens hemsida där all information finns samlad.

  20. tireb48 skriver:

    de Hassan fått har inte vi fått, orättvist…

  21. Salakaataja skriver:

    Visst kunde det varit trevligt med ett välkommen brev, men att vara så hjälplös så man är handfallen bara för att man flyttat är lite tragiskt. Nåväl en ljusglimt på eget initiativ verkar ju finns, då de kontaktade HB !

  22. Seved skriver:

    Jag är säkert annorlunda än de flesta, men mig skulle ett hej och välkommen-brev faktiskt göra varken till eller från om jag flyttade tillbaka till Haparanda. Kan faktiskt inte komma på så många mer saker som intresserar mig mindre. Kanske finns 8.000 saker jag ser större anledning att gnälla på kommunen för.

  23. sigge kvack skriver:

    Ja de flesta som kommenterar här har aldrig bott under sitt vuxna liv någonstans än Happis, och ej vet hur det fungerar i andra Sveriges kommuner i stort. Så jag förstår kommentarerna att man EJ förstår varför man skall få ett välkomnande i en kommun som annars har negativ trend vad det gäller inflyttningen. Alla borde flyttat runt lite så de får ett annat perspektiv än bara sitt lilla geografiska område.

  24. Janne J skriver:

    Hjälplös… det är absolut inte så man är hjälplös och inte kan själv hitta. Det handlar om hyfs och en service till ny inflyttade, Kommunen skall hålla service mot invånarna och är för att hjälpa till.

  25. Hmmm skriver:

    Jag flyttade hit för några år sedan från södern. Jag fick inte heller varken ett välkomnande eller ett ”Haparandapass” (eller vad det nu var). Däremot fick några vänner det när de flyttade hit ett år tidigare. Jag har fått ta reda på allt hur det funkar själv genom att fråga andra. (För nätet var inte till mycket hjälp då).