Säsong för isbrytarna

NORRBOTTEN: Den mindre isbrytaren Ale togs i drift den 6 december i fjol. I tisdags togs ytterligare en isbrytare, Ymer i drift i Bottenviken.

Behovet av assistans vid hamnarna i Luleå, Karlsborg och Haraholmen i Piteå är större än vad Ale klarar att uppfylla på egen hand.

– Ale kommer att assistera fartyg till och från Haraholmen medan Ymer tar hand om assistanserna till och från Luleå och Karlsborg, säger Amund E.B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, skriver Sjöfartstidningen.

Det har bildats så kallade stampisvallar som kräver isbrytarassistans för att handelsfartygen ska ta sig igenom.

Man räknar med istillväxt i Bottenviken de kommande dagarna, enligt en driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Den svenska isbrytarflottan har ett samarbete med den finska som har isbrytarna Kontio och Otso i drift. Ytterligare en svensk isbrytare väntas gå i drift och det är Oden.

 

ANNONS

Publicerad i Kalix/Överkalix, Svenska Taggar: , ,
En kommentar om “Säsong för isbrytarna
  1. Bomsy skriver:

    Det verkar som regeringen måste höja CO2 skatten lite till, speciellt för Norrbottningarna, pga klimatförändringarna.