Släp på malmbil lossnade

PAJALA: Under lördagen inträffade en olycka med ett släp som lossnade från ett av Kaunis Irons malmbilar och hamnade i diket, mellan Junosuando och Masugnsbyn.

På Kaunis Iron uppger man att de i nuläget inte vet vad som hände men att släpet fått ett kast och hamnat i diket, i körriktningen, på höger sida om vägen. Kaunis Iron har gjort en tillbudsrapport till Arbetsmiljöverket.

Arbetet med att bärga släpet pågår. Enligt uppgifter till HB var det en erfaren chaufför som är oskadad och mår bra.

Publicerad i Pajala Taggar:
28 kommentarer om “Släp på malmbil lossnade
  1. ej razisd skriver:

    hur kan ett släp lossna under körning? SLP i övertorneå har nått och börja utreda på deras tillförgiltnings kalkyler. de är skrämmande!

  2. Observant skriver:

    Stoppa detta vansinnes körningarna.
    Min arbetskompis fick skador på sin bil när två malmbilar sidospegels-krockade men ingen av dessa stannade.
    Som tur var hade han kamera i sin bil och kunde dokumentera detta. Han kontaktade Iron och jag tror att de fick mycket kalla fötter.
    Smitning om han polisanmälde?
    Kör aldrig Pajala-Svappis p.g.a malmbilarna, med livet som insats.

  3. Kenth Heikkinen skriver:

    Varför har inte polisanmälan gjorts? Dags att Kaunis Iron. börjar ta detta på allvar och inte som nu tysta ner alla olyckor. Och att se till att lastbilarna framförs på lagligt sätt. Sätt upp fartkameror i Junis, Masugnsbyn och Vittangi. Blir nog storslam för polisen. Det värsta är ändå att ledningen i Kaunis Iron. mörkar det. En annan sak som jag reagerar på är denna sponsring av Pajala If. Är det inte viktigare att sponsra idrottsföreningarna utmed den väg som gruvbilarna trafikerar. Men är det inte så att någon inom ledningsgruppen i Kaunis Iron. har intressen i föreningen.

  4. Typiskt Pajala och amatörer skriver:

    Att ett släp utan vidare kan lossna får aldrig ske. Det måste vara brist på kompetens i något led antingen tillverkaren eller föraren som ej kollat att släpet sitter fast. Sedan en viktig sak som man börjar och se nu är hur malm stoff trots löften om att så ej skulle ske blåser fritt. Detta är allvarligt och kan orsaka cancer eftersom det är fint damm. Saken tystas väl ned trots låtsas kontrollerna i byarna??

  5. Töpöt skriver:

    Var det fjärde eller femte olycka inom fem monader på denna strecka? Borde göra nogonting eller hur?

  6. Konsulten skriver:

    Beräkna antalet mil och transporter som sker inom företaget, olycksstatistiken p.g.a. transporterna är lägre än det förmodade, dvs att det finns igen anledning till att gå i falsett och yla om att transporterna är farligare än annan trafik som förekommer på vägsträckan.
    Nä, håll er på mattan och läs statistiken som intellektuella utbildade lirare gör.

  7. Dålig tapp i släpet skriver:

    Vad jag hört släppte dollyn från släpet. Antingen har inte föraren kollat att dollyn sitter fast innan färd, eller så är tappen underdimensionerad i förhållande till vikten på släpet konstruktionsfel ?
    Det vore inte kul om ett släp lossnar från lastbilarna mitt i möte och rullar rakt mot mötande personbil. Lär inte bli mkt kvar av bilen då? En tidsfråga vad som helst är omöjligt inom detta totalt oseriösa projekt vansinne att tillåta dessa transporter på dessa vägar ?

  8. henka skriver:

    ej razisd , du kan inte ha mycket å göra när du bara sitter på hb å gnäller om precis allt. skaffa dig ett liv

  9. Safför skriver:

    Observant, kör inte på E10 där du möter flera ggr fler tunga fordon!!
    Dessutom många utländska bilar med bristfälliga däck och som skiter i körjournaler osv.
    Det är fakta!

  10. Observant skriver:

    Läste tidigare att en lastbil på E4 tappat släpet söder om Luleå så det kan inträffa för andra bilar än malmbilarna jag tar inte i försvar malmbilarna men trafik olyckor inträffar även med andra lastbilar som också hamnar i diket jag tycker att malmbilarna får så mycket uppmärksamhet men andra lastbils olyckor komenteras nästan aldrig

  11. Mygel skriver:

    Till Konsulten!
    Offentligt redogjorda olyckor är en sak mörkade som ingen råkat se betydligt fler. Som allt annat har allting inom detta projekt en tendens att mörkas och förhärligas mot verkligheten.
    Sedan det här malm dammet inte bra trots mätstationer som är helt svarta med markant rand nämns det inget utsläppet borde ge rejält utslag, mygel mygel !

  12. Rolle skriver:

    Jag har jobbat dä det är mycket avkörningar Men dom mörkar

  13. Lakritstomten skriver:

    Dålig tapp i släpet: hmmm, verkar som tangentbordsexperten blandat ihop semitrailer och släp, Link kanske?

  14. Enok Nitti skriver:

    Om man inte ska köra E10 eller via Pajala hur ska man då ta sig till Kiruna?

  15. Äntligen kom den skriver:

    @henka
    Äntligen dök den upp en ”S-märkt kommentar” denna har jag verkligen väntat på.

  16. Knapsu skriver:

    Vilket svamlande om att det mörkas!
    Om ni kör i diket med er bil, ringer ni då omedelbart till polis och media?
    Om inte, så ”mörkar” ni också olyckor.

  17. enkel matematik skriver:

    men snälla ni som klagar och gnäller fattar ni inte att dessa klagomål ska riktas till S-regeringen/trafikverket som inte har färdig ställt vägen eller regeringen som inte tar beslut om järnväg rikta er ilska eller okunskap till rätt instans

  18. Knegis skriver:

    Inget släp har lossnat pga konstruktions fel i vanlig körning?Släpet har dragits in i dom dåligt plogade plogvallarna? Och med full last börjat direkt välta i ett mycket brant dike? Där av har den vridit av boggien av massa tons vikt.? Och lossnat i diket när den välte? Chauffören har ju lyckats hålla bilen Från att välta och på vägen?

  19. Vänsteryttern skriver:

    Till Kenta H: Anledningen till att KI sponsrar Pajala IF är att det finns inga aktiva föreningar med ungdomsidrott på den berörda sträckan du talar om. Pajala IF däremot har många ungdomslag i många sporter där många ledare gör ett föredömligt arbete. Många blivande gruvarbetare bland dessa ungdomar.

  20. Bilist skriver:

    Om den tunga trafiken skulle nån gång hålla sig till 80 km/tim så skulle många liv sparas men det verkar polisen skita i har aldrig sett att dom åkt fast efter 43 år på vägarna i Norrbotten

  21. "Observer2" skriver:

    Vad är orsaken till att släpvagnen lossnar från dragbilen ? Är det sponsringen till idrotten i centralorten? Skribenter tänk efter !
    God morgon.

  22. Pendlare skriver:

    Det kanske var en av dessa släp som varit av vägen tidigare,som lossnade i svängkransen,besiktigas dessa släp kanske bultar som gått av ,men det är väl som vanligt bara lasta på nytt lass o kör.
    Helt riktigt Kenth Heikkinen fart kameror kanske hjälper i byarna,o timmerbils chaufförerna från Övertorneå kommun dom borde uppsöka Synsam dom har dålig syn när dom inte ser vad hastighets begränsningen är efter vägarna.

  23. Pekka188 skriver:

    Fan de är bra med action i tornedalsrallyt, eii se ole ku huonoa tuuria

  24. Rosa skriver:

    Arbetsplatser och pengar är och har alltid varit viktigare än allt annat. När det gäller gruvdrift har miljö eller natur aldrig varit viktiga frågor. Några dödsfall längs vägen till pengar är inte heller så farligt. Klart att gruvorna ger arbete men samtidigt förstör de all natur runt omkring. I SvD konstateras i en intervju:” Ingen i arbetarklassen har någon jävla klimatångest.”
    Inte heller företagsledare verkar ha den.

  25. Bilist skriver:

    Pekka du har i alla fall inga problem med höga studieskulder

  26. ej razisd skriver:

    henka- som sd:eare. tycker du att du har ett liv som razi? vara emot allt och sväljer allt som ”vet inte” åkesson fabulerar om. bli mer du också mer och ta reda på hur ett demokratisk samhälle fungerar och lev inte bara på att vara emot allt för allt som razi för fram!

  27. Pekka188 skriver:

    Bilist, är mitt påstående fel? Är det lite action under tornedalsrallyt? Finns det ingen dålig tur? Verkar inte som att dendär skolbänken gjorde mycket nytta för dig

  28. Bilist skriver:

    Pekka är det någon rallytävling som pågår det är ju något som skall ske på avlysta vägar . vilken aktion är det du menar? Är det vem som kan köra en 60 ton lastbil längst i 105 km/tim utan att åka fast?