Snörök försämrar sikt, slå på lysena

ÖSTRA NORRBOTTEN: Vid 13.20-tiden under fredagen inkom en samtal till polisen från en yrkeschaufför som kör lastbil på E4 efter Norrlandskusten. 

Chauffören meddelar att trafikanter som kör med bakljusen avstängda syns dåligt eftersom att det är mycket snörök längs med kustvägen.

Trafikanter som inte har automatiska lysen uppmanas och påminns att manuellt slå på fordonets bakljus. I kraftig snörök syns inte framförvarande fordon förrän man är några meter i från dem om man inte har lysena på.

Publicerad i Svenska
26 kommentarer om “Snörök försämrar sikt, slå på lysena
  1. ll skriver:

    Idiotiskt det där med att tillåta bilar med enbart framljusen tända.

  2. Affe skriver:

    Var är polisen?
    Här finns mycket böter att skriva ut och inkassera pengar till statskassan.
    PS! Hur kan man vara så blåst att man inte kollar bilens ljus, det fick man ju lära sig i trafikskolan att ta en runda runt bilen och kolla att allt är som det ska med bilen innan man åker ut i trafiken. DS!

  3. EnSomVarPåPlats skriver:

    Affe: Många av dagens bilar är utrustade med denna funktion att endast framljusen tänds (rent idiotiskt enligt mig).
    Det är förmodligen någon teoretiker som varit i farten

  4. Resultaten skriver:

    Affe:

    Nästan samtliga nya och nyare bilar har manuella ljus.

    Är bilarna som är idioti.
    Du glömmer vrida av ljuset så är dom på när du stänger och låser bilen.

    Mycket av det här har vi bla Tyskland att tacka för dom har ju idiotin att man ej får använda ljus dagtid.

  5. Affe skriver:

    Du har ändå som förare en skyldighet att gå en runda runt bilen och kolla att t.ex. alla ljuskällor lyser, däcken är ok m.m.
    Oftast rekommenderar fordonstillverkaren via handledarboken till bilen även att du kollar nivån på spolarvätska, olja m.m innan du åker ut i trafiken.
    Att skylla på att felet är på fordonen, fordonstillverkaren och EU-regler är det idiotiska.

  6. Resultaten skriver:

    Och du Affe gör allt det här systematiskt varenda gång innan du åker iväg med bilen?

    Tycker du man ska tillbaka i tiden med att lysen måste vridas på och av manuellt när stort sett allt idag styrs automatiskt?

    Så tillverkare ska få göra vad dom vill allt är konsumentens fel då….

  7. Resultaten skriver:

    Som i min bil kan man inte ens ha bakre dimljus på utan att ha dom främre dimljusen på.

    Folk blir irriterade och är ju olagligt köra med det på. Där kan jag dock tycka det dumt regelverk för dom bländar ju inte någon.

    Men regler är ju regler och ska man nu vara paragrafryttare så….

    Men kan tycka det ändå fel bilarna får säljas i Sverige och till Sverige.

  8. Ture skriver:

    Miljövänligt att lyserna är släkta för det går åt mindre bränsle

  9. Resultaten skriver:

    Ture:

    Hahaha 😂

    Tror du seriöst en bil drar mindre bränsle bara för att inga lysen på?

    Generatorn som gör ström går knappast på mindre effekt.

    Din teori stämmer dock till eldrivna fordon som går med batteriet som motorn går på.

    Dessutom är den väldigt marginell då modern LED belysning drar knappt någon ström.

  10. Vuorineuos skriver:

    LYSENA ??

  11. Ture skriver:

    Resultaten:Förespråkarna för släckta bakljus, har hävdat att det inte hade någon större inverkan på trafiksäkerheten och dessutom ansåg de att det skulle ge minskade CO2-utsläpp om de var släckta.

  12. Resultaten skriver:

    Ture:

    Ja PK maffian hittar på allt.

    En möjlig miljöpåverkan må väl vara att själva ljuskällan sliter man inte på.

    Men man blir så trött på sådan här miljöpolitik som ingen nytta gör för miljön.

    Ungefär som det här med papperslöst att det är så miljövänligt. Sedan ersätter man pappret med elektronik som håller max 2år tills dom hamnar i soporna och blir miljöskadligt material någonstans i Afrika. Men så länge det inte stör oss är det väl miljövänligt då?!

  13. svante skriver:

    När jag var liten fanns inte baklysen. Vi kunde se genom snöröken med våran överlägsna syn. Mobiltelefonerna har förstört ungdomarssyn

  14. Resultaten skriver:

    Ja Svante, det är ju sant att det fanns inte på häst och vagn!

    Den tiden fanns inte heller samma miljöförstöring som finns idag.

  15. ll skriver:

    Jodå, även hästdragna vagnar kunde ha lysen.

  16. korken skriver:

    Resultaten: Ju mer ström generatorn måste generera desto större blir bränsleförbrukningen.

  17. Resultaten skriver:

    Korken:

    Snurrar inte den samma hastighet oavsett?!
    Är ju bilens motor som snurrar generatorns rem.

    Dessutom är ju inte några watt som går till belysning inte så mycket i sammanhanget vad det finns för annan elektronik i dagens bilar.

  18. Resultaten skriver:

    Annat är det dock i hybridbilar men dom är inte så vanliga på våra vägar.

    Men som sagt den energin som går åt belysning är inte så relativ.

  19. ll skriver:

    Det är iaf den minskade bränsleförbrukningen som är orsaken till EUs införande av detta med släckta baklysen.

  20. Resultaten skriver:

    ll:

    Det blir man inte förvånad på 😂

    Allt vad som hittas på där med våra skattepengar.

    Finns många miljöbovar som får fortsätta inom EU. Sedan hittar man på andra.

    Sedan det här eviga tjatet om belysning och släcka lampor.
    En modern ledlampa drar mindre än vad många apparater drar i standby. Vissa saker har helt meningslös standby tex tvättmaskin. Tror ni inte mig köp en energimätare.

    Dessutom var hela glödlampsförbudet helt löjligt, med tanke på att det andra saker som drar mer el.
    Samma sak med att dammsugare inte får dra för mycket el.

    Så det här lika löjligt som formen på gurkan….

  21. Resultaten skriver:

    …men det är idioter till politiker som ska visa makt och visa att dom gör någonting.

    Man slösar på med pengar på förbud och skit.

    Varför inte satsa dessa pengar till att stödja förnybar energi och bättre värmesystem.
    Är trots allt uppvärmning som tar mest energi och det vet vi alla som bor i hus.

    Vill man minska utsläpp från bilar får man göra det med att utveckla transporten. Eldrift, samåkning, buss, tåg.

  22. Resultaten skriver:

    En generator gör ju ström.

    Visst gör den mer ström ju fortare det går.

    Men det styrs ju mer hur fort du kör med bilen. T ex på tomgång laddar den inte lika mycket som när du kör.

    Men en bilgenerator säger inte till bilmotorn att den måste varva mer när ljusen är igång.

    Men vad vet jag, jag kör ju inga hypermoderna bilar som politikerna har råd köra med!

  23. JA-avtalet skriver:

    vad håller ni på med? troligen ni som röstar som ni gör. bedömer ni utan att fråga Jimmie att de behövs mer än positionsljus så gör ett vred i bilen. så då plötsligt har du halvljusen på!!!!!!! svårare är de väl inte? eller?

  24. Resultaten skriver:

    JA-avtalet:

    Men det är tyvärr inte vi som väljer det till våra fordon som är före oss.

    Tycker själv i alla fall att man ser dessa fordon bättre.

  25. Resultaten skriver:

    Alltså fordonen som har baklyserna på.
    Varför ska man få välja bort det?

    Tycker det handlar om säkerhet.

    Då kan vi väl likväl plocka bort bältesvarnare och andra saker eller göra dem valbara genom en knapp.

    Vi kan ju även plocka bort lyx som AC som påverkar miljön negativt.

  26. Verkkosurfaren skriver:

    Du är unik och läsvärd JA-avtalet, du lyckas t.o.m. få till ett osannolikt kosmiskt och sedativlöst vänsterpolitiskt (?) inlägg i denna artikel, bra jobbat! Antar att du tycker baklysen (bakljus) är bra, så länge dom är röda, och enbart placerade till vänster?