Vattenfall betalar ut ersättning för strömavbrott

NORRBOTTEN: Vattenfall kommer att betala tillbaka en del av elnätsavgiften till vissa kunder. En förutsättning är att drabbade kontaktar kraftbolagets kundtjänst.

Vattenfalls kommunikationsansvarige Roger Lindmark gick i fredags ut med information om att det kommer att betalas ut ersättning till kunder som drabbats av strömavbrott i olika delar av länet. En del av elnätsavgiften betalas tillbaka till de abonnenter som har haft strömavbrott i över fyra timmar.

Han påpekade också i Radio Norrbotten att det är viktigt och klokt att drabbade kunder själva ringer in och berättar att de saknar ström medan strömavbrottet pågår. Detta för att de med säkerhet ska hamna på bolagets ersättningslista.

Lindmark säger också att det också är bra om kunderna även ringer och berättar hur hushållet drabbats efter att strömmen kommit tillbaka.

Enligt Vattenfalls ersättningspolicy betraktas nu pågående strömavbrott som försäkringsärenden och då måste omständigheterna för varje enskilt hushåll redas ut.

Liksom vid tidigare incidenter, har Vattenfall även den här gången kritiserats för bristande och senkommen information. Lindmark säger att information har lagts ut på webbsidan och på den app som finns att ladda ner. Däremot menar han att det är svårt att hinna skicka ut detaljerad information till enskilda abonnenter.

Strömavbrotten beror den här gången på en väldigt snabb kombination av regn som fryser och blötsnö, något som är lite ovanligt och svårarbetat.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,
En kommentar om “Vattenfall betalar ut ersättning för strömavbrott
  1. skeptikern skriver:

    Lagt ut på hemsida och nedladdningsbar app?
    Måste man inte ha ström till det Vattenfall?
    I avtalet står att ersättningen automatiskt inom 6 månader dras av från faktura.
    Ni ska hålla reda på, inte bara när ni vill ha pengar, utan också när ni blir skyldiga dom.
    Ni har era fjärravlästa mätare där allt registreras.