Vill minska dödsolyckor med tekniska lösningar

TORNEDALEN: Med ny teknik skulle en stor del av antalet allvarliga älgolyckor med dödlig utgång kunna minska. Detta menar försäkringsbolaget Folksam i en ny undersökning.

Under september och oktober månader sker flest antal älgolyckor i Sverige, och årligen inträffar mellan 5.000 och 6.000 olyckor i trafiken där älg är inblandat. I snitt dör fem personer per år i dessa olyckor.

Folksam har studerat alla dödsolyckor i Sverige i samband med olyckor mellan personbil och älg under perioden 2005-2016. Under den perioden inträffade 47 dödsfall.

– Det vi kan se i studien är att den vanligaste dödsolyckan med älg sker på en rak väg i mörker, hastigheten har varit över 70 kilometer i timmen vid tiden för kollisionen och föraren har i de flesta fall inte hunnit bromsa innan kollisionen. Sedan tidigare vet vi att om en krock sker under 70 kilometer per timme ökar sannolikheten att överleva väsentligt, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare Folksam, i ett pressmeddelande.

Enligt Synsam var syftet med studien ”att studera typiska omständigheter för en dödlig älgkollision” och ”att undersöka om framtida autobromssystem skulle bidra till att minska antalet dödsfall i samband med en älgolycka”. Men de autobromssystem som finns på marknaden idag har begränsningar i totalt mörker.

– Med en modern bil med ett mörkerseende autobromssystem skulle en stor del av dödsolyckorna kunna förhindras, just eftersom många olyckor sker i mörker. Än så länge används inte teknik med till exempel värmekamera för autobroms men vi engagerar oss i att utvecklingen påskyndas så att våra kunder har möjlighet att välja en säker bil, även om man åker i områden med mycket älg, säger Anders Ydenius.

Publicerad i Haparanda, Kalix/Överkalix, Övertorneå, Pajala, Svenska Taggar: ,