En ny rapport från Skolverket visar att skolan brister i att ge elever det stöd de har rätt till.
I rapporten ”Skolgången för elever med slutbetyget F” har myndigheten följt eleverna i årskurs 9 med slutbetyget F i matematik bakåt i tiden. Nästan hälften hade betyget F i matematik i årskurs 6 och bara en fjärdedel klarade alla nationella delprov i årskurs 3. Trots det visar statistiken att fyra av tio elever inte har fått särskilt stöd alls under sin grundskoletid och att de som har fått stödinsatser ofta har fått det under kort tid.
– Det är ett stort svek mot de elever som tillåts gå igenom hela sin skoltid utan att få det stöd som han eller hon behöver för att klara skolan. Vi behöver se till att skolorna och lärare får förutsättningar att sätta in ett bättre stöd tidigare än idag, säger skolminister Lotta Edholm i ett pressmeddelande.
I budgeten för 2025 föreslår regeringen mer pengar för att skolor ska kunna anställa fler speciallärare och inrätta fler särskilda undervisningsgrupper.
En ny form av fortbildning ska ge förskollärare och lärare kunskaper om vetenskapligt belagda undervisningsmetoder för språk-, läs-, skriv- och matematikutveckling. Lärarutbildningen ska också reformeras.