Dagertun: Regeringen nonchalerar Malmbanan

”Malmbanan bär 50 procent av svenska godstrafiken – och är tidvis avstängd i månader på grund av haverier. Värden på 100 miljoner per dag går förlorade. Infrastrukturministern syns inte till. Statsministern? Icke ett ord! Vi måste få samma nationella samling som i Norge för den norska delen av Malmbanan. Omgående”!

Regeringen är tyst om Malmbanan. Man bryr sig inte om problemen för Kaunis Iron.

Så skrev en frustrerad Klas Dagertun, VD vid Kaunis Iron, i mars 2024 i en krönika i branschtidningen ”Metaller och Gruvor” efter att Malmbanan varit avstängd efter urspårningar 65 dygn december till februari samma vinter. Han gav fem konkreta förslag som en nationell samling skulle kunna åstadkomma på kort sikt. Efter ett år och åtta månader råder en fortsatt öronbedövande tystnad från regeringen.

”Som Norge”

”Med stor bestörtning måste jag ställa frågan, skrev Dagertun. Varför är Sveriges regering så totalt ointresserad av rikets överlägset viktigaste järnväg? Är det någon som tror att berörda ministrar varit lika ointresserade om SL:s tunnelbana hade stått still i Stockholm i 65 dygn”?, skrev Dagertun redan 2024.
”Regeringen måste ta initiativet på samma sätt som Norge om Ofotenbanan, den del som kopplar samman Narvik med Sverige. Där har man samlat samhällets aktörer med industrin och försvaret för att söka nytänkande lösningar i en nära dialog”.

”Eliminera spöktågen”

Klas Dagertun föreslog fem konkreta åtgärder som kan göras på kort sikt.

”Dubbelspår på Malmbanan kan dröja 10 eller 20 år. Vi behöver en kortsiktig strategi för Malmbanan”, skrev Dagertun och gav exempel på vad som behöver lösas snabbt.

1) Systemet med att begära tåglägen och boka upp kapacitet ter sig en smula föråldrat. Jag kan i dag boka ett tågläge utan att trafikera det. Spöktågen måste elimineras.
2) Gör investeringar i ny teknik som upptäcker fel och brister på banan innan trafikstoppen inträffar.
Både Kaunis Iron och LKAB tvingades producera malm till jättehögar vintern 2023/2024.
3) Underhålls-perioderna pågår numera i 20 veckor med nedsatt trafik. 1993 klarade man samma underhåll på fyra veckor. Man måste bli effektivare.
4) Fyra miljoner ton slig låg kvar i Sverige när banan var avstängd vintern 2023-2024, närmare 10 miljarder i förlorat exportvärde för AB Sverige. Malmbanan borde prioriteras för bulktransporter. Persontrafik och paketförsändelser kan köras med buss eller lastbil.
5) Involvera Nato och EU i den nationella samlingen kring åtgärder som kan och måste lösas nu.

”Ett nationellt haveri”

Ska vi tolka den fortsatta öronbedövande tystnaden som regeringens PR-taktik att tiga ihjäl ett nationellt haveri, skrev Dagertun.
– Nu har ett år och åtta månader gått och tystnaden från regeringen fortsätter. Inget händer, säger Dagertun till HB idag.

Ingen separat rad

I budgetpropositionen för 2026 finns ingen separat rad med exakt belopp för Malmbanan. Den ska ingå i den nationella planen för transportinfrastruktur (alla transportslag) för totalt 1 170 miljarder kronor tio år framåt.
– Det är mycket pengar, men risken är stor att Malmbanan drunknar bland alla andra angelägna infrastrukturinvesteringar tio år framåt, säger Klas Dagertun.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Bara bada bastu vid älven

Två vänner med rötter i Torneå ville göra någonting för hemtrakten och en tanke om en allmän bastu föddes. I lördags var det dags för invigning. 

Stadshotellet jubilerar – firar 125 år

Den 1 november 1900 öppnades Haparanda Stadshotell. Invigningen ägde rum den 5 december samma år. I helgen firade det anrika hotellet 125 år, vilket gör det till det äldsta stadshotellet i Norrbotten. 

Däckbyte: ”Många kör för länge med sina däck”

Vinterns rusch för däckbyten står inför dörren. ”Så slitna som däcken är nu, har de aldrig varit tidigare”, säger Mikael Korva som har sett många bilisters däck när de har kommit för att byta.