Under trafikveckan som pågår lägger polisen extra fokus på att kontrollera yrkestrafikens tillstånd och vilken typ av transport som utförs.
– Utöver körkortsbehörigheter, hastighetsefterlevnad och nykterhet är det också föraren och fordonets skick som är i fokus för polisens kontroller. Vi kontrollerar att förare tar sina raster och har en tillräcklig dygnsvila då en trött förare är en direkt fara både för sig själv och för andra trafikanter, säger Erling Andersson, vid nationella operativa avdelningen, i ett pressmeddelande.
Polisen eftersöker bland annat så kallade olaga cabotagetransporter. ”Cabotage innebär att transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land”.
Polisen har även under året blivit ansvarig för kontroll av utstationering av förare, vilket innebär att en förare från ett annat land genomför inrikestransporter (cabotage) i Sverige. ”Deras arbetsgivare ska anmäla detta till Arbetsmiljöverket och föraren ska vid kontroll kunna visa upp ett bevis på detta. Om en sådan deklaration inte medförs utgår en sanktionsavgift på 60.000 kronor som ska betalas på plats”.
– Om en transport av gods bedrivs som olaga cabotage och utstationeringsdeklaration dessutom saknas utgår alltså en sanktionsavgift på totalt 120.000 kronor, vilket förhoppningsvis bidrar till bättre regelefterlevnad, säger Erling Andersson.