NORRBOTTEN: Nu kan de första patienterna i Norrbotten ta kontakt med sin hälsocentral via vårdchatten Digitalen.
Först ut är Örnäsets hälsocentral. Men snart kommer även Pajala och Kalix hälsocentral att ansluta sig till Digitalen.
Digitalen är Region Norrbottens gratistjänst där patienter kan få direktkontakt med sjuksköterska eller läkare via mobil, surfplatta eller dator. Digitalen startade i slutet av februari, samma dag som det första fallet av covid-19 konstaterades i Sverige.
– Både patienterna och vi som vårdgivare har ett stort behov av att mötas digitalt i och med den situation som nu råder. Nu börjar vi att utöka vad våra hälsocentralers erbjuder genom att ge deras listade patienter möjlighet att kontakta hälsocentralen direkt och få hjälp i vårdchatten, säger Pia Näsvall, verksamhetschef Digitalen.
Hälsocentralernas egen vårdpersonal bemannar Digitalen under vardagar, kl 8-16. Utöver det bemannas Digitalen av 1177 vårdguiden på telefon. De arbetar fram till kl 22 vardagar och kl 8-16 på helger.
1 kommentar på “Färre fysiska möten med Digitalen”
Lägg gärna ut tel nr till respektive VC.