Lagom till skolstart föreslår en utredning att kursbetyg ska ersättas med ämnesbetyg.
Under måndagen den 17 augusti ska Betygsutredningen överlämna sitt betänkande till utbildningsministern Anna Ekström.
Det är regeringens särskilda utredare Jörgen Tholin som har haft i uppdrag att utreda och föreslå hur ämnesbetyg kan införas i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan samt lämna förslag på justeringar i betygssystemet för alla skolformer.
Genom tilläggsdirektiv fick utredaren även i uppdrag att beakta att de förslag som läggs inte ska leda till betygsinflation.
I DN debatt skriver Tholin att det nuvarande systemet med kursbetyg skapar stress hos både elever och lärare. Och att ett dåligt kursbetyg i början av utbildningen följer med under hela gymnasietiden och får ”lika stor betydelse för meritvärdet som betyg från senare kurser”.
Utredningen föreslår även att ytterligare ett underkänt betyg ska införas. ”Fördelarna med två underkända betyg är att eleven får en tydligare bekräftelse på sin kunskapsutveckling och kan känna mer motivation att fortsätta jobba för att nå de kunskaper som kvävs för ett godkänt betyg”.