Första förluståret för Kaunis Iron

2024 gör Kaunis Iron för första gången en förlust sedan starten 2018. Bokslutet är inte riktigt klart ännu, men man gör en förlust som dock inte på något sätt är katastrofal. Det berättar Klas Dagertun, VD för koncernen.

Kaunis Iron har varit på alerten och lyckats tömma de stora malmlagren som man tvingades lägga upp under tågstoppen på malmbanan. Man har kört tre tåg per dygn.

– Anledningen är inte bara tågstoppen. Suezkanalen är stängd och vi tvingas köra malm till Kina runt Afrika och Godahoppsudden, vilket höjer sjöfraktkostnaden avsevärt. Detta samtidigt som priserna på järnmalm har varit dåliga, säger Dagertun.

– Men vi har ändå gemensamt visat att vi klarar även rejäla prövningar trots att vi tyvärr tvingats minska på personal. Det ger en god självkänsla för hela företaget. Jag ser fram mot en god långsiktig framtid för Kaunisvaaragruvan även om läget i världsekonomin verkligen inte känns lugn just nu.

Extralagren tömda
Kaunis Iron har oväntat snabbt tömt det stora extra malmlager i Pitkäjärvi som man tvingades lägga upp på grund av de många tågstoppen.

– Alla har varit snabba i vändningarna. Bland annat klarade vi av att tidvis köra tre tåg till Narvik per dygn mot normala två. Kiruna kommun var mycket tillmötesgående med snabba tillstånd när vi tvingades bygga ut lagerkapaciteten, säger Dagertun.

Det normala lagerutrymmet är på 40.000 ton och man behövde utrymme för 425.000 ton. Samtidig med alla

Klas Dagertun.

lagerproblemen har man klarat av att samtidigt hålla gruvproduktionen igång.

300-400 miljoner
– Att behöva bygga lagret och förvara järnmalmssligen på hög i Pitkäjärvi har kostat oss omkring 300-400 miljoner kronor och resulterat i ett kraftigt försämrat kassaflöde, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef Kaunis Iron.

– Tack vare nära samarbete mellan våra medarbetare och entreprenörer som Railcare, BDX och Kiruna Wagon är lagret i Pitkäjärvi tömt. Även lagret i Kaunisvaara är avvecklat sedan tidigare. Det känns som att vi har kommit i mål och kan fortsätta jobba framåt, säger Johan Lindmark, platschef i Pitkäjärvi.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Droger och missbruk får inte tystas ned

Föräldrar och anhöriga till personer som har hamnat i missbruk pratar sällan öppet om problemet. Marita Slotte som själv har en missbrukande dotter menar att det i många fall beror på känslan av skuld och skam, vilket är något hon

Nu satsas det stort på ungdomar i Haparanda

Kultur- och fritidsenheten i Haparanda har fått en utökad budget med 900.000 kronor som ska gå till olika fritidsaktiviteter för ungdomar. ”Det här var det roligaste beslutet jag varit med om”, säger Sofia Söderholm (M), ordförande i kultur- och fritidsutskottet.

Ungdomarna har fått ett garage att skruva i

Nu är Pajalaungdomarnas motor- och ungdomsgård invigd. ”Det känns som att man kommer hem med sin epa när man kommer hit till garaget”, säger Anton Jatko Björnström, 17 år, som även ingår i ungdomsrådet. Han hoppas att även ungdomsgården i

Fest i fredliga förbindelsers tecken

Under den sena måndagseftermiddagen drog Rälsfest i tågens tecken storpublik till stadens pånyttfödda järnvägsstation. HB häpnar över uppslutning och spontana glädjeyttringar över nya spår och förbindelser.