2024 gör Kaunis Iron för första gången en förlust sedan starten 2018. Bokslutet är inte riktigt klart ännu, men man gör en förlust som dock inte på något sätt är katastrofal. Det berättar Klas Dagertun, VD för koncernen.

– Anledningen är inte bara tågstoppen. Suezkanalen är stängd och vi tvingas köra malm till Kina runt Afrika och Godahoppsudden, vilket höjer sjöfraktkostnaden avsevärt. Detta samtidigt som priserna på järnmalm har varit dåliga, säger Dagertun.
– Men vi har ändå gemensamt visat att vi klarar även rejäla prövningar trots att vi tyvärr tvingats minska på personal. Det ger en god självkänsla för hela företaget. Jag ser fram mot en god långsiktig framtid för Kaunisvaaragruvan även om läget i världsekonomin verkligen inte känns lugn just nu.
Extralagren tömda
Kaunis Iron har oväntat snabbt tömt det stora extra malmlager i Pitkäjärvi som man tvingades lägga upp på grund av de många tågstoppen.
– Alla har varit snabba i vändningarna. Bland annat klarade vi av att tidvis köra tre tåg till Narvik per dygn mot normala två. Kiruna kommun var mycket tillmötesgående med snabba tillstånd när vi tvingades bygga ut lagerkapaciteten, säger Dagertun.
Det normala lagerutrymmet är på 40.000 ton och man behövde utrymme för 425.000 ton. Samtidig med alla

lagerproblemen har man klarat av att samtidigt hålla gruvproduktionen igång.
300-400 miljoner
– Att behöva bygga lagret och förvara järnmalmssligen på hög i Pitkäjärvi har kostat oss omkring 300-400 miljoner kronor och resulterat i ett kraftigt försämrat kassaflöde, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef Kaunis Iron.
– Tack vare nära samarbete mellan våra medarbetare och entreprenörer som Railcare, BDX och Kiruna Wagon är lagret i Pitkäjärvi tömt. Även lagret i Kaunisvaara är avvecklat sedan tidigare. Det känns som att vi har kommit i mål och kan fortsätta jobba framåt, säger Johan Lindmark, platschef i Pitkäjärvi.