Allt fler ringer nödnumret 112, även för icke-akuta vårdärenden.
Enligt SOS Alarm inkom nästan 4,1 miljoner samtal till 112 under 2022, vilket är ett rekordstort antal.
– Vi ser nya beteendemönster i vårdsamtalen. De både ökar och blir längre och bedömningen blir alltmer komplex. Av alla samtal med vårdrelaterade ärenden bedömdes 22 procent vara icke-akuta vårdbehov, det vill säga ärenden utan behov av akut-ambulans. Dessa samtal hänvisas därför till annan vårdinstans, säger Madeleine Raukas, VD på SOS Alarm, i ett pressmeddelande.
Enligt Madeleine Raukas hander det många gånger om okunskap om vilken vårdinstans som är rätt att ringa, eller att man anser att svarstider till exempelvis 1177 eller vårdcentralen är för långa.
Det ökade antalet samtal har också lett till att svarstiden förlängts. För hela 2022 låg genomsnittet på 25,6 sekunder, en ökning med drygt tio sekunder från 2021.