Trots allt; det här blir bra! För våra läsare och annonsörer. För HB och för HB:s anställda.
Den som under åren och framförallt hösten följt mina ledarspalter men också nyhetsartiklar i HB har förstått att vi ser över hur HB ska ta sig ur den nedåtgående spiral av intäkter som betyder att tidningsbolaget idag går med förlust. Vi har vinstmedel i ladorna så det är inte frågan om någon akut kris, men alla som drivit företag vet att uppbyggnad tar lång tid medan dränering går fort.
Vi har ägnat hösten åt att se över hur vi kan förändra våra kostnader och den väg vi nu ställer in alla sikten på, är att bli en tidning med tryckt utgivning en gång i veckan.
En förändring, som förde oss in på denna väg, är att distributionsbolaget Svensk Hemleverans minskat de områden där distribution erbjuds. Indragningen skedde den 1 november och har medfört stora problem för oss, med missnöjda läsare som inte fått sin tidning.
Det som skördas är följden av minskad distributionsvolym – men framförallt en genom årtionden bristande förmåga hos Postnord och tidningsdistributörerna att samarbeta. 1: Postnord bär idag bara ut varannan dag, på grund av kostnaderna. 2: Tidningsdistributörerna har minskat områdena de bär ut till, på grund av kostnaderna. De två aktörerna passerar i hög grad samma brevlådor, oberoende av varandra, utan samordning.
Oförmågan till samkörning är så dumt att klockorna stannar.
Skit och elände, rent ut sagt.
* * *
”LÄNGE LEVE HB” utropade en insändarskribent som reagerade på de förändringar jag varslade om. Jag instämmer.
Just denna skribent önskade att vi skulle bibehålla utgivning två gånger i veckan men också expandera till kommunerna i Malmfälten.
Vi är just nu inte i läget att denna önskan kan tillfredsställas, utan ser vår framtid i är att HB ska bäras ut en dag i veckan. Det halverar den tunga kostnad som tryckning och fysisk distribution medför. Vi byter också tryckeri, från Luleå till Umeå, och vi byter utbärningsföretag.
Bytet av tryckeri minskar våra kostnader i betydande utsträckning. Det är viktigt.
Bytet av distributör betyder att vi kan behandla alla abonnenter lika. Det är ännu mera viktigt.
Från årsskiftet landar HB i din brevlåda under dagtid, på onsdagar, torsdagar eller fredagar, med undantag för uppehåll under en del av sommaren och storhelger.
* * *
ATT HB i tryckt form utkommer en dag i veckan är inget nytt. Det har skett vid olika tillfällen sedan tidningen grundades år 1882, oftast då som en fyr- eller åttasidig tidning. Det vi nu kommer att erbjuda är en utgivningstakt en gång i veckan, en 100-procentig nyhetsbevakning men också betydligt tjockare tidning, varje gång vi utkommer. För abonnenterna som köper lösnummer blir det dyrare per gång, 35 kronor, men det blir det billigare för abonnenterna per månad, kvartal eller år.
Vi kan inte halvera priset, sett till att vi planerar att behålla vår redaktionella kapacitet och bevakning, men det blir mer än 25 procent billigare per tidsperiod.
Är detta prisvärt för dig som abonnent?
För egen del tror jag det.
Vi kan erbjuda läsarna mer för varje krona, sett till att kronorna kan satsas på bevakning, rapportering och lokal journalistik hellre än att bära ut papper. Varje tidning blir mer innehållsrik.
HB:s framtid ligger nu i händerna på våra betalande abonnenter.
Jag tror och hoppas på att det kommer att bli bra!
Örjan Pekka
HB:s chefredaktör och ledarskribent
1 kommentar på “HB Ledare: Alla sikten är inställda på HB en dag i veckan”
Angående dåligt samarbete mellan PostNord och svensk hemleverans så är det inte så konstigt att det inte fungerar.
Något samarbete mellan PostNord och tidningstjänst har heller aldrig funnits trots att tidningstjänst varit ett dotterbolag till PostNord.
Idag är tidningstjänst uppköpta av Bonway (Bonniers egna distributionsbolag).